Aktivt roder från kajaksport

Vad är visten med ett underliggande roder?

När jag var på kajakkurs i Svärdsklova 1995 och hade möjlighet att prova många olika kajaker, så tyckte jag att en del kajkar med underliggande roder var "jobbiga" att paddla, därför att rodret inte satt helt rakt och jag var tvungen att styra (parera) med fötterna hela tiden.

Så redan då tyckte jag att ett uppfällbart roder var smartare, än ett underliggande roder. Nu finns det dom som tycker att riktiga paddlare och riktiga kajaker inte behöver något roder, men om man nu vill ha ett roder, vad är fördelen med ett underliggande roder?

En kompis som hade (tempus) en Hasle Explorer (med underliggande roder) fastnade en gång i ett fiskenät när vi var ute och paddlade. Det var en öppning på ca 1 cm mellan skrovet och ”hjärtstocken” på rodret och där åkte överkanten på nätet in. Konstruktionen skulle nog platsa på ”urbota dum konstrution” http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=40760

Per Brune
 
Tomppa; sa:
Jag tänker inte börja argumentera med någon som tydligen har bestämt sig för att Active rodret inte kan vara bra.
Rodret kan säkert vara bra (jag har varit nyfiken av de skäl som listas under fördelar) men kanske inte "Bäst".

Å andra sidan är det ju meningslöst att debattera med någon som anser att en viss lösning (bland många andra klart accepterade lösningar) är Överlägset Bäst på precis Allt. Eller?
Overandout! //Patric
 
Re: Vad är visten med ett underliggande roder?

Brune; sa:
men om man nu vill ha ett roder, vad är fördelen med ett underliggande roder?

Mina små halvt ogenomtänkta funderingar:
- Inget vindfång (som med avseende på upplovning är placerat på värsta stället med "normalt" släproder).
- Liten våt yta (liten friktion)
- Ofta bra utformning med avseende på strömning.
- Angrepp längre fram ger bättre effekt (jämfört med längst bak)?
- Vid tvärställning drar inte rodret ner luft (skapar ingen förlustturbulens) för att rodret inte sitter vid vattenytan?

Att det finns nackdelar är uppenbart. Min "racer" har en skedda framför rodret, enligt de danska turbåtsreglementet (?) för att förhindra detta urbota dumma...

Paddlar normalt sett skeddakajak utan skedda. :)
 
Bara för att nämna några fördelar kontra släproder:

1. Vid lyft är det större chans att för eller akter slår i någonstans. Det finns därmed större risk att skada ett släproder vid lyft av kajak.

2. Inga roderlinor på däck, dvs inget sjögräs i linorna eller oavsiktligt lyft i styrlinor.

3. Underliggande roder har mindre risk att hamna i luften vid surf. Dock kvarstår problemet att kanoten färdas lika snabbt som vågen vattnet som roterar i vågen gör att styreffekten blir dålig/ingen alls ifall kanoten ligger fel på vågen.

4. Största styreffekt per ytenhet. Bra styreffekt.

5. Ett roder utformat som deltavinge har inga problem med sjöväxter, nät etc för det glider ovan. Passningen måste vara god mot skrovet för att förhindra växter som fastnar. Fena som de danska turbåtarna har motverkar även detta problem.

6. Lite underhåll

7. Bästa möjliga fotstöd.

Nackdelen med undeliggande roder är:

1. Mindre packutrymme

2. Känsligt för grundstötning.

Gillar man att paddla upp på grynnor och land kanske roder i huvudtaget är mindre lyckat. Välj utrustning efter användningsområde.
 
Jag paddlade HBB förra året med en Marlin Activ som har det nämnda rodret. Rodret fungerar i stort sett väldigt bra.

Som reklamen säger så är det nog i princip omöjligt att förstöra, jag misshandlade det kraftigt med grundkörningar och släpande i grunda steniga vatten under min färd utan att det syns det minsta.

Roderverkan är bra. Och kajaken är snabb.

Två saker som är dåliga:

- Kajaksports pedalsystem är sladdrigt, okänsligt och inger inte något bra kvalitetsintryck. Men det har inte gått sönder, så det kanske mest är känslan. Det är samma pedalsystem till alla deras roder, så det är inget specifikt för just activ-varianten.

- Vid kraftig medsurf kan det mjuka rodret ofrivilligt böjas åt sidan bakifrån trots att du håller emot med pedalerna. Det kräver att man är lite alert när man surfar, annars kan det gå illa med en ofrivillig 90-graders sväng.
[Ändrat av ha-man 2007-02-25 kl 11:15]
 
ha-man; sa:
Två saker som är dåliga:

- Kajaksports pedalsystem är sladdrigt, okänsligt och inger inte något bra kvalitetsintryck. Men det har inte gått sönder, så det kanske mest är känslan. Det är samma pedalsystem till alla deras roder, så det är inget specifikt för just activ-varianten.

- Vid kraftig medsurf kan det mjuka rodret ofrivilligt böjas åt sidan bakifrån trots att du håller emot med pedalerna. Det kräver att man är lite alert när man surfar, annars kan det gå illa med en ofrivillig 90-graders sväng.
[Ändrat av ha-man 2007-02-25 kl 11:15]

Har en Marlin Active sedan ett par år tillbaka och kan hålla med om Håkans negativa punkter. Men, som sagt, det är ett nästan oförstörbart roder, som i nio fall av tio fungerar väldigt bra, både när kajaken är lastad och olastad.
 
Ang KS-activerudder

Jag paddlade HBB förra året med en Marlin Activ som har det nämnda rodret. Rodret fungerar i stort sett väldigt bra.

Som reklamen säger så är det nog i princip omöjligt att förstöra, jag misshandlade det kraftigt med grundkörningar och släpande i grunda steniga vatten under min färd utan att det syns det minsta.

Roderverkan är bra. Och kajaken är snabb.

Två saker som är dåliga:

- Kajaksports pedalsystem är sladdrigt, okänsligt och inger inte något bra kvalitetsintryck. Men det har inte gått sönder, så det kanske mest är känslan. Det är samma pedalsystem till alla deras roder, så det är inget specifikt för just activ-varianten.

- Vid kraftig medsurf kan det mjuka rodret ofrivilligt böjas åt sidan bakifrån trots att du håller emot med pedalerna. Det kräver att man är lite alert när man surfar, annars kan det gå illa med en ofrivillig 90-graders sväng.
[Ändrat av ha-man 2007-02-25 kl 11:15]

15020%20reval%20viking%20ar.jpg


Väcker denna insomnade tråd till liv igen då jag funderar på att skaffa en Viking AR utrustad med detta roder. Den ser nämligen ut att passa såväl plånbok som mina krav på en snabb, lastdryg kajak som även går att motionera med. Saknar dock oberoende info från erfarna användare om driftsäkerhet på sikt och de tester jag läst behandlar inte så ingående rodrets för och nackdelar mm. Vill därför fråga Håkan / Kaj Yak och er andra vad ni anser så här två säsonger senare?
active_ror.bmp

Hur framtidssäker är detta roder då det är en integrerad del av skrovet till skillnad mot ett påskruvat släproder? Frågan behövs ställas då jag oroas av att stå med en värdelös kajak ifall idag dolda fel uppstår på sikt.
Är det dessa pedalstället du Håkan har?
http://www.kajaksport.com/eng/ks_steeringsystem.html
Vore det värt attt uppgradera det till tex ett centrum placerat pedalställ eller finns det andra som är bättre lösningar för denna kajak? Blir det mycket pyssel eller är det en typ av standard infästning?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51918
Tackar på förhand! :)
 
Tycker likadant ett par säsonger senare...

...instämmer i Håkans tidigare synpunkter och längtar särskilt efter mindre sladdriga/bekvämare roderpedaler. VKV:s är ett föredöme, tycker jag. En annan sak som jag har upptäckt är att gelcoat-lagret är väldigt tunt på min Marlin. Det behövs inte mycket innan man måste dit och laga. Men, som sagt, den är snabb och lättpaddlad, med bra (stora) packutrymmen och ett roder som står pall för det mesta.

Om jag skulle köpa en ny kajak i dag skulle jag ta mig en rejät titt på en Lettman Speedliner. Den verkar grymt häftig - och inte så mycket dyrare än en Marlin.
 
Tack Kaj Yak för dina synpunkter. Kikade men hade inte tid att provpaddla Speedlinern på Kajakdagarna. Provade dock Commandern och den var väl trevlig rakt fram. Frågar mig dock om denna grupp (Commander, Nelo mfl) multisport/havsrace kajaker är så lämpade att utforska skärgården med. Vill nog ha mer balans mellan manöverbarhet och kursstabiliteten.
 
Tack Kaj Yak för dina synpunkter. Kikade men hade inte tid att provpaddla Speedlinern på Kajakdagarna. Provade dock Commandern och den var väl trevlig rakt fram. Frågar mig dock om denna grupp (Commander, Nelo mfl) multisport/havsrace kajaker är så lämpade att utforska skärgården med. Vill nog ha mer balans mellan manöverbarhet och kursstabiliteten.

Jag har provat Commandern och tror inte att tröskeln vad gäller balans för en normalpaddlare är något problem. Utrymmen att packa i finns så det räcker. Läs gärna rescensioner av den under Produkter/Paddling i listen längs sidans överkant.
 
Har paddlat både Commander type-S å Lettmanns Speedliner mycket å båda har rätt böjd köl linje å är mkt lättsvängda båda två! Speedliner är nästan för lättsvängd! Alltså båda passar mkt bra att trixa med mellan kobbar å skär :)

/Janne
 
Vet inte om det heter aktivt roder på Epic 18X men det påminner lite om KS å jag kan bara säga att jag är mkt nöjd med funktionen! Epicen är otroligt lättsvängd samlar inte sjögräs osv!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9
avslut1008 Roder osv....... Paddling allmänt 12
bajdarka SKÄDDA ELLER RODER! Paddling allmänt 24
kallekanot Roder och skädda? Paddling allmänt 14
Staffan_TeamToyota Roder till Iceflow!? Paddling allmänt 3
surfban Roder diskussion! Paddling allmänt 20
Kalle E Förbättra din roder - så här gör du Paddling allmänt 4
Kalle E Roder/skädda, sittställning, rodersystem och kajaksort Paddling allmänt 5
Kalle E Roder på Point 65 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.