Akka eller Akka turist?

Hur mycket sämre är ett akka turist än ett Vanligt Akka?
Det skiljer trots allt lite i pris.
Klarar det normala regnskurar och hur klarar det flera dagars regn? Och slitstyrkan oftast så går tälten sönder när man fastnar i linor och annat,det klarar inte många tält.
Så kanske det kan löna sig att köpa ett turist och nöta ut det och sedan köpa ett nytt turist.
Då får man ju oftare ha ett nytt lite billigare tält.
Istället för ett dyrare som kanske inte är så mycket bättre.
Kom med era kommentarer.

Akka

är ju över huvud taget ett gammalt tält. Visst klarar ett Turist oxå regn, främsta skillnaden är förmodligen i rivstyrka/åldersbeständighet (gissning). Kolla t ex A-Ones tält på http://www.addnature.com A-One har kursat, tälten är extra billiga.

/Håkan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skillnaden är stor!

Det är stor skillnad i vävarna (tak- resp. golvväv) när det gäller slitagbeständighet (hmmm, kan man skriva så? :).

Ett "turist..." funkar säkert i ett eller ett par år under normal camping men om du vill ha lite större livslängd och därmed också säkerhet (i att dina prylar är torra) är det inget att fundera på. Köp tältet med den dyrare väven.

Mvh!
// Niklas

Akka RS

Kolla in Akka RS. Ett bra tält. Om man får det till rätt pris. När jag köpte mitt förra året fick jag 10 % rabatt på förrförra årets pris.

Är mycket nöjd över mitt tält. Passar utmärkt till det jag använder det till, vandringar och kanotpaddling ej ännu någon fjällvandring.

http://www.friluftsbolaget.se kan man jämföra de olika värdena för Akkatälten.

Något som jag inte gillar är konstruktionen av myggnätet i öppningen i absiden Myggnätet ligger mot ytterduken vilket gör att vattnet går igenom duken.

Jag skulle också ändra på ventilationen. Har inte sett något annan tälttillverkare som har det jag vill ha så det måste finnas en hake med den konstruktionen. Har inte kommit på vad än. Skall börja exprementera med tältet när det blir äldre och mer slitet.

/Mattias

Ni får rätta mig om jag har fel här... Men jag var ute med en kompis som hade köpt ett nytt Akka turist. Det vi märkte var, förutom att det regnade in (sömmarna höll inte för vätan) så var det några små detaljer som skillde. Jag kommer inte ihåg exakt vilka idag, men en tydilg var att tältduken inte gick ner lika långt som på vanliga akka.

Akka

Bra att det kommer lite synpunkter provade ett Akka som var några år gammalt. Där stoppade man in bågarna från ett håll och så var det stopp i den andra änden.
Som det är nu så måste man passa in bågarna i båda ändar tror jag. Går det att sätta upp yttertältet för sig själv vet någon det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips