Allemannsrättens framtid

Ursäkta, men du låter här som en SD:are som svamlar om själva Essensen i svenskheten. Om jag har förstådd dig rätt, så anser du att svenskarnas kunskap om allmänrätten är genetiskt betingad eftersom den redan finns i personen vid födseln.
Du fattar inte att du är med din argumentation ute på hal is, eller?

nej du har inte heller förstått mig rätt och jag tänker inte diskutera invandring/ras på ett friluftsforum. Sånt där säger mer om dig själv än om mig och vilka diskussioner du brukar ägna dig åt på nätet. jag tycker såna frågor suger eftersom de alltid spårar ur och blir otrevliga.

TURISM kontra allemansrätten är det jag pratar om för femtielftegången.
 
Här förstår jag inte vad du menar med "flummig och otydlig". Inte är väl allemansrätten sådan, vad som gäller finns ju specificerat för den som behöver ta reda på det. Eller menar du att folk upplever den sådan eftersom de inte fått/skaffat sig kunskap om den? Men då är det kunskapen som brister, inte allemansrätten i sig. Detsamma gäller väldigt mycket annat i samhället också.

Jag skulle nog säga att Allemansrätten är luddig och lös i konturerna. Det finns inget specificerat vad som ingår inom Allemansrätten, bara olika aktörers av vilken Naturvårdsverket är den främste, tolkning och försök till begränsning. I själva verket sträcker sig Allemansrätten till vad som är brottslig och juridiken är en bedömningssport. Ett givet exempel är regler om tältning. En eller ett par nätter säger Allemansrättens uttolkare. Fram till dess att markägarens besittning av marken kan anses vara rubbad, säger juridiken. Vilket kan vara allt från några få timmar till obegränsad tid.

Visst brister det i kunskapen hos både friluftsutövare (turister som svenskar) och markägare. Det finns de som tror att de får göra mer än de gör, typ hugga i träd, gräva i marken osv. Sen finns det de som skräms bort av olagliga skyltar och missar sin "allemansrätt".

Sen vet jag inte hur stort problemet med "Allemansrätten" egentligen är. De stora flertalet rör sig i ganska så begränsade trakter. Det är oftast tätortsnära eller strandnära områden, eller kring fjällederna som de flesta rör sig. Stora merparten av naturen får aldrig eller sällan besök. De mest utsatta områdena där många gör anspråk på borde man kunna lösa med offentligt ägande eller ersättning för slitaget.
 
jo det tycker jag den är. Uppstår ju ofta diskussioner om vad man får och inte får göra även för oss svenskar som bott här hela livet. hur ska då några japaner, amerikanare och allt vad det är kunna avgöra vad man får och inte får göra? tror inte turister sätter sig in i den mer än vi svenskar gör. Den är lätt att misstolka och anpassa efter sitt eget tycke och behov.

OK, det står inte exakt antal meter man måste vara från en fastighet för att kunna tälta osv utan här får sunt förnuft råda. De har de allra flesta som vill ta ansvar, och är man osäker väljer man en annan plats. För att bara ta ett exempel. Det stora problemet är de som inte bryr sig, och av de människor jag stöter på i fjällen skulle jag säga att det främst handlar om andra än de utländska turisterna.

Hur menar du att allemansrätten skulle kunna göras tydligare?
 
nej du har inte heller förstått mig rätt och jag tänker inte diskutera invandring/ras på ett friluftsforum. Sånt där säger mer om dig själv än om mig och vilka diskussioner du brukar ägna dig åt på nätet. jag tycker såna frågor suger eftersom de alltid spårar ur och blir otrevliga.

TURISM kontra allemansrätten är det jag pratar om för femtielftegången.

Du skriver I ditt tidigare inlägg så här : ”Sånt här har ju de flesta svenskar i sig sen födseln, men för utländska finns inte detta självklara eftersom blablabla……)

Kan någon vänlig svensk själ (gärna helsvensk sedan födseln) förklara för en utlänning som mig hur man ska tolka ovan nämnd uttalande på ett annat sätt än jag gjorde.
Enligt min uppfattning påstår du att ”riktiga” svenskar har ett genetiskt betingad förståelse för allemansrätten, något som saknas hos utlänningar.
 
Du skriver I ditt tidigare inlägg så här : ”Sånt här har ju de flesta svenskar i sig sen födseln, men för utländska finns inte detta självklara eftersom blablabla……)

Kan någon vänlig svensk själ (gärna helsvensk sedan födseln) förklara för en utlänning som mig hur man ska tolka ovan nämnd uttalande på ett annat sätt än jag gjorde.
Enligt min uppfattning påstår du att ”riktiga” svenskar har ett genetiskt betingad förståelse för allemansrätten, något som saknas hos utlänningar.

Tack för visat intresse, men då dina inlägg inte knyter an till mina så har jag inget att tillägga.

(äter popcorn)
 
TURISM kontra allemansrätten är det jag pratar om för femtielftegången.

Åter igen: Definiera turism.

Menar du t.ex. att mina kollegor (som har t.ex. tyskt, brittiskt eller spanskt medborgarskap, men bor och arbetar i Sverige) inte ska kunna följa med mig ut på en skogspromenad utan att behöva nån slags "allemansrättslicens"?

Samtidigt ska svenska medborgare som är permanentboende i Spanien kunna komma hit på sommaren och ha grillfest i skogen?
 
Ursprungligen postat av DDeninger Visa inlägg
Du skriver I ditt tidigare inlägg så här : ”Sånt här har ju de flesta svenskar i sig sen födseln, men för utländska finns inte detta självklara eftersom blablabla……)

Kan någon vänlig svensk själ (gärna helsvensk sedan födseln) förklara för en utlänning som mig hur man ska tolka ovan nämnd uttalande på ett annat sätt än jag gjorde.
Enligt min uppfattning påstår du att ”riktiga” svenskar har ett genetiskt betingad förståelse för allemansrätten, något som saknas hos utlänningar.

Ja, Calexico skriver provocerande inlägg, har märkt det i andra trådar också även om jag inte kommer ihåg vad det handlade om nu. Man ska inte gå i den fällan, visserligen gjorde jag det också i mitt första inlägg.
Det är allemansrätten och dess tydlighet som ska diskuteras och hur informationen om "Leave no trace" kan nå ut till alla.

Jag tror alla är överens om att det finns svenskar såsom utlänningar som inte alltid gör rätt för sig. Det gäller ju i hela samhället. Vi kan låta bli att skriva om vem och vad är svenskt/ icke svenskt. Det borde vara en helt annan debatt.
 
Åter igen: Definiera turism.

Menar du t.ex. att mina kollegor (som har t.ex. tyskt, brittiskt eller spanskt medborgarskap, men bor och arbetar i Sverige) inte ska kunna följa med mig ut på en skogspromenad utan att behöva nån slags "allemansrättslicens"?

Samtidigt ska svenska medborgare som är permanentboende i Spanien kunna komma hit på sommaren och ha grillfest i skogen?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Turism

jo absolut ska de det, det är bra för hälsan med en skön skogspromenad. jag tror inte en skogspromenad skulle kunna va så kränkande för en markägare. Hur gör du själv när du reser till andra länder utan nåt slags allemansrättsliknande? checkar du av att du får kliva ut i skogen eller går du bara?
 
Ser främst två problem med friluftsliv som kan kopplas till allemansrätten. Det en är slitage på mark, stigar m.m. Problemet med slitage är ju att varje individ som utnyttjat området troligen hållit sig inom ramen för vad som är tillåtet men att den totala användningen av området har resulterat i sådant som ligger utanför vad ramen tillåter.

Det andra är principen om ”leave no trase”. Allemansrätten kräver den inte men jag tycker den är önskvärd. Allemansrätten kräver bara att markägaren inte tillfogas nämnvärd olägenhet eller skada (gällande marken). Om någon bygger en eldring eller bajsar i skogen utan att ta rätt efter sig så kommer troligen ingen domstol att se det som att markägaren tillfogas nämnvärd olägenhet eller skada (såvida det inte sker i direkt anslutning till t.ex. tomtmark)

Hur man skall lösa dessa två problem vet jag inte men en sak skulle kunna vara att myndigheter och intresseorganisationer trycker på och informerar om ”leave no trace”-principen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.