avslutat medlemskap1105
Avstängd
Ja, nedfallna kvistar är ju uppenbart OK och staplade timmerstockar är uppenbart inte. Men var går gränsen?Att plocka döda grenar och kvistar är uttalat tillåtet i allemansrätten.
Ja, nedfallna kvistar är ju uppenbart OK och staplade timmerstockar är uppenbart inte. Men var går gränsen?Att plocka döda grenar och kvistar är uttalat tillåtet i allemansrätten.
Det må vara typiskt för men är knappast specifikt för allemansrätten. Nödvärnsrätten är ett jämförbart exempel, lagarna som styr vad man får påstå i reklam ett annat.Det är ju i viss mån detta som är typiskt för "allemansrätten", det finns en del specifika formuleringar, men sen går det inte att klara sig utan egna tolkningar och bedömningar.
Nej, det är ingen lätt sak att ta fram ett perfekt regelverk. Skulle man lyckas skulle det nog bli så långt att ingen skulle orka läsa detJag vet dock inte hur det skulle se ut för att vara perfekt.
Fast vissa frågor skulle man nog kunna uttrycka relativt klart och enkelt. En kodifierad allemansrätt kan exempelvis inkludera en uttrycklig rätt för enskilda att hålla på "som idag" och uttryckligen hindra kommersiella intressen att utnyttja annans mark. Om det är det man vill.
Ja, nedfallna kvistar är ju uppenbart OK och staplade timmerstockar är uppenbart inte. Men var går gränsen?
Det enklaste exemplet är väl organiserad, storskalig bärplockning med anställda bärplockare.Kommersiella verksamheter på annans mark är redan förbjudna skulle jag påstå, men för att hänvisa till rätt lagrum, behövs nog en specifikation av vilka verksamheter som avses.
Det är onekligen en betydande risk. Krafter och intressen verkar i den riktningen. Det är lätt att förstå markägarna när de beskriver sina problem men risken är som sagt att ev restriktioner överför en del av "våra" rättigheter till någon annan - utan kompensation.De länder som en del kanske tycker har kommit längre genom att de har en friluftslag, har genom denna ett allmänt mer begränsat och reglerat utrymme för friluftsliv än vad vi har i Sverige, så att "säkra" upp allemansrätten med en Friluftslag skulle högst troligt vara kontraproduktivt för de som vill bevara nuvarande utrymme.
Ja, nedfallna kvistar är ju uppenbart OK och staplade timmerstockar är uppenbart inte. Men var går gränsen?
Nej, jag menar snarare sånt bråte som ligger utstrött över gamla hyggen.Du menar om det ligger uppstaplade tjocka grenar som förmodligen ska gå till flis?
Hur unik är den svenska Allemansrätten? Enligt min erfarenhet är inte Norge eller Skottland annorlunda. Möjligen unikt, som Andersson påpekar, är att eldning tillåts i Sverige, fan vet varför.
Det ligger nog en hel del i att det eventuellt unika är att landet är så glest befolkat. Men jag förstod inte varför det var så viktigt att skrota rätten.