Akka stortopp

Besteg Akka Stortopp den 20 aug. Gick fånr tältet på c a 900mnivån upp emot glaciären under 'Borgtoppen och gick i östra kanten av denna upp till passet mellan Borg-och Stortoppen.Väldigt mkt block och sten samt i början ett par ganska branta hällar, som kunde kringås . Hade strålande väder hela tiden ,såg Blåmanisen, Keb och förståss en härlig blick på hela Sarekkedjan.Toppboken lättanträffad och intakt. Ner sama väg, delvis på glaciären som var nära nog sprickfri i den östra delen, däemot en del rejäla sprickor mot mitten och under Borgtoppen.

Bilagor

• DSC_0050.jpg
    DSC_0050.jpg
    71.1 KB · Visningar: 3,124
  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    56.4 KB · Visningar: 2,050
Senast ändrad:
Låter fint!

Hade du några klättringshjälpmedel eller det går att "bara gå" upp. Ser ju rätt rant ut på kartan. Hur kändes det med riskerna? Stenras-risk?
Mvh/Martin

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ser underbart ut! Hade funderingar på att göra en topptur i slutet av augusti men tyvärr så var vädret lite för dåligt så det blev inget. Skulle oxå vilja höra mer hur det var. Har du några fler bilder oxå kanske?

/Jonas

Akka stortopp 2010 aug.

Hej!
Som hjälpmedel hade jag ett par kraftiga kinesiska stavar.
Annars hade jag en nästan tom 75l säck med lite käk och kamera-kikare. Hade inga problem med "Steinschlag" uppifrån, men blocken/stenarna var ställvis ganska lättrörliga i kanten av glaciären, så jag tog mig faktiskt fram delvis över den, spec på nedvägem. Hade oförskämd tur med vädret, kunde sitta och sola i c a 20 graders värme. Och vilken utsikt.
2009 försökte jag samma väg, då mötte jag dimman redan vid glaciärsjön!!
Återkommer med fler bilder, spec fr kammen ö. om Stortoppen.

Besteg Akka Stortopp den 20 aug. Gick fånr tältet på c a 900mnivån upp emot glaciären under 'Borgtoppen och gick i östra kanten av denna upp till passet mellan Borg-och Stortoppen.Väldigt mkt block och sten samt i början ett par ganska branta hällar, som kunde kringås . Hade strålande väder hela tiden ,såg Blåmanisen, Keb och förståss en härlig blick på hela Sarekkedjan.Toppboken lättanträffad och intakt. Ner sama väg, delvis på glaciären som var nära nog sprickfri i den östra delen, däemot en del rejäla sprickor mot mitten och under Borgtoppen.

Så jag hänger med. Den nedre bilden är alltså taget strax nedanför passet mellan Borgtoppen och Stortoppen där du kom upp. Toppen i bakgrunden är därmed Borgtoppen, eller hur?

Svar till plaskdaja

Jorå, så är det , det är Borgtoppen och delar av dess SO glaciär.
Nej, jag hasade mig inte över till NO.toppen.(Detta förfarande har jag dock på bild i ngn gammal STF--årsbok där ngn käck man i tyrolerhatt "praktiserar " sig över eggen!!

Den klassiska bild som Per Blomkvist refererar till finns i Tore Abrahamssons Sarekbok från 1993 på sid. 158. Bilden är tagen 1958 mad all säkerhet av författaren själv. Vem det är som grenslar kammen vet jag inte, men det ser ganska häftigt ut, speciellt som det är ganska tät dimma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips