aid?? Hur mykert prylar??

Tjena
Jag har testat att aida några gåner och köpt mer prylar för varje gång! Och jag tyker alltid att det behövs mer av allt!! Vad har ni hängandes i era rack när ni syslar med detta??
Daniel
 
Toop; sa:
...jag tyker alltid att det behövs mer av allt!! Vad har ni hängandes i era rack när ni syslar med detta??

Mitt jobbiga svar är att det beror på vad du har tänkt göra. Aidklättring kan ju bedrivas på en massa olika sätt. För big walls behövs ju generellt mer grejer än om du kör enbart en repa och vet du vad du ska klättra så kan du ju gallra ditt rack utifrån förmodad åtgång. Jag menar - är det en ren centimeterbred spricka så kommer du antagligen inte behöva hamra någonting.

Sen är det ju enorm skillnad på en A1/C1 och en A5/C5
i vad du behöver för utrustning. Jag inser givetvis att det här inte är ett direkt svar på din fråga :) men berätta gärna vad/vart du har tänkt köra och hur hårt så blir det lättare att komma med specifika tips.

Sen är det ju ibland väldigt kul att hamna i problem som "helvete! Jag skulle inte ha lagt den där frienden där! Den skulle ju passa så bra här!" :) Förutsatt att du har råd att hamna i problemet, med andra ord att din hälsa inte står på spel eller liknande. En del av aidklättringen handlar för mig om problemlösningen av placeringar. Om man hade ett obegränsat rack så skulle det på lättare leder inte vara lika kul.

Men som sagt. Utveckla din fråga lite så kommer du nog få fler nyttiga svar.
Lycka till
 
Vi kan leka med tanken att det bara är en repa på A2-3
Det jag vill veta är nog hur dit standad rack ser utt. Sen har jag set att några använder två stegar per hand, vad är det för fördelar och naktdelar med det? borde det inte ble mer trasel!!
 
Om man bara kör lite "sportaid" på en repa, så ta med ditt vanliga trad-rack, och kompletera med extra karbiner och microkilar.
sen beror det ju på vad det är för led, men har den blivit friad så gör du bäst i att lämna hammaren på backen. Men det kan ju vara bra att ta med några hooks, kanske en thalon och ett par andra i olika storlekar. peckers kan va fint även om man går clean, det är bara att handplacera.

E det en led du ska banka på så ta några knivblad i olika längd, några lost arrows i o lika storlekar, några rurps och peckers och eventuellt några v-bultar.ta även med lite avknytningsslingor.
Hur många bultar du behöver beror ju på, e det bara en repa brukar man kunna läsa rätt bra nerifrån, och kolla vad föraren säger.
Ta kanske några heads också, men glöm inte mejseln isf. Blir så mycket lättare då.

Lycka till...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...