Akka R/S Light 3

Hej!

Har införskaffat ett Fjällräven Akka R/S Light 3.
Men jag får inte till det när det ska ner i säcken igen. Beskrivningen som är med tycker jag inte stämmer. Någon som har något tips?
MVH Jonas.
 
Knö!

Jag har ingen aning om vad instruktionerna säger men prova med att bara knöla ner tältet i säcken. Snabbt och enkelt och väven slits mindre om den inte alltid viks på samma ställe.

Ett tips är att packa tältet i en kompressionssäck. Då tar det i regel 1/3 så stor plats.

/Per
 
Det har jag inte provat.
Tänkte att det kanske var lättare att rulla ut tältet och resa det om det låg på något specielt sätt i påsen.

Ingen som har ett sådant tält?

MVH Jonas
 
Enligt vad jag fått lära mig så är poängen med att knö i stället för att vika enligt något speciellt system att man på det senare sättet får vecken på samma ställe gång efter gång och därmed sliter oproportionerligt mycket på duken just där, och alltså (puh, lång mening det här) förkortar tältets livslängd.

Jag vet dock inte hur stor roll det spelar egentligen, men det känns bra att kunna legitimera sitt knölande :)
 
Tips

Ett annat tips när det gäller tunneltält att just att knö kontrollerat, så att ena sidan av tältet hamnar i änden på påsen. Det blir då väldigt enkelt att sätta upp tältet.

Själv har jag ett Nammatj 3 GT och använder det vinter som sommar. De två huvudfästpunkterna vid fotänden på tältet har jag förstärkt/förlängt med 8 mm repsnöre, så att jag kan dra ned mina skidor genom dem, som rejäla tältpinnar. Om jag packar tältet med dessa extraslingor ut genom packpåsen, så kan jag delvis förankra tältet medan största delen av det fortfarande är i packpåsen och därmed inte tar speciellt mycket vind, enkelt och bra. Detta funkar uppenbarligen bara om du bara knölar ned tältet och ser till att fästöglorna kommer sist.

Nackdel: skidorna är inte tillgängliga om man gör basecamp samt att skidorna faktiskt kan blåsa sönder om det är riktigt grisigt väder.
 
Re: Tips

brandmansmicke; sa:
Nackdel: skidorna är inte tillgängliga om man gör basecamp samt att skidorna faktiskt kan blåsa sönder om det är riktigt grisigt väder.

För att undvika detta ovanliga fenomen med sönderblåsta skidor brukar jag gräva ner skidorna liggandes på högkant med stålkanterna mot tältet för att inte nöta sönder linorna. Det ska mycket till innan en tvåmeters snötältpinne ska släppa.

/Per
 
Re: Re: Tips

Luffarn; sa:
För att undvika detta ovanliga fenomen med sönderblåsta skidor brukar jag gräva ner skidorna liggandes på högkant med stålkanterna mot tältet för att inte nöta sönder linorna.
/Per

Jag oxå :) men bara när det blåser ordentligt och oftast efter det att jag fått dit alla fästpunkter utöver skidorna. Därför är skidorna så bra som första förankring.
 
Packa snyggt!

Halloj !

Jag skulle vilja vara kanske lite pedantisk vad gäller ihoppackande. Är det dåligt väder så har av någon underlig anledning linor en faslig förmåga att haka i varandra och se till att kvällsmaten blir fördröjd. Därför har jag sedan länge börjat packa tältet i lugn takt och ganska noga. En kort förklaring: Lägg tältet precis som du vill ha det när du ska sätta upp det alltså med innertältets botten mot marken och ytterduken utdragen. Vik in absidutrymmet över innertältet så det ligger dubbelt. lägg in alla linor snyggt och prydligt. Nästa moment förenklas om man är två och du/ni tar då varsin kortända på innertältets botten viker denna så den blir i tre delar med utsidan av botten utåt. på detta vis slipper du få ev leriga partier i kontakt med innertält. Rulla nu ihop alltihopa prydligt och stoppa i den fina kompressionspåsen som kom med tältet. KLART!!

För alla er knölare kan jag bara säga att ording och reda på fjället gör gott åt själen när det oväntade sker.!
 
Re: Packa snyggt!

gustafr; sa:
För alla er knölare kan jag bara säga att ording och reda på fjället gör gott åt själen när det oväntade sker.!

Jag håller inte med dig om detta! Min tält packning går till exakt så som Brandmansmicke beskriver (förövrigt med samma tältmodell och liknande linor för skidorna). Just detta att man lämnar förankringarna till "rätt" absid utanför gör att man kan förankra tältet innan det tas ur påsen och att man kan packa ner tältet i påsen medan det fortfarande är förankrat. På så vis minimeras strulet och risken att vinden får tag i tältet. I och med att tältet trycks rakt ner i påsen blir strulet med linor etc förvånansvärt litet.

Jag ser således detta sätt att packa som en säkerhetsaspekt. Jag skulle inte vilja börja rulla ut hela tältet och vika ut det för att sedan hitta förankringspunkter i hårt väder. Det får mig att tänka på när en svensk tillverkare av (bland annat) tält som med sitt nya revolutionerande tält som var så lätt att sätta upp skrev i instruktionen "bred ut tältgolvet på marken" (har de överhuvudtaget varit utomhus när det blåser (ok, det var en parantes)).

Jag ser dock med stort nöje fram emot den dagen jag ser någon som ska rulla i hop sitt tält i kuling och ösregn (alternativt snödrev) på fjället.

MVH

Andreas
 
Jag kan intyga att ala:s system fungerar :)

Om man tycker att lintrassel är ett problem om man använder knötekniken kan man rulla ihop linorna och slå en enkel knop kring dem. (Se bara till att det är en knop som är lätt att få upp. Dessutom kan detta vara mindre begåvat om det finns risk för köldgrader; att stå med 1,5 meter tältlina i munnen för att tina upp den är nog ingen höjdare...)
 
En revolutionerande tanke:

Man skulle ju kunna anpassa tältpackningen efter rådande omständigheter. Är tältet torrt och rent är det bara att knöla (vilket ju som sagt inte hindrar att man ser till att "rätt" ände finns i påsens öppning), och om golvet är lerigt och jäkligt kan man vika och rulla, så att resten av tältet (särskilt innertältväven) inte skitas eller blöts ner.

Själv brukar jag oftast vika, men jag skulle inte få ett Rainman-utbrott av att gå över till knölning.

Och som sagt: kompressionspåse är guld, då går de flesta tält ner i ryggan där de hör hemma.

Vad gäller "ordning och reda på fjället" är det inte nerpackningens utan uppackningens smidighet som är avgörande när det oväntade sker. Och då spelar det inte så stor roll om tältet knölats eller rullats, så länge rätt ände kommer ut först. Eller?
[Ändrat av Nordesjo 2004-01-13 kl 10:36]
 
Visst är det att packa upp som är allra mest kritiskt men precis som du antyder så är ju uppackandet beroende av hur det packades ner tidigare. Jag vid håller att, i alla fall för mig, är det betydligt enklare att få rätt ände, dvs två förankringspunkter (dessutom de rätta), först ur påsen om tältet knös ner än om det först rullas och sedan stoppas i påsen.

Men det är väl upp till var och en som vanligt. Tycker man att det är enklare att rulla så är det väl inte mer med det...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
knucko Akka eller Akka turist? Bo och sova 5
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
vandrafjäll Recension Black Diamond First light 2p Bo och sova 0
vandrafjäll ASIVIK Lavvu Light 3 Bo och sova 2
Knall S2S Comfort Plus Insulated vs Ether light XT Bo och sova 0
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
aquist Decathlon Makalu Light Sovsäck Bo och sova 5
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
DoktorGlas Asivik Lavvu Light 3 Bo och sova 0
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.