Allemansrätten

Jag följer allemansrättstråden med intresse och tycker att jag lär mig en hel del av den. Jag hoppas också att vi får behålla allemansrätten, samtidigt som jag förstår att man ifrågasätter den då någons missbruk av rätten t ex leder till stora ekonomiska förluster.

Följande länk, tycker jag, är tveksam som argument, niking:
Läs vad Stellan skrev om bärplockning i detta inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=536937&postcount=85
/Niklas
Inte håller du väl med om att allemansrätten har funnits längre än 1900-talet?
 
Är det underförstått att man anses dum, om man inte har studielån?

Nej, inte alls. Men det är ju ett tämligen vanligt uttryck i samma anda som "inte alla hästar i stallet". Alla vet ju att vare sig hästinnehav eller studielån har med kunskap eller intelligens att göra i verkligheten. Eller?
För övrigt har studielån heller inget med examen eller akademiska titlar att göra - man kan ju ha en gedigen utbildning utan att ha tagit studielån eller också kan man ha betalat tillbaka lånen. Eller också kan man ha stora studielån utan att egentligen ha kommit någonstans i vare sig studierna eller livet.
Själv har jag ganska stora studielån kvar att betala på och inga hästar i stallet (längre). :)
 
Då, kör jag bort dig, ty jag behöver på sin höjd bara tåla en tältnatt! :cool
Du måste hitta mig först, annars vet du ju inte att jag finns på din mark. Ska du hålla koll på din mark dygnet runt så blir det nog lite dyrt och sätter du upp åtelkameror och trådlösa larm så vet du kanske att allt har ett motmedel och dom är löjligt enkla att störa ut.

Du har aldrig reflekterat över att en sån som du kan få problem IRL när folk du retar på nätet hittar dig IRL? En liten tankeställare bara.
 
Med tanke på att Sandell är nära sammanlänkad med turistnäringen och naturvårdsverket, så är han dessvärre inte alls så objektiv som man kan önska av av en objektiv forskare http://www.kau.se/forskning/forskdb?to_do=show_researcher&id=1881 och hans hemsida http://www.friluftsforskning.se/
Bara det att forskningsprogrammet finansieras av naturvårdsverket, gör att jag diskvalificerar hans forskningsprogram som vinklad. Den forskningen är ju således politiskt styrd från naturvårdsverket och tar således inte någon nämnvärd hänsyn till markägarna.

Då har jag sett betydligt mer objektiv forskning från lantbrukskooperationens forskningsstiftelser (om än på den naturvetenskapliga sidan, som jag bekantat mig med).

(Jag har skrivit om detta tidigare i tråden, sådär 40-50 sidor bakåt...)
/Niklas

Sandell har inga forskningsmedel från turistindustrin.

Däremot är han bla delfinansierad ett forskningprogram som involverar flera etablerade forskare från sju av våra svenska lärosäten. Projektet syftar till att bygga upp en kunskapsbas om svenskt friluftsliv. Sålunda är uppgiften varken att argumentera för eller emot en stark allemansrätt utan att objektivt beskriva svenskt friluftsliv. Projektet finansieras av Naturvårdsverket.

Naturvårdsverkets huvuduppgifter är att:
- vägleda andra centrala, regionala och lokala myndigheter i miljö- och tillsynsfrågor
- driva mål och ärenden i domstolar och följa hur miljöbalken utvecklas
- föreslå ändringar i lagstiftningen och andra miljöpolitiska styrmedel
- övervaka och rapportera om tillståndet i miljön
- initiera forskning och tillhandahålla kunskap
- fördela pengar till kalkning av försurade sjöar och vattendrag, skötsel av skyddade områden, kommunernas klimatinvesteringsprogram och efterbehandling och återställning av förorenad mark
- skydda mark och vatten
- svara för frågor om jakt och vilt
- svara för avfallsfrågor


Jag antar att det är uppgiften att "tillhandahålla kunskap" som gör att du ser Naturvårdsverket som din meningsmotståndare. Det står i uppenbar konflikt med att sprida okunskap.

Vill jag lära mig om tandvård lyssnar jag hellre på en tandhygienist än en advokat. Vill jag lära mig om allemansrätten lyssnar jag hellre på en professor i kulturgeografi än en civilingenjör.
 
Då, kör jag bort dig, ty jag behöver på sin höjd bara tåla en tältnatt! :cool

Det finns inget lagstöd som begränsar tältandet till en natt. Det är störningen i sig som avgör hur många nätter som tältet får stå uppe. Uppgiften om en natt är ett vanligt missförstånd. På en del ställen är en natt för mycket, tex nära en bostad.
 
Är det underförstått att man anses dum, om man inte har studielån?

Nej, inte alls. Men det är ju ett tämligen vanligt uttryck i samma anda som "inte alla hästar i stallet". Alla vet ju att vare sig hästinnehav eller studielån har med kunskap eller intelligens att göra i verkligheten. Eller?
För övrigt har studielån heller inget med examen eller akademiska titlar att göra - man kan ju ha en gedigen utbildning utan att ha tagit studielån eller också kan man ha betalat tillbaka lånen. Eller också kan man ha stora studielån utan att egentligen ha kommit någonstans i vare sig studierna eller livet.
Själv har jag ganska stora studielån kvar att betala på och inga hästar i stallet (längre). :)
Tomtar på loftet, har inte all hästar i stallet, inte alla hemma har inget med studielån att göra.
Det spelar ingen roll hur intelligent du är du kan fortfarande vara dum, du kan vara akademiker men ändå totalt missanpassad. Du kan även vara hur ointelligent som helst men ändå vara ett social geni.

OCH du kan skriva saker så du själv tycker är är smart som andra tycker obetalt dumt. Det är det som är charmen. (inklusive jag)

Så välkommen tillbaks UteMats även om det kanske inte var dig som jag hade i åtanke, nu och då. Du livade att inte skriva mer... visst är det svårt ;)

Nu ska jag berätta vad det jag tycker är dumt....(okunskap, eller låtsad expertis. Varför inte googla innan man skriver. (Ledsen Tekniken om jag drabbar dig igen)

Niking är en sån som går i taket bara han har vetskapen om att du har ett tält och MÖJLIGEN kan vara en potentiell vildcampare som MÖJLIGTVIS skulle kunna välta på hans mark oavsett var du bor och vistas i landet. Han är livrädd för att nån ska passera hans lilla kolonilott och kanske göra ett skoavtryck i kanten av potatislandet. Sånt beteende är sjukligt och leder inte sällan till rättshaveri.
Niking, huka dig nu för i sommar kommer jag att tälta många nätter på din mark. :cool:

Kolonilotten och potatislandet har inget med allemansrätten att göra. Möjligen hemfridsbrott och brottsbalken. Och eftersom du redan visat att du inte har för avsikt att inte störa eller förstöra så har du lagt till ett lite hot.

Missbruk av allemansrätten kommer att leda till restriktioner.

Du måste hitta mig först, annars vet du ju inte att jag finns på din mark. Ska du hålla koll på din mark dygnet runt så blir det nog lite dyrt och sätter du upp åtelkameror och trådlösa larm så vet du kanske att allt har ett motmedel och dom är löjligt enkla att störa ut.

Du har aldrig reflekterat över att en sån som du kan få problem IRL när folk du retar på nätet hittar dig IRL? En liten tankeställare bara.

Men hallå !? Ett rakare indirekt hot får man väl leta efter. Det är inte okej eller smart över huvudtaget. Vad vill du få fram, du har ju uppenbarligen inte koll på vad allemansrätten innebär. det är sådana som du som skapar sådana som niking. Och det som retar mig är att sådan som niking får rätt. DU SABBAR FÖR OSS ALLA ANDRA.

Det finns inget lagstöd som begränsar tältandet till en natt. Det är störningen i sig som avgör hur många nätter som tältet får stå uppe. Uppgiften om en natt är ett vanligt missförstånd. På en del ställen är en natt för mycket, tex nära en bostad.

Eftersom allemansrätten inte är en lag och därför finns inget lagstöd...Rätt men ack så fel.
Allemansrätten är en samling hänvisningar som vid konflikter mellan markägare och "friluft" människor. Beroende på hur det går så har vi en lag. Om tältning säger allemansrätten enligt naturvårdsverket:
Att tälta med ett par, tre tält under något dygn ingår i allemansrätten. Om ni däremot tältar i stora grupper med många tält behöver du be markägaren om lov. Då är risken för markskador och sanitära olägenheter större.

Däremot kan man få tälta fler nätter i ett naturreservat om reservatets regler säger så.

Åter igen egna tolkningar som utmanar vår allemansrätt(om konflikt uppstår)


Av de förslag som förespråkarna för allemansrätten redovisat i denna tråd, så har jag inte märkt att ett enda förslag som i nämnvärd grad skulle inskränka på just sina friluftsaktiviteter. Alltså talar även de i sin sak. - precis som jag.

Inget fel i att tala i egen sak, men jag blir irriterad när folk försöker glorifiera sina orsaker till sitt ställningstagande, för att att framstå i bättre dager.

Ser ingen anledning till glorifiering eller att framstå i bättre dager. Jag skiter fullständigt i hur allemansrätten kom till. Den finns, och jag gillar den och jag kommer jobba för att den ska finnas kvar som den är idag. För jag tror att den funkar om man följer de "regler som finns"

All min mark är definitivt inte allemansrättslig tillgänglig för tältning. Inte störa och inte förstöra...

Jag tror mig veta vad som är ok enligt allemansrätten. Alltså så kommer du inte hitta mig i potatislandet. Så om du stöter på mig tältande på din mark, så får du nog gilla läget samt att jag bjuder på fika.

Jag cyklar numera mest på vägar, så det är ett mindre problem. Dessutom finns det gott om möjligheter att kombinera eget friluftsliv med tillsyn och skogsvård - i egen skog!
/Niklas

Är inte det lite tråkigt, allemansrätten finns där även för dig.

Tänk om Teknikern flyttar tältet några hundra meter mellan varje natt? Det borde han få plats med på dina 90 hektar eller vad det nu var frågan om....

Skulle inte förvåna mig ett dugg, men det skulle bara ge niking mer rätt.
 
Erfarenheterna från Storbritannien visar klart att man inte kan skilja mellan eget bruk och kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, och det vet ju alla som kan det minsta om allemansrätten. Målet här ju att stoppa all form av allemansrätt i Sverige.

I Storbritannien är det fritt att plocka blommor, bär,svamp och frukt på allmän mark:

"A person who picks mushrooms growing wild on any land, or who picks flowers, fruit or foliage from a plant growing wild on any land, does not (although not in possession of the land) steal what he picks, unless he does it for reward or for sale or other commercial purpose."

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-11584156

Kommersiell utnyttjande på annans mark är alltså inte tillåtet, men eftersom INGEN kan skilja på eget bruk och kommersiell plockning, så har bara en enda person åtalats för kommersiell plockning, det var det berömda fallet med Mrs Tee, som let på att kommersiellt plocka svamp sedan mitten av 1970-talet. Hon frikändes naturligtvis, och fortsätter att leva på att plocka svamp för kommersiellt bruk:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-417780/Mushroom-picker-wins-battle-national-park.html
http://www.wildmushrooms.co.uk/

Det finns dessutom en massa andra företag som lever på att plocka örter, svamp och bär för att sälja framför allt till restauranger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.