Åka skate på klassiska skidor

Jag skulle köpt bra begagnade skateskidor istället. På Blocket finns flera för ca 1000:-
Sen tycker jag att största lyftet är längre stavar, jag kör med 10 cm längre när jag skejtar.
 
Jodå de finns Spikbjörn, I länken jag gav ovan ser du under "storlek" sista paret som är 18cm lång och gjorde för 39-44kg vikt. Jag hade dock inte tänkt på det du sade att de kan juh kanske gå av då. Så bättre då kanske att hitta ett par som är för runt typ 55kg istället(jag väger som sagt 78).

Okej. Just fischer vågar jag inte köpa längre hsp pga det som hände nyligen, speciellt men tanke på att jag ska skejta. Om du är intresserad så kan du se en av videorna som förklarade vad som hände här:

Allt väl lausvik? ;P
 
OK, men nu talar du väl lite mot dig själv? :)
Det videon handlar ju om de "dyraste tävlingsskidorna" för skejt, och du vill köpa de billigaste klassiska i en undermålig viktklass.
Jag har som sagt trampat av skidor med korrekt viktklass, så om du bekymrar dig om extrema tävlingsskidor men hävdar att du är motionsåkare så välj några lite enklare skateskidor, t ex begagnat, du är ju klok nog att inte behöva visa upp det senaste och dyraste.

I skejt vill man snarare ha ett hårt spann än ett mjukt, och det som kanten i videon på Fischers extrema tävlingsskidor liknar är snarare klassiska skidors rundning än andra skejtskidor. Nu funkade det inte så bra en extremt isig dag i spåret, det är ju som att välja fel par skidor eller fel valla. Inte ett märkesproblem mer än att man får se till att inte välja den versionen av Fischer skejtskida på isiga spår (på 60-70-talet fanns träskidor med stålkant på insidan för skejtskär på sjöisar vid skidorientering).
Man har sällan en skida som är bäst till allt, inte heller ett par pjäxor eller en längd på stavar osv,
Men som motionär klarar man det mesta (man får sin motion även om man inte varje dag har den snabbaste utrustningen).
 
Spikbjörn. Ne jag bara nämnde det om fischer mest som en lite grej då du drog upp märket fischer. Jag personligen, mina egna preferenser, skulle aldrig köpa en skida från ett märket/tillverkare som är så klantig att de gör en sån blunder, vad trodde de skulle hända när de tar bort en kant på ett par skidor? Särskilt när jag inte sett någon vetenskaplig studie som visat på att "inga kanter" ens ska vara fördelaktigt. Och hade det funnits tror jag fler märken följt efter för länge sedan. Jag kanske har fel men så länge det inte står tydligt där man köper skidorna om skidorna har/inte har kanter så tänker jag inte chansa.

mm det är det jag tänker också och det jag hade hoppats på, att jag skulle kunna åka "okej" eller mer än okej på ett par billiga klassiska. För som du säger, som motionär behöver jag inte ha bästa grejjerna. Jag tror jag spara minst 3000:- på dethär så då kan jag lägga det på ex. ett par billiga klassiskaskidor+ett par längfärdsskridskor också så helt plötsligt har jag tre saker att leka med istället för en utrustning :)
 
Senast ändrad:
Nja, jag har ju inte förordat något specifik märke på skidorna, och jag håller med om din skepsis mot att gå på alla försäljningsargument kring oprövade koncept. Jag tror säkert att du kan hitta prisvärda skejtskidor+bindning som är avsedda för skejt, relativt att leta udda klassiska skidor +skejtbindning. Men visst, det finns ju alltid risken att det är något annat alternativ som är det billigaste, och som nog går att åka på, frågan är om det är den smidigaste och enklaste lösningen.
Jag är mer tveksam till att snåla på klassiska skidor, det gör större skillnad att ha en väl passande klassisk skida för åkglädjen om man vill ha glid OCH fäste, där är ofta utprovningen viktigare än priset tycker jag om man inte enbart ska staka sig fram som långlopparna (och långfärdsskridskor finns verkligen ingen anledning att inte köpa begagnat om man vet vad man vill ha, jag åker lika gärna med fast häl som lös på dem bara de är slipade).
Jag tror man brukar säga att "man inte ska låta det bästa vara det godas fiende", dvs stirra dig inte blind på priset på skejtskidan enbart, du behöver även bindning samt att det kanske är klassiska eller skridskor där du finner ditt perfekta par överkomligt.

Men lycka till, och rapportera gärna hur det utföll så att andra kan utvärdera din lösning för sina behov.(y)
 
Vill du hitta billigt så kommer det att fungera. Vill du ha det bra — välj en bra skatingskida med rätt spann (och spannkurva).

Om man vill går det att åka skating med ett par gamla tegsnäsare med stövelbindning. Jag tycker att det blir betydligt roligare (och lättare) med dedikerade skatingskidor. Jag har svårt att se att ett par mjuka korta vanliga skidor skulle fungera bra vid mjukare före. Är det ”lagom” hårt i spåret fungerar det mesta som inte är för långt.

Men som ovanstående inlägg skriver — lycka till. Rapportera gärna hur det går.
 
Tänkte bara tipsa om att det går att använda fjällskidor till allt också om man vill. Jag har Åsnes Gamme i 190, BC-binding, höga läderstövlar, justerbara stavar, och använder det till klassiskt, skate, 40 grader branta alpinbackar, toppturer, egentligen allt. Ett par skidor för allt. Helt otroligt hur bra det faktiskt fungerar.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lawe Bästa läget för att åka längd och tur i Sälenfjällen Skidor allmänt 2
Maagnus Åka skidor i maj Skidor allmänt 1
aksello vart kan mam åka skidor i sverige vecka 44, slutet oktober Skidor allmänt 5
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
styrmanstake När "ska" man börja åka skidor med sina barn? Skidor allmänt 21
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
scruler Åka skidor i Kanada och jobba... Skidor allmänt 3
olaka Åka skidor med meniskskada? Skidor allmänt 3
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Skidor allmänt 2
Davvids Stavar skate Skidor allmänt 3
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1
jonken Längden på twintips ? Skidor allmänt 1
Axel Svensson Vill du svara på lite frågor om ryggskydd? Skidor allmänt 6
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
Charlotte_LL På skidor i Libanon Skidor allmänt 5
surfban Tips på en schysst kort Alp Roadtripp Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.