Åldras tält

Hejsan.

Jag har ärvt ett tält som har legat nedpackat i ett antal år (3-4). Tältet har legat inomhus och skyddat från fukt och ljus och mina frågor är:

1. Har väven tappat sina vattenavvsiande egenskaper?
2. Är det risk för att sömmarna har blivit sköra ?

Kortfattat..går tältet att använda..

Tacksam för alla svar.

Hej!

Om tältet var i gott skick då det packades ner för tre-fyra år sen tror jag inte att kvaliten nämnvärt har försämrats. Det är solljus (uv-ljus) brukar göra att tältvävar försvagas, men ditt tält verkar ju inte ha varit utsatt för det de senaste åren.

Sätt upp tältet och kolla hur det verkar, pilla lite i sömmarna, sätt på vattenspridaren en stund om det är brist på äkta regn...

Hälsn. BrittMarie

Re: Re: hilleberg

öringen; sa:
Eva_Lundgren; sa:
Det är ett hilleberg (2002) och skall användas i fjällen.

Kortfattat, du har ett utmärkt tält :)
Kunde inte sagt det bättre själv :)

Om tältet inte var direkt misskött tidigare så var det ett fint arv. Ett Hilleberg som bör vara nästan i nyskick är ju optimalt för fjällen! Ha en fin tur Eva och lycka till!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Har ett Keron som är från tidigt 80-tal eller nåt. Jag utgår från att det ska funka många år till. I golvet har PU-beläggningen släppt på sina ställen, annars är det väl som nytt...

3-4 år är ingenting alltså!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips