Ajungilak Tyin

Är det någon som har erfarenhet och åsikter om Ajungilak Tyin? Jag är nyfiken på hur ni upplever den på sommaren. Jag är rädd för att den kanske är lite för varm.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har haft en Tyin i 7 år nu, men haft ganska få tillfällen att använda den just därför att den är så varm. Säcken är mycket bekväm att ligga i, med bra krage och dragsko. Däremot är den i tyngsta laget och lite stor i packvolym. Den är så långt från en sommarsäck du kan komma så länge du inte ska sova i ett frysrum...
/R.J.

(Ovanstående naturligtvis baserat på att det är vintervarianten som åsyftas, men i ljuset av det framförvarande inlägget känns det som att så knappast är fallet.. ;-)

olika modeller

Om jag inte minns fel så hette den modell som idag heter Tyin Winter tidigare bara Tyin. Tror att namnbytet skedde, uppskattningsvis, runt sekelskiftet ungefär. Din Tyin somär sju år gamal motsvaras troligen av dagen Tyin winter och den är för varm som sommarsäck för de allra flesta. :)

Min sovepose er Helsport Alta. Den vejer vist det samme som Ajungilak Tyin. Jeg bruger Alta om sommeren i det nordligste Norge og Sverige, men den er ikke for varm. Og jeg har kun haft det koldt i den, da temperaturen kom ned nær -10 grader.

Gunnar

Den nuvarande modellen

Jag syftar på den nuvarande modellen av Tyin, dvs 3-säsongssäcken. Den ser ut att ligga på comfort-temp ner till -3 C. Det är den som jag undrar är för varm för sommaren i sverige.

Re: Den nuvarande modellen

johanniska; sa:
Jag syftar på den nuvarande modellen av Tyin, dvs 3-säsongssäcken. Den ser ut att ligga på comfort-temp ner till -3 C. Det är den som jag undrar är för varm för sommaren i sverige.

Ok, det var tydligare. I norra Sverige skulle jag kalla den lagom till rent sommarbruk (Svensk fjällvandring). Använding i södra Sverige sommartid är det nog lite väl varmt. Hur frusen är du?

Re: Re: Den nuvarande modellen

brandmansmicke; sa:
johanniska; sa:

Ok, det var tydligare. I norra Sverige skulle jag kalla den lagom till rent sommarbruk (Svensk fjällvandring). Använding i södra Sverige sommartid är det nog lite väl varmt. Hur frusen är du?

Äter jag rätt, sover bra, rör på mig och är frisk så är håller jag värmen. Dock har jag för vana att sova i understället, vilket gör att jag har klarat fint med en tunnare säck, som jag tänkt pensionera. Det som gjort mig intresserad av Tyin är att den verkar slittålig.

Re: Re: Re: Den nuvarande modellen

johanniska; sa:
brandmansmicke; sa:
johanniska; sa:

Äter jag rätt, sover bra, rör på mig och är frisk så är håller jag värmen. Dock har jag för vana att sova i understället, vilket gör att jag har klarat fint med en tunnare säck, som jag tänkt pensionera. Det som gjort mig intresserad av Tyin är att den verkar slittålig.

Då sovsäckar är väldigt personligt om man fryser eller inte är det svårt att ge något råd. Men min erfarenhet av mina två Ajungilak-säckar är att komforttemperaturen är väl tilltagen, så -3 kan kanske klara -6 eller så, utan att frysa. Men då sover jag med i underställ.

Sen beror det ju lite på om du bor i tält eller vad du gör. Tycker du att den verkar okej kan det ju inte vara farligt om den är lite varm, det går ju att öppna upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips