Åkning med epautrustning

Epa grejor

Jag har en kompis som började sin telemarkskariär på moddade alaska kängor.

Såga av nosen på ett par slalom plast pjäxor, kräng sedan detta utanpå alaskapjäxan så har du ett par fin-fina telispjuck! En rejäl kabelbindning behövs. Detta monster monterade han på ett par gamla slalomskider;-)

Ja, det fungera faktist, och detta var innan plastpjäxor var modernt...

Men T1 och telistwintip är ju inte fel!

Jag...

har en kompis som kastade 30grams-wobbler med ett flugspö. Det fungerade i två kast, men sen gick flugspöt av, konstigt nog... numera så använder han haspelspö när han ska kasta wobblers.

Med denna lilla anekdot så vill jag väl påvisa att jag tenderar att hålla med Lavinfaran, då det finns få skäl att uppmana till teknisk regression, framförallt då det numera finns bättre lösningar, som rent utav både är ändamålsenliga och hyrbara...

Men det mesta kan ju fungera, i alla fall en kort tid...

/Anders B

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hm...

Jag är benägen att hålla med Johan C ovan. Med 210 cm turlaggar och läderpjäxor har du en utmärkt utrustning att öva på. Jag övar så själv ibland. Det är svårt men efter varje sådant pass blir åkningen med de "riktiga" telisskidorna mer fulländad. Åtminstone känns det så.

/Nisse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips