Ätlig andmat?

Såg piloten för doomsday preppers, de hade andmat som matkälla. Vet någon vilka av de svenska andmatstyperna som går att äta och dessutom innehåller mycket protein?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag kan förstå varför man vill äta änder, men varför vill man äta andmat? Hyfsat med protein i en and, på tal om den saken.
 
Jag tyckte också frågan var jättekonstigt, men så provade jag att googla:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Andmat

Andmat är en grupp växter bestående av vanlig andmat (Lemna minor), kupandmat (Lemna gibba), korsandmat (Lemna trisulca, dialektalt i Skåne kallas denna art Anna-mad = danskans andemad[1]) och storandmat (Spirodela polyrhiza). De har tidigare räknats till en egen familj Lemnaceae, men räknas enligt APG II som en underfamilj Lemnoideae i familjen kallaväxter (Araceae).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Med ett brödspår kan man få änder att gå ända till slaktplatsen. Jo de är goa.

Fisk och skaldjur är enklaste proteinet att plocka samt fånga.

Brödspåret kräver ju odling, mjöl etc.

Såhär norrut är det ju intressant med ätbart, tillväxande grönt under tiden november-maj.
Det var väl därför det samlades och torkades, inte bara ved.
 
Senast ändrad:
Tja, vi råkade ta två änder i ett fiskenät i somras... och om jag av nåt outgrundligt skäl övade överlevnad i stadsmiljö, dvs med inmatade änder, skulle jag påstå att chansen att fånga en av dem börjar närma sig 100% med lite planering och ett snöre.
Eller en cykel, för den delen, har fått väja för de korkade djuren mer än en gång. Det största problemet är väl aggressiva äldre damer som vaktar dem ;).
(Nej, jag är inte särskilt seriös just nu...)
 
Tja, vi råkade ta två änder i ett fiskenät i somras... och om jag av nåt outgrundligt skäl övade överlevnad i stadsmiljö, dvs med inmatade änder, skulle jag påstå att chansen att fånga en av dem börjar närma sig 100% med lite planering och ett snöre.
Eller en cykel, för den delen, har fått väja för de korkade djuren mer än en gång. Det största problemet är väl aggressiva äldre damer som vaktar dem ;).
(Nej, jag är inte särskilt seriös just nu...)

Jag har faktiskt lockat in en gräsandshona med enbart en tom hand. Hon trodde naturligtvis att det var bröd, och det slutade med att hon bet mig i fingret =D

Vore dom så tama i naturen skulle man kunna skogsvandra utan att ta med sig mat =)
 
Ja i staden är det lätt att komma nära tama djur, men i staden är det ju i så fall betydligt lättare att finna mat i affärernas sopcontainrar!

Att komma när vilda änder i t ex fjällen är något helt annat, där matar man inte in dem enkelt
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.