Det kanske var en misslyckad §28 -ville väl inte ställa till med ett eftersök med helikopter.
Hur menar du nu? §28 gäller såvitt jag vet bara björn, varg, järv eller lo. Bör man inte veta det som aktiv jägare?
Det kanske var en misslyckad §28 -ville väl inte ställa till med ett eftersök med helikopter.
Att bli skjuten av en jägare är faktiskt ett skonsamt sätt för ett vilt djur.
Alternativet är mycket, mycket värre.
Du måste ha länkat galet. Jag hamnar på sidor som handlar om en pyroman. Vad har det med saken att göra?
(dessutom går alla länkar till en källa som knappast kan kallas objektiv)
Precis som i fallet med allemansrätten...![]()
Jag har fortfarande svårt att se att något som beskrivs som "mycket ovanligt" på flera ställen skulle vara ett generellt och stort problem som drabbar många?
Inte heller är jag övertygad om att den skog som "konfiskeras" återkommande i flertalet fall skulle vara den som i första hand är tilltänkt som tomtmark. Och att skogsstyrelsen och miljödomar har åsikter är ju inte allemansrättens förtjänstl.
Jag har ingen aning om den situationen du länkar till (svårt att hitta texten i en del länkar) men planen på att den skulle bli tomtmark kan ju vara en dagdröm hos markägaren, eller kan det av markägare vara en vanligt använd bluff för att försöka höja ersättningen (vilket skulle kunna förklara att man aldrig kom överens). Det verkar ju som om det aldrig funnits en sådan stadsplanering hos kommunen och då är ju tomtplanerna väldigt hypotetiska liksom värdet. Det beskrivs ju snarare som att han hade tänkt fixa tillstånd vid lämpligt tillfälle det via sina kontakter på byggnadskontoret i kommunen, lite halvskumt är känslan man får?
Nä, där har ju Gunnar Wiktorsson klart visat att allemansrätten infördes på 1940-talet i samband med lagen om allmän semester. Även Klas Sandell skriver ju i klartext att allemansrätten är ett modernt påfund, som helt saknar kopplingar eventuell urgernanska och medeltida "allemansrätt".
/Niklas
Jösses! Substansen i "långt ifrån alltid" och ett "hyfsat antal miljoner i uteblivna intäkter" är alltså att några halländska bönder inte har fått betalt för sina drömmar om att kunna sälja marken som tomtmark.
Vet du om de fick ersättningsmark eller om maken löstes in ekonomiskt enligt gängse beräkningsmodeller, med framtida intäkter diskonterade till nuvärde osv?
För övrigt kan jag inte se någon som helst koppling mellan det ärendet och trådens ämne, allemansrätten.
Och så är ju eldning fortfarande tillåten enligt allemansrätten...
/Niklas
Nej, nu blandar du ihop begreppen igen - förmodligen med avsikt. Allemansrätten "infördes" inte som en reform 1940. Den formulerades möjligen då. Tror du även att det var okej att stjäla grannens ko innan de första landskapslagarna nedtecknades på medeltiden?
Och helt oavsett det så har det ingen betydelse längre. Det finns en massa lagar som införts långt senare än 40-talet: Förbudet att slå sina barn, förbudet mot att våldta sin hustru, förbud mot sexköp, etc, etc. Du kanske tycker att även dessa lagar saknar legitimitet eftersom de inte funnits sedan medeltiden? Fortsätter du att slå dina barn med motiveringen att "lagen som förbjuder det infördes på sjuttiotalet". Du hör väl själv hur idiotiskt ditt resonemang låter?
Allvarligt talat, skojar du nu eller är du förståndshandikappad? Var står det att man har rätt att bränna upp skogar? Kan du citera?
Och vilket är alternativet? Att bli skjuten av någon som inte är jägare?![]()