Ajungilak

Skippa Ajungilak vore dumt...

Jag kör med en Ajungilak Tyin Winter, och den funkar bra hela året så länge det inte är svinkallt eller värmebölja. Enda kruxet är att den är ganska tung och skrymmande, men det är det värt med tanke på att det är den enda säck man behöver.
 
Nä du skall inte trycka med fötterna och eller huvodet mot säcken. Antagligen trycks fyllningen ihop och det blir kallt. Annars är Ajungilaks säckar ok men TNF's eller Marmots är väl bland de bästa tror jag. Fast Marmots kostar ju massor.
 
Jag har nu testat lite till och kommit fram till att själva längden ändå inte är det största felet. Det sämsta är att den är så trång. Jag kan bara böja ut knäna pyttelite och knappt röra fötterna, fick ont i benen efter nätterna förra sommaren.
Nu vet jag varken ut eller in. Alla tycker ju olika :)
Fjällräven Silhuetts form ser väldigt skön ut...
 
Du kan ju prova Mountain Equipment firewalker II. Ganska billigt... jag köpte min för 1000 SEK.

Komfort -7, jag har bara testat den till ca 0, och inte frusit...

/Gustaf
 
M3tess; sa:
Jag har nu testat lite till och kommit fram till att själva längden ändå inte är det största felet. Det sämsta är att den är så trång. Jag kan bara böja ut knäna pyttelite och knappt röra fötterna, fick ont i benen efter nätterna förra sommaren.
Nu vet jag varken ut eller in. Alla tycker ju olika :)
Fjällräven Silhuetts form ser väldigt skön ut...
Kanske en Haglöfs säck kan vara något?

"GRAND #12
Dunsovsäck sydd i DuPont Tactel®. Facksydda, sneda mellanväggar, reglerbar huva med dunfyllning. Hel dragkedja med isolerande termoklaff, enhandsjusterad. Anatomiskt utformad fotände för bättre sovkomfort. Finns med höger- alternativt vänstersydd dragkedja.
Temperaturgräns/ Komforttemperatur: -12° C / 5° C.
Fyllning: 700 g gåsdun, 95/5 Fillpower 700+.
Ligglängd: Ca 190 cm (medium) eller 175 cm (small).
Vikt: Ca 1650 g.
Pris: 2.700 kr"

Finns på:

http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv&CatNr=245#
 
M3tess; sa:
Jag har nu testat lite till och kommit fram till att själva längden ändå inte är det största felet. Det sämsta är att den är så trång. Jag kan bara böja ut knäna pyttelite och knappt röra fötterna, fick ont i benen efter nätterna förra sommaren.
Nu vet jag varken ut eller in. Alla tycker ju olika :)
Fjällräven Silhuetts form ser väldigt skön ut...
Silhuettsäckarnas form är tilltalande men det finns en uppenbar nackdel. Det blir ganska mycket extraluft att värma upp inne i sovsäcken. Ett resårsystem liknande ME:s TDS är betydligt bättre ur den aspekten. Jag tycker annars att Marmots sovsäckar är ganska rymliga utan att kännas onödigt stora. Om du har möjlighet så kan du ju alltid prova. Det finns ju billigare alternativ än Helium... :)
Marmot har ju flera serier med säckar som har jämförbara prestanda sånär som på fyllning och vissa detaljer. Marmot Sawtooth fick t.ex. extremt bra betyg i Backpackers sovsäckstest. Den viktigaste invändningen från testarna var att de inte fick behålla säcken... :)
Det är väl bara att ge dig ut i sovsäckdjungeln och prova. Vissa av de seriösare märkena kan erbjuda någon form av värmegaranti, t.ex. att man får "uppgradera" sovsäcken gratis om man fryser.
 
Re: Skaffa marginal

Jag har bl.a vintertältat med en gammal Ajungilak Igloo och ett rejält liggunderlag och frusit mindre än min färdkamrat som då hade en rejäl dunsäck och ett pissigt liggunderlag.

Dock var jag tvungen att sova med extra ylletröja och sockar men för min kamrat hjälpte inga förstärkningar överhuvudtaget. [/QUOTE]

Jag har också en gammal Ajungilak Igloo. Kommer du ihåg vad det var för extremtemp på den? Det har fallit ur minnet!

Fredrik
 
Jag tror

Jag tror att det på den tiden, tidigt åttiotal, var -10 grader C. Och det var väsentligt kallare vilket gjorde att jag var tvungen att he bl.a. rejäl ylletröja över ullunderstället och min vana trogen dunjacken som förstärkningspåse över fotändan.
 
Hmmm, Tror min är från tidigt 90 tal. Tror du dom ändrat säcken mkt under åren gång eller har alla Iglo oberoende på årsmodell samma temp? Någonstans i bakhuvudet låter -15 rimligt. Vet att jag sovit i -15 i bara underställ och yllestrumpor utan större problem! Men å andra sidan kanske man var mindre känslig när man var i den åldern (14)!!

Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
aquaklas Komfortzon för ajungilak? Bo och sova 5
DoktorGlas Ajungilak Alaska Twin Bo och sova 0
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
tant smurf Sovsäck; Altiude Summer(Ajungilak) Bo och sova 0
tant smurf Ajungilak Altitude summer Bo och sova 0
johanniska Ajungilak Tyin Bo och sova 9
bredviken Ajungilak Goose Bay GD Bo och sova 1
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
simon_h Fjällräven Mummie M15 vs Ajungilak Igloo Bo och sova 2
perwickström ME eller Ajungilak Bo och sova 0
fisherman Ajungilak D2 tält Bo och sova 0
rakel ME kontra Ajungilak kontra Haglöfs... Bo och sova 3
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
Gidenstam Ajungilak kompact Spring? Bo och sova 0
gost Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs? Bo och sova 15
fisherman Ajungilak tält Bo och sova 0
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
Sarekus Ajungilak Goose Bay Summer? Bo och sova 0
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nemo Ajungilak Tyin Elite Bo och sova 0
landjon Haglöfs Ultrapro 25 eller Ajungilak Winter Bo och sova 3
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4
Ajungilak Tyin Winter Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.