Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Frank har sedan gjort en elegantare lösning som använder GPRS. Jag har inte hittat någon länk till det progranmmet men du hittar epost adress till honom. Typiskt radioamatörpyssel. Jag tror det finns många lösningar, inte minst av tyskar.
GPS in till en mobiltelefon med ett javaprogram, uppdaterad position sänds med GPRS på förutbestämda intervall. Mottagande telefon skickar NMEA t ex till en PPC med Ozi eller annat program. Du kan använda garminkartor också med gpsproxy eller franson gpsgate.
Men om det ska gå båda vägarna så måste telefonerna vara programmerade både att ta emot och sända positioner. Det går nog det med. Jag skulle vända mig till Frank eller någon annan och be dem snickra ihop en lösning enligt spec.
Annars kan man använda kommersiell trackingutrustning i båda bilarna som skickar position via gprs. Tror att http://www.sanav.com har sådant till måttligt pris.
Ett delproblem är hur man får en karta att visa två rörliga positioner på en gång. Har jag ingen aning om.
Vet inte nått om detta men har en del följdfrågor.
Påminner en hel del om det trackingsystem som finns för fartygsrörelser.
Min svåger har detta installerat på sin inte alltför stora segelbåt. Han kan se t ex Finlandsfärjorna på sin sjökortsplotter.
Jag vet inte om man skulle kunna använda ett sådant system för din frågeställning. Kanske är det det systemet som förkortningen AIS betyder? På sidan som Jonas länkade till ovan så finns en sådan applikation i Ozi.
En annan liknande applikation är websidor där man kan se tävlande båtar i t ex Volvo Ocean Race på en kartbakgrund.
Tackar tackar!
Den där lösningen verkar vara så nära man kan komma för att lösa mitt problem. Jag såg att programvaran fungerar endast till OziExplorer som jag inte har så mycket erfarenhet av. Vet du om lantmäteriverkets kartor fungerar i OziExplorer?
Jag ska också mejla Frank angående den andra programvaran som du nämnde.
Tackar tackar!
Den där lösningen verkar vara så nära man kan komma för att lösa mitt problem. Jag såg att programvaran fungerar endast till OziExplorer som jag inte har så mycket erfarenhet av. Vet du om lantmäteriverkets kartor fungerar i OziExplorer?
Tackar tackar!
Programvaran borde funka - eller kunna fås att funka -även till andra program som tar emot NMEA, t ex google maps eller metroguide.
Jag har sett tyska siter med andra kartprogram men jag har inga länkar fn. Du kan ju också ställa en fråga på usenet sci.geo.satellite-nav alt ngt tyskt gpsforum.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar