Åldras tält

Hejsan.

Jag har ärvt ett tält som har legat nedpackat i ett antal år (3-4). Tältet har legat inomhus och skyddat från fukt och ljus och mina frågor är:

1. Har väven tappat sina vattenavvsiande egenskaper?
2. Är det risk för att sömmarna har blivit sköra ?

Kortfattat..går tältet att använda..

Tacksam för alla svar.

Hej!

Om tältet var i gott skick då det packades ner för tre-fyra år sen tror jag inte att kvaliten nämnvärt har försämrats. Det är solljus (uv-ljus) brukar göra att tältvävar försvagas, men ditt tält verkar ju inte ha varit utsatt för det de senaste åren.

Sätt upp tältet och kolla hur det verkar, pilla lite i sömmarna, sätt på vattenspridaren en stund om det är brist på äkta regn...

Hälsn. BrittMarie

Re: Re: hilleberg

öringen; sa:
Eva_Lundgren; sa:
Det är ett hilleberg (2002) och skall användas i fjällen.

Kortfattat, du har ett utmärkt tält :)
Kunde inte sagt det bättre själv :)

Om tältet inte var direkt misskött tidigare så var det ett fint arv. Ett Hilleberg som bör vara nästan i nyskick är ju optimalt för fjällen! Ha en fin tur Eva och lycka till!

Aktuellt

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!
Har ett Keron som är från tidigt 80-tal eller nåt. Jag utgår från att det ska funka många år till. I golvet har PU-beläggningen släppt på sina ställen, annars är det väl som nytt...

3-4 år är ingenting alltså!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips