Ahkkamassivet runt

Vi är två som funderar på att gå i området av Ahkkamassivet under 4-5 dagar om ca 2 veckor. Vi avser att börja med att gå runt själva massivet. Efter att ha studerat kartan ser det gåbart ut men..
Någon som kan ge tips på vägval med hänsyn till lätta vad, tältplatser o dyl.? Även tips på sevärda platser att besöka i närområdet skulle uppskattas.

Tacksam för svar!

Allt går

Om ni kommer norrifrån, så följer ni antagligen leden så länge det går på den västra sidan berget, det är smärtfritt och vackert. Sedan har ni en del stigning genom lite risig terräng innan ni har rundat s-v hörnet av massivet och svänger av österut. Det brukar dock gå att finna några stigar och då är det inget större problem. Väl däruppe är det fin vandring med en mycket trevlig utsikt mot Sarek och Akka självt. Sedan är terrängen ganska konstant till dess att det sluttar av igen ned mot Akkajaur. Den norra sidan har jag bara sett vintertid men jag antar att det kan vara lite snårigt och stenigt. Men det är bara en gissning. Sedan vet jag inte hur det är med jokken som kommer ned i ravinen mitt i norr. Kanske är den stor och kraftig den här tiden på året? Sedan tillbaka till bron för de sista km till båtlänningen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Bäcken som rinner ut i norr..

Tjaba. har bara vart där vintertid (eller, en gång på hösten upp på borgtoppen, men det var så dimmigt, så vi såg inget) en-två veckor på topptur. har två tips, men jag lovar inget.

dels bäcken, den som rinner ut i ahkkajavvre, den tror jag det är finfint att tälta vid. vi låg där ett par dagar, på ca 600 meter. just där är bäcken ingen ravin utan låg och bra om man ska ta vatten. men upp till 8-900 höjdmeter är den en rätt snygg ravin, dock inte lika imponerande som den vid mikkastugan. om man följer ravinen kommer man mitt in i massivet, på ca 1000 höjdmeter är man inne i massivet.

och sen om du funderar på toppturer:
har varit upp på en del toppar, och åtminstone vintertid tyckte jag att dubbeltoppen var häftigast, för den var mest spetsig, men inte svår. detta var ju dock på skidor. vet inte hur det ser ut sommartid.

hoppas du får en fin tur!!

[Ändrat av Rodluvan 2004-07-07 kl 18:18]

För en vecka sedan såg akka ut så här, om det kan vara till någon glädje...
cpic40ec49a6773fb.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips