Akka eller Akka turist?

Hur mycket sämre är ett akka turist än ett Vanligt Akka?
Det skiljer trots allt lite i pris.
Klarar det normala regnskurar och hur klarar det flera dagars regn? Och slitstyrkan oftast så går tälten sönder när man fastnar i linor och annat,det klarar inte många tält.
Så kanske det kan löna sig att köpa ett turist och nöta ut det och sedan köpa ett nytt turist.
Då får man ju oftare ha ett nytt lite billigare tält.
Istället för ett dyrare som kanske inte är så mycket bättre.
Kom med era kommentarer.
 
Akka

är ju över huvud taget ett gammalt tält. Visst klarar ett Turist oxå regn, främsta skillnaden är förmodligen i rivstyrka/åldersbeständighet (gissning). Kolla t ex A-Ones tält på http://www.addnature.com A-One har kursat, tälten är extra billiga.

/Håkan
 
Skillnaden är stor!

Det är stor skillnad i vävarna (tak- resp. golvväv) när det gäller slitagbeständighet (hmmm, kan man skriva så? :).

Ett "turist..." funkar säkert i ett eller ett par år under normal camping men om du vill ha lite större livslängd och därmed också säkerhet (i att dina prylar är torra) är det inget att fundera på. Köp tältet med den dyrare väven.

Mvh!
// Niklas
 
Akka RS

Kolla in Akka RS. Ett bra tält. Om man får det till rätt pris. När jag köpte mitt förra året fick jag 10 % rabatt på förrförra årets pris.

Är mycket nöjd över mitt tält. Passar utmärkt till det jag använder det till, vandringar och kanotpaddling ej ännu någon fjällvandring.

http://www.friluftsbolaget.se kan man jämföra de olika värdena för Akkatälten.

Något som jag inte gillar är konstruktionen av myggnätet i öppningen i absiden Myggnätet ligger mot ytterduken vilket gör att vattnet går igenom duken.

Jag skulle också ändra på ventilationen. Har inte sett något annan tälttillverkare som har det jag vill ha så det måste finnas en hake med den konstruktionen. Har inte kommit på vad än. Skall börja exprementera med tältet när det blir äldre och mer slitet.

/Mattias
 
Ni får rätta mig om jag har fel här... Men jag var ute med en kompis som hade köpt ett nytt Akka turist. Det vi märkte var, förutom att det regnade in (sömmarna höll inte för vätan) så var det några små detaljer som skillde. Jag kommer inte ihåg exakt vilka idag, men en tydilg var att tältduken inte gick ner lika långt som på vanliga akka.
 
Akka

Bra att det kommer lite synpunkter provade ett Akka som var några år gammalt. Där stoppade man in bågarna från ett håll och så var det stopp i den andra änden.
Som det är nu så måste man passa in bågarna i båda ändar tror jag. Går det att sätta upp yttertältet för sig själv vet någon det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...