Akka R/S Light 3

Re: En revolutionerande tanke:

Nordesjo; sa:
Är tältet torrt och rent är det bara att knöla (vilket ju som sagt inte hindrar att man ser till att "rätt" ände finns i påsens öppning), och om golvet är lerigt och jäkligt kan man vika och rulla, så att resten av tältet (särskilt innertältväven) inte skitas eller blöts ner.
10:36]

Ganska många av tunneltälten tillåter att innertältet separeras från yttertältet, i uppställt skick. Då kan man enklelt och i väderskyddat läge placera sitt innertält i en separat påse och yttertältet (väderskyddet) reses som ovan sagts. Jag gör ganska ofta så om yttertältet är blött.

Re: Re: En revolutionerande tanke:

brandmansmicke; sa:
Ganska många av tunneltälten tillåter att innertältet separeras från yttertältet, i uppställt skick. Då kan man enklelt och i väderskyddat läge placera sitt innertält i en separat påse och yttertältet (väderskyddet) reses som ovan sagts.

Så kan man göra. Nackdelen är att det tar längre tid att få upp tältet i det där nödfallet. Å andra sidan är det skönt att få upp bara yttertältet när det är riktigt grisigt väder, så att man snabbt kan sitta och laga mat i ett lite större utrymme.

ala; sa:
...betydligt enklare att få rätt ände, dvs två förankringspunkter (dessutom de rätta), först ur påsen om tältet knös ner än om det först rullas och sedan stoppas i påsen.

Absolut - särskilt som den gamla inövade ihoprullningen sker på en annan ledd, och med invikta ändar. Men jag tror inte att det är så svårt att få till en rullning så att förankringspunkterna kommer rätt.

Hur som helst tror jag att jag kommer att övergå till knölande. Eller kanske till ett mellanting. Först vika så att man skyddar rent från smutsigt och får förankringspunkterna åt rätt håll. Sen knölning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Packa snyggt!

gustafr; sa:
För alla er knölare kan jag bara säga att ording och reda på fjället gör gott åt själen när det oväntade sker.!

Ett nerknölat tält med absidlinan i påsöppningen innebär inte på något sätt oordning. Problem med lintrassel har jag sällan trots idogt knölande.

Jag tror att man genom "perfekt vikande" tror sig vara bättre och försiktigare med grejerna än andra men det behöver inte vara så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips