affisch på mount everest

Hejsan
Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag letar efter en affisch på mount everest. Var kan man få tag på en sådan?

Tack och hej
jörgen

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
cosmonova IMAX-filmaffisch

Om du är i Sthlm eller kanske på annan IMAXbiograf så finns det en affisch till IMAXfilmen om everest. Den hänger framför mig på mitt rum. Två välklädda gubber på kamvandring. Den fanns att köpa på naturhistoriska museet/Cosmonova tidigare.

/Patrik

Testa med att söka upp nån ur den svenska Mt everest expeditionen 1991. Jag lyssnade på ett föredrag strax efter expeditionen och de hade fina affischer. Tror att reutersvärd driver nån slags eventföretag. Affischerna är i och för sig 10 år gamla men min står sig fortfarande och när jag var vid everest förra året hade det inte ändrat sig jämfört med affischen!

Uffe

"The world from the summit of Mount Everest"

Ser nästan lite fejkat ut med jordens krökning och den svarta himlen på bilden; Blir himlen verkligen så svart redan på 8800 meter? Har aldig sett mer än en mörkblå ton i skyn när jag spanat uppåt från flygplansfönster. (Men det är en snygg bild i alla fall)

Längst ned på affischen står det faktiskt med liten text: "The sky is really that colour!". Så fejkat är det nog inte.

Det som du uppfattar som jordens krökning är antagligen i själva verket förvrängningen från vidvinkelobjektivet. Affischen täcker 180 grader av utsikten.
[Ändrat av dh 2002-12-01 kl 20:40]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips