• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Det verkar som det är ganska vanligt att människor lever i villfarelsen att dom gör klimatet en tjänst om dom tar tåget till tex fjällvandringen, fast alla vet ju att den tågresan i grunden inte är något annat en belastning på miljö och klimat om än mindre än en flygresa.

Man kan fundera över vilken miljöbelastning tåget har (inte bara klimat) om man jämför med flyget på en resa från säg Stockholm till Kiruna

Flyget kräver att man bryter upp mark för start och landningsbanan på ett par kilometer samt mark för parkering och avgångshallar.

Tåget har totalt förstört naturen i en bred korridor ända från Stockholm till Kiruna, plus mark för stationer och avgångshallar.

Påstår du dig värna miljö och klimat, sluta låssas och vandra på hemmaplan.

Ja, det är ju inte våra maskiner som belastar miljön, utan vi människor som tillverkar och använder dem.

Hur mycket måste man inte förstöra av naturen för dra fram banvallar och räls. Här är det Ostlänken som ska byggas. Folk får flytta från hus och hem, skogar avverkas och berg sprängs. Allt för att några pendlande affärsmän ska komma fram en halvtimme snabbare.

Senast ändrad:
Ja, det är ju inte våra maskiner som belastar miljön, utan vi människor som tillverkar och använder dem.

Hur mycket måste man inte förstöra av naturen för dra fram banvallar och räls. När är det Ostlänken som ska byggas. Folk får flytta från hus och hem, skogar avverkas och berg sprängs. Allt för att några pendlande affärsmän ska komma fram en halvtimme snabbare.
Järnväg används trots allt till en hel del godstransporter också som kanske annars gått med lastbil eller flyg (eller kanske med båt). Järnväg borde utsläppsmässigt vara bland de mest miljövänliga per både personkilometer och godstonkilometer även om järnvägar, som du säger, påverkar lokalmiljön där den anläggs.
Men vägar påverkar ju då på samma sätt i lokalmiljön.
Vi kan inte ännu inte teleportera oss mellan platser som vi vill eller måste flytta oss mellan.

/Patrik

Järnväg används trots allt till en hel del godstransporter också som kanske annars gått med lastbil eller flyg (eller kanske med båt). Järnväg borde utsläppsmässigt vara bland de mest miljövänliga per både personkilometer och godstonkilometer även om järnvägar, som du säger, påverkar lokalmiljön där den anläggs.
Vi kan inte ännu inte teleportera oss mellan platser som vi vill eller måste flytta oss mellan.

/Patrik
Jo, men just ostlänken är för snabbtågen, men visst godståg är bättre än långtradare. De har även börjat frakta med fartyg från Nynäshamn in i mälaren, men Nynäshamn vill även bygga högbro över till Mörkö till E4 för långtradare. Sjukt.

Det är en märklig om än vanlig undanflykt det där med "Vad just JAG gör har så liten påverkan i det stora hela, så det spelar ingen roll vad JAG gör."

Varje år polisanmäls i runda slängar hundra tusen misshandelsfall i Sverige. Vi kan dessutom på goda grunder anta att det verkliga antalet misshandelsfall är avsevärt större.
Så om jag skulle söka upp trådstartaren och ge hen en snyting så skulle det inte märkas ett dugg i brottsstatistiken. Jag misstänker dock att TS skulle uppleva det annorlunda.

Det är en märklig om än vanlig undanflykt det där med "Vad just JAG gör har så liten påverkan i det stora hela, så det spelar ingen roll vad JAG gör."

Varje år polisanmäls i runda slängar hundra tusen misshandelsfall i Sverige. Vi kan dessutom på goda grunder anta att det verkliga antalet misshandelsfall är avsevärt större.
Så om jag skulle söka upp trådstartaren och ge hen en snyting så skulle det inte märkas ett dugg i brottsstatistiken. Jag misstänker dock att TS skulle uppleva det annorlunda.
eller om vi knyter det till miljö, lite mer CO2 i atomsfären märks inte nämnvärt när jag andas i Sverige men polarisar smälter och den som bor på Maliverna vars hus och tomt hamnat under havsytan upplever nog också det annorlunda.

/Patrik

eller om vi knyter det till miljö, lite mer CO2 i atomsfären märks inte nämnvärt när jag andas i Sverige men polarisar smälter och den som bor på Maliverna vars hus och tomt hamnat under havsytan upplever nog också det annorlunda.

/Patrik
Och att växterna växer bättre, då de bokstavligt talat lever på just koldioxid.
/Niklas

HasseQ

Temp. avstängd

Det är motiverat att diskutera. Eftersom media i Sverige hela tiden går bananas om klimatet och försöker ge alla dåligt samvete för bilar & flyg & konsumtion, och tyvärr är det många som går på det. Men även om alla Svenskar dör imorgon så har det ingen effekt alls på klimatuppvärmningen.

/Patrik

Järnvägen kanske också möjliggör fler frakter och skapar ännu mer utsläpp eftersom man just kan skicka frakten på järnväg än på lastbil och flyg som kanske är dyrare.

Egentligen är det väl ländernas strävan efter ökad tillväxt som är grunden till alla dåliga avtryck. Allt måste växa hela tiden, mer ska säljas och mer ska köpas, annars tror man att landet går under, men jag tror inte på det. Jag är för avveckling istället, det finns för mycket skit, för många bilar, för många människor, för många städer, för mycket betong osv osv. Tillbaka till naturen istället är min melodi. Städerna är toxiska.

Järnvägen kanske också möjliggör fler frakter och skapar ännu mer utsläpp eftersom man just kan skicka frakten på järnväg än på lastbil och flyg som kanske är dyrare.
Jag tror få både företag och privatepersoner okynens-skickar saker varor hit och dit bara för att det är billigt. Det är trots allt inte gratis.
Ett mycket märkligt argument mot järnvägstransport i mina öron.

/Patrik

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg