• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Aktivitetsvänner Göteborgsområdet

Jag började i grandalen förra året och gick förbi en hel del vindskydd på min väg upp mot Ucklum.
Så att hitta ett vindskydd för natten borde inte vara något problem.

Men jag har alltid min standard utrustning med mig och det innefattar ett tält.

http://bohusleden.se/lang/sv/
 
Jag är också intresserad av vandring norr om Kungälv. Helgen 11-13 sept ser ut att fungera bra som det ser ut just nu. Försökte kolla hur det är att ta sig till/från området med kollektivtrafik, men det verkar som att bussarna bara går på vardagar. Enda alternativet ser ut att vara att ta sig till Ucklum fredag kväll och så hem från Kungälv på söndag. Någon som har bättre koll? Eller om vi inte blir för många kanske det är smidigast att ordna transport med bil?
/Nadia
 
Dåligt med bussar på lördagen till Ucklum. Skulle ju kunna gå om vi åker upp på fredagen och sen går mot Kungälv, fast det bör man klara på 1 övernattning?
 
Vad jag förstår från tidtabellen så fungerar inte Fredag för mig. Har inte enns slutat jobba innan sista bussen åker.

Men å andra sidan får jag plats med 3 extra personer i min bil.
Då hämtar jag upp en vän på vägen som kör hem bilen och sedan till upphämntningsplatsen.
Om det nu blir Grandalen eller Kungälv who knows.
En plan iallafall.
 
Svartedalen är jättefint. Dock är som ni har märkt inte kollektivtrafiken den bästa. Tyvärr kan jag inte den påtalade helgen.
/Gidenstam
 
Vet inte hur det ser ut med vinskydd i Svartedalen. Men jag skulle föredra vinskydd. Man kanske kunde starta på lördag morgon och ta en natt ute och vara hemma på söndagen?

Kartor för Bohusleden finns ju att ladda ner som PDF nuförtiden, men många av Svartedalens vindskydd har försvunnit från dessa kartor av någon anledning.
Följande såg jag dock så sent som för någon månad sedan:
- Vid Bråta, c:a 500 m Syd/Väst om Grandalen.
- Vid den lilla sjön Tvängen, 2-3 km norr om Grandalen.
- Vid Bottenstugan finns både vindskydd, vattenkälla och dass.

På etapp 9 har det funnits vindskydd vid Härsevatten och Stora Hästevatten, men jag kan inte svära på att de finns kvar.
I norra änden av etapp 10 finns vindskydd vid Djupevatten.

Se också den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=440358#post440358


När det gäller start/slutpunkt för vandringen kan jag tipsa om Alekärr vid Romesjön.Sikta på Diseröd "centrum"/Romelanda. (Det går inte överdrivet många bussar, men det går en och annan...) Fortsätt åt nordväst upp genom samhället, via motionsspår och grusväg till Alekärr där leden ansluter från Kungälv, c:a 1.5 km. Passagen förbi sjön är fin, över fält och genom lövskog (mycket liljekonvaljer vid rätt årstid :) ) När man kommer till vägen vid Lysegården går det att gena till Grandalen, men det är synd att missa Dalens hembygdsgård!

Lycka till.
 
Kartorna finns på www.bohusleden.se men vindskydden syns som sagt inte...
Öster om Bottenstugan, på den smala landremsan mellan Flåfatet och St.Iglekärr finns ett fint vindskydd.
Mellan Nedre Långevatten och Holmevatten finns ett ( utan någon trevlig utsikt fast ändå ett vindskydd)
På den östra stranden av Korsvatten finns ett till, helt ok.
 
Kan bli svårt även även för mig att komma iväg på fredagar. Kanske ska se oss om efter andra leder med bättre förbindelser? Eller ska vi försöka lösa 2 bilar?
 
Jag kan ta med min, så vi kanske kan lösa det. Skulle gärna starta redan på fredag men vi får se hur det funkar för er andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ninaida Aktivitetsvänner Nkpg Träffar 2
Kustridaren På gång i Göteborgsområdet Träffar 66
jakos Vandring Göteborgsområdet Träffar 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.