Högt pass
Hej
Jag gick sträckan i slutet på augusti -99. Vandringen från Aktse till Vassjavagge vill jag kalla för enkel utan några svårigheter. Det är stigningen upp till Skaitatjvagge som kan vara lite klurig. Det är helt klart brant och jobbigt, med en ryggsäck på över 25 kg blir det en rejäll kraft ansträngning. Jag vill minnas att jag vid flera tillfällen gick smått framåt lutad och tog hjälp med händerna. Det svåra är att hitta den rätta vägen upp. När man står nedanför i vassjavagge ser det mkt brant ut och man undrar om det är möjligt att gå upp. Vi såg ingen riktig bra nedifrån utan chansade på att det såg mer brant ut än det verkligen var. i gick rakt mot den lilla nedsänkning som är mellan vassjapakte och toppen 1698 m.ö.h. Med en god vilja och en hyffsad kondidion är den fullt möjligt. Vi hade doch ganska bra väder, i dimma och regn skulle jag inte vilja ge mig på att gå upp där. Stenarna lär bli mkt hala och eftersom att det är brant så är det då lätt att ramla.
Men det är en mkt fin väg som jag verkligen kan rekomendera. Nen stigningen till Pastavagge går mkt snabbt och enkelt, det ligger snöfält nästan helavägen ner. Vi hade vårat läger vid början av Vassjavagge, vid nationalparksgränsen, vi gick sedan över passet och en bit in i pastavagge och slog läger nedanför Ruopsokpakte. Det blev vår dags etapp, jag vill inte påstå att det var allt för jobbigt, men visst var det ansträngande.
Har du några mer specifika frågor får du gärna höra av dig.
God Tur!
Mvh
Jimmy Andersson