Akka Dome vs Exped Orion

Tydligen har endast Exped (Orion) footprint som tillbehör. Enligt Fjällräven finns detta inte till Akka Dome.

Någon som vet om toppventilen finns på Akka Dome och/eller Exped Orion?


"buy quality, cry once"
 
Exped har ingen toppventilering, de högsta öppningar är i toppen av dörren.
Åter igen är HB Staika bättre på den punkten men då få man betala ett högre pris, har mindre utrymme och bära mera vikt med sig samt har enligt mig i alla fall en krångligare uppbyggnad med alla krokar som ska klickas i - men det verkar vara en smaksak.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag älskade mitt Orion extreme. Rymligt på alla håll fast det var lite för stort eftersom jag alltid är ensam. Onödigt stort så att säga därför sålde jag det. Fickor i alla hörn och en takhylla. Det stora minuset var uppsättningen. Blev aldrig vän med den. För pilligt och krångligt att sätta upp själv. För små detaljer i dåligt värder. Dock, det stora pluset var att man kunde spänna duken rejält så det blev bra tyst även vid hårdare vind.



Mvh / Johannes
 
Tydligen har endast Exped (Orion) footprint som tillbehör. Enligt Fjällräven finns detta inte till Akka Dome. "

Till alla Exped-tält finns det även footprint (något jag starkt rekommenderar - skönt att ha knäna på vid blött underlag).

Som sagt, fina tält och i mitt tycke mycket snabbt att sätta upp/montera ned.

PS. Kanske du kan få hyra ett för att testa några dygn?

/Anders
 
Har haft ett Akka Dome 2 några år, kanonbra tält.Använts för paddling och vandring.
Stabilt, gott om ventilation, bra absider. Inte varit i något hårdare väder men jag tror det står pall för en hel del. Enda minuset är att det kan vara lite fippligt att gå igenom bågarna i toppen. Men har för mig att de förbättrat den punkten i senare version.
 
Har haft ett Akka Dome 2 några år, kanonbra tält.Använts för paddling och vandring.

Stabilt, gott om ventilation, bra absider. Inte varit i något hårdare väder men jag tror det står pall för en hel del. Enda minuset är att det kan vara lite fippligt att gå igenom bågarna i toppen. Men har för mig att de förbättrat den punkten i senare version.


Vad anser du om storleken? Är 2-mannaversionen lagom stor för två personer eller är innertältet nätt och jämt stort nog?

När det gäller ventilationen, finns det någon toppventil? Likaså, är tältet självstående eller krävs det att man spänner en eller två linor för att duken ska stå utspänd?

Vilken färg valde du på tältet, grön eller blå?


"buy quality, cry once"
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har fastnat för den blåa färgen hos Fjällräven och den röda (terracotta) hos Exped, men är trots det lite undrande om den röda färgen bleknar fortare än andra färger pga UV-strålningen. Är detta något som du har märkt? Om man tittar på bilar och deras färger, så är det oftast lacken på röda bilar som bleks fortast.

Måste ärligt säga att jag inte vet, bara haft tältet i ca 18 månader. Tror inte det kommer bli ett problem för mig som använder tältet max 30 nätter per år (kör ganska ofta med tarp). Om färgen bleknar om 5-6 år kanske jag ändrar inställning, men tror så långt inte att det kommer hända (vet inte riktigt vad den skulle blekna till eller om det skulle vara katastrof heller iofs).
 
Vad anser du om storleken? Är 2-mannaversionen lagom stor för två personer eller är innertältet nätt och jämt stort nog?

När det gäller ventilationen, finns det någon toppventil? Likaså, är tältet självstående eller krävs det att man spänner en eller två linor för att duken ska stå utspänd?

Vilken färg valde du på tältet, grön eller blå?


"buy quality, cry once"

Tillräcklig storlek är ju subjektivt men jag är 191cm lång och tycker det räcker gott för mig och 1 till. För samma yta har jag hellre rejäla absider för blöta saker/matlagning etc än större innertält. Har aldrig upplevt det som trångt i alla fall. Känns snarare rätt lyxigt, med fickor, gear loft etc.

Ja det finns toppventiler. Och flera låga ventiler .Som kan stängas och öppnas inifrån tältet. Välventilerat tält.

Tältet är helt självstående, står bra utan stormlinor. Men givetvis brukar jag ändå staga upp med stormlinor för det mesta bara för säkerhets skull om det drar in fulväder under natten .

Jag har ett grönt Akka . Blått tycker jag iofs är snyggare , men jag gillar att kunna ligga dolt när jag känner för det.

Edit: 3 bilder om det är till nytta
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    43.7 KB · Visningar: 1,074
  • 2.jpg
    2.jpg
    96.1 KB · Visningar: 1,341
  • 3.jpg
    3.jpg
    64.4 KB · Visningar: 1,313
Senast ändrad:
En fråga som gäller både Exped Orion och Akka Dome, finns det myggnätet i ventilationsluckorna i yttertältet? Det har jag i mitt nuvarande Bergans Compact light och det är guld värt att slippa få in de där små blodsugarna.
 
Exped Orion har väl inget där? (eller är jag för trött just nu?)
Vet att jag reagerade positivt att min Exped Spica har det men på mitt Orion är dörren = öppningen, vill säger att man öppnar dörren uppifrån helt enkelt och få en glipa som är skyddad av en extra flärp över dörren.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.