Akka R/S Light 3

Re: En revolutionerande tanke:

Nordesjo; sa:
Är tältet torrt och rent är det bara att knöla (vilket ju som sagt inte hindrar att man ser till att "rätt" ände finns i påsens öppning), och om golvet är lerigt och jäkligt kan man vika och rulla, så att resten av tältet (särskilt innertältväven) inte skitas eller blöts ner.
10:36]

Ganska många av tunneltälten tillåter att innertältet separeras från yttertältet, i uppställt skick. Då kan man enklelt och i väderskyddat läge placera sitt innertält i en separat påse och yttertältet (väderskyddet) reses som ovan sagts. Jag gör ganska ofta så om yttertältet är blött.

Re: Re: En revolutionerande tanke:

brandmansmicke; sa:
Ganska många av tunneltälten tillåter att innertältet separeras från yttertältet, i uppställt skick. Då kan man enklelt och i väderskyddat läge placera sitt innertält i en separat påse och yttertältet (väderskyddet) reses som ovan sagts.

Så kan man göra. Nackdelen är att det tar längre tid att få upp tältet i det där nödfallet. Å andra sidan är det skönt att få upp bara yttertältet när det är riktigt grisigt väder, så att man snabbt kan sitta och laga mat i ett lite större utrymme.

ala; sa:
...betydligt enklare att få rätt ände, dvs två förankringspunkter (dessutom de rätta), först ur påsen om tältet knös ner än om det först rullas och sedan stoppas i påsen.

Absolut - särskilt som den gamla inövade ihoprullningen sker på en annan ledd, och med invikta ändar. Men jag tror inte att det är så svårt att få till en rullning så att förankringspunkterna kommer rätt.

Hur som helst tror jag att jag kommer att övergå till knölande. Eller kanske till ett mellanting. Först vika så att man skyddar rent från smutsigt och får förankringspunkterna åt rätt håll. Sen knölning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Packa snyggt!

gustafr; sa:
För alla er knölare kan jag bara säga att ording och reda på fjället gör gott åt själen när det oväntade sker.!

Ett nerknölat tält med absidlinan i påsöppningen innebär inte på något sätt oordning. Problem med lintrassel har jag sällan trots idogt knölande.

Jag tror att man genom "perfekt vikande" tror sig vara bättre och försiktigare med grejerna än andra men det behöver inte vara så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips