Äter du tillräckligt?

Innan dess sker bl a nedbrytning av musklernas energidepåer.
Fast det är inget att bekymra sig för - glykogenet är till för att brytas ner fort och lätt. Vad som händer när det tar slut vet många som provat på t ex Vättern runt, Vasaloppet eller ett marathonlopp. [/QUOTE]

Att bryta ner glykogenet fort och lätt är bra, men det är ju då också viktigt att fylla på depåerna snabbt efteråt. Det är ju också skillnad på om man går på för lite energiintag (tidigare i tråden nämndes ca 1700-2000 kcal intag om dagen vilket låter alldeles för lite med tanke på basalmetabolismen och dessutom fysisk aktivitet ovan på det). Att göra en tävling runt 4-10 timmar och sedan återhämta sig är ju en sak, men att vandra i en vecka med för lågt energiintag med signifikant viktförlust som följd är inte nyttigt.

Jag tror de allra flesta av oss mår utmärkt väl av att bli av med ett par kilo fett. Har också full förståelse för att inte alla vill tillbringa semestern med någon slags påtvingad bantning..

Absolut mår många bra av att tappa ett par kilo, men erfarenheterna och forskningen är hyggligt säker på att den viktminskning, och som man önskar behålla, inte bör gå fortare än 1-2 kg per månad. Det som händer de flesta är ju att de studsar tillbaka i samma vikt eller mer fortare än kvickt efter sin snabba viktförlust, och gör man det så kan man konstatera att kroppen har gått på för lite energi (i princip så har du signalerat svälttid till din kropp och när den väl får mat så lagrar den allt den kan för att förbereda sig på nästa svälttid).

J.
 
Re: Maten är en del av upplevelsen

lajh_se; sa:
För egen del, som skåning man är, så är maten en viktig och del av upplevelsen när man är ute. Att under enkla former laga till god mat och få njuta av omgivningarna är härligt.

Förvånas lite av de dokumenterade och snålt tilltagna matransonerna och som i flera fall leder till betydande viktminskning på kort tid. Det är säkerligen inte hälsosamt; som jag förstått så är fett den energidepå som kroppen förbrukar sist (dvs överlevnadsreserven), och den kräver dessutom närvaro av tillräckliga mängder kolhydrater för att förbränningen skall ha en verkan. Innan dess sker bl a nedbrytning av musklernas energidepåer. I korhet, en så stor viktnedgång är förmodligen mer destruktiv än hälsosam (man brukar säga att skall man dessutom behålla den vikt man går ner till bör man inte gå ner mer än 1-2 kg/månad).

Oavsett om man tror på ovanstående eller ej, så är min princip att, som person av normalvikt, inte äta mindre när jag är ute i naturen (och jag äter som några andra i forumet rikligt), vilket är det enda som fungerar för mig när energiåtgången ökar. Eller uttryckt annorlunda, varför äta mindre när man ägnar sig åt hygglig/hård fysisk aktivitet än vad man gör normalt om man har ett mindre rörligt/fysiskt jobb. Det är ju när man fysiskt anstränger kroppen som man verkligen bör se till att tillräckligt energiintag görs.

Jörgen

Nu vet inte jag om ex.vis mina 660 gram är särskilt LITE -
det är ungefär vad som brukar rekommenderas i
friluftsböcker och dito tidskrifter.
2700 kcal är klart mer än jag får i mig hemma om jag inte
har tråkigt och äter för att få tiden att gå.


TIll sist är det känslan som gills; ingen hunger, ingen seghet, allt OK.


Jag prövade en gång att äta min standardmiddag hemma
och jag fick knappt i mig maten!

Om jag räknar
med en energiåtgång av 3.500 per dag i fjällen motsvarar
skillnaden ett hg fett. Kan stämma rätt bra med att jag tappade
ett kilo i Norge (12 dagar). Sydeuropa är på många sätt en
annan historia, förstås. På Korsika förra året hade jag
7 * 660 gram, provianterade på mig en del, kanske 9
morgonmål ("barres cereales"), ett par middagar; därutöver
fanns servering på ett par stugor och två eller tre restauranger.
Det jämnar ut. En vandring på GR 20 är f ö inte särskilt
ansträngande, men teknisk.



1500 kcal som ngn nämnt är däremot hysteriskt lite.
Det är mindre än vad som går åt när man ligger på soffan
och grubblar över världens ondska.

När det gäller fysisk aktivitet hemmavid, som cykling och
löpning har jag märkt att sådant är ytterst förrädiskt eftersom
aptiten kan stegras enormt. Vid vandring tvingar packningens blotta tyngd en att hålla igen; det skulle kännas direkt dumt
att efter 12 7-9 timmar långa etapper ha GÅTT UPP
i vikt!

Och för mig, med ischias och förbenad häl
(och den andra opererad) är valet enkelt:
högst 17 kilos startvikt för en 12-dagarstur eller
INGEN TUR ALLS!

Vad beträffar lämplig bantningstakt så är det nästintill
omöjligt att under kontrollerade former gå ned så långsamt
i vikt som 1-2 kilo i månaden. 1 kg i veckan verkar mer realistiskt
om man vill ha känslan av att det händer något. För mig
är det inget bekymmer, jag är vid 59 års ålder en slank yngling.
Jag tillåter mig att
gå upp en bit över 70 kg på vintern och ned några kilo på
försommaren, sen ytterligare ett eller två under sommarens vandringar. Min trivselvikt är 67 kg idag som fär 35 år sen.

il C.
 
jarlmoden; sa:
Nja, det var två "teoretiska personer" eller vad man ska kalla det, räknat på arbetsinsatsen med höjskillnad, sträcka etc. Är en seriös skrift, så de hade nog torrt på fötterna. Skulle tro att skillnaden i kaloriförbränning för en tungpackare och lättpackare ökar ju svårare vandringen är?

Här är ett exempel hur man kan räkna, på slät mark då kanske:

http://www.oc.edu/staff/phil.heffington/backpackingcaloriesII.htm

Och en hyfsad artikel om kost under vandring av en amerikan med ganska töntigt själv-epitet:

http://www.adventurealan.com/food_general.htm

...På vintern måste man förstås äta mer när man är ute, några vettiga kommentarer:

http://world.std.com/~bostonhb/docs/winterfood.html

(Dags för middag, man blir hungrig av detta mat-prat, haha)

Ja, se teoretiska beräknngar är jag ännu mer skeptisk mot,
icke minst av erfarenhet.
Inget teoretiskt jag läst stämmer in på mig. Vad jag däremot känner
till är hur mycket jag minskar i vikt på en stugvandring
och en kombinerad stug-tältvandring, som det blivit alltmer
söderut. Skillnaden är föbluffande liten, trots att jag bär mindre och äter mer i förra fallet. Och detta gäller alltså alpina förhållanden.

Och så mycket är förstås klart att jag aldrig i livet
går UNDER mina nuvarande dagsransoner.

Sen är som sagt de jämförda bördorna lite skumma, 5 eller 15 kg.
5 kg är inte mycket mer än lättpackarens baspackning,
alltså ett fåtal dagar och för oss tungpackare skulle
det motsvara 10 kg.

Intressantare vore, säg, en 14-dagarstur. En tungpackare
som jag behöver 19 kg, en lättpackare kanske 5 kg mindre, kanske
något kilo till om man kan kapa lite på kläderna.

teori åsido så bryr jag mig bara om vad jag orkar
och hur jag mår. Man måste lita på sina sinnen.
 
il Camoscio; sa:
Ja, se teoretiska beräknngar är jag ännu mer skeptisk mot,
icke minst av erfarenhet.
Inget teoretiskt jag läst stämmer in på mig.

Har du kontrollerat att det inte stämmer eller känns det bara att det inte stämmer? För vår hjärna och VÄLDIGT duktig på att lura oss att tro en massa.

Det är ju t.ex. inte särskilt ovanligt att många påstår att de faktiskt blir mer uppmärksamma när de druckit lite alkohol. Undersökningar visar att så är inte alls fallet, man KÄNNER sig bara mer uppmärksam men i själva verket sjunker uppmärksamheten.

Det är ju som med de flesta droger (ok, det finns ju nedåttjack också:), man KÄNNER sig väldigt uppåt av dem, men egentligen mår man skit. Likadant med den omtalade Atkins diet, där känns det som man mår jättebra eftersom man blir "ketonförgiftad", men egentligen mår man inte alls bra.

För att veta om de teoretiska modellerna stämmer eller inte så måste man ju föra bok på exakt vad man äter och dricker, hur mycket urin och avföring väger och sen väga sig före och efter prestationen.
 
Har du kontrollerat att det inte stämmer eller känns det bara att det inte stämmer? För vår hjärna och VÄLDIGT duktig på att lura oss att tro en massa.

Så sant som det är sagt. Jag skulle kunna svära på att jag blir varmare av ett par huttar när jag är ute på vintern, men måste acceptera vetenskapens bestämda åsikt om att så inte är fallet.
 
Den lömska spriten

jarlmoden; sa:
skulle kunna svära på att jag blir varmare av ett par huttar när jag är ute på vintern, men måste acceptera vetenskapens bestämda åsikt om att så inte är fallet.

Det är inte "du" som blir varmare, utan din huds yttersta lager. Resten blir snabbt kallare.

Du känner dig varmare eftersom de små blodkärlen i huden yttersta lager sväller så att det kommer ut mer varmt blod i huden.
Vad som händer när det nyss varma blodet värmt upp huden och gjort av med sin värme och vänder tillbaka till kroppen kan var och en räkna ut. Det är ett effektiv kylsystem.

Alltså: huden värms upp så att känseln tror att det är varmt, samtidigt som man kyler ned blodet.

Alkohol är till för att värma själen, inte kroppen.
 
Mina matransoner på kortare turer:
Frukost:2 påsar varmakoppen fruktsoppa med musli,2-3 knäckebrödmackor med smör och ost.Kaffe med sockerbit
Lunch:3 knäckebröd med smör/ost eller tubost,äpple,några rader choklad(50gram),kaffe.
(ska utöka/byta till någon matig varma koppen soppa)
Middag,nudelsoppa med ca 150gram chorizo-korv eller suovas.Frukt eller torkad frukt.Is-the som dryck.
Kaffe + ca 50gram choklad.
Kvällsgott:2 kosor rödvin,Hob-nobs-kex med typ cantadou-ost eller vanlig ost.
Blir turerna längre lär väl maten bli tristare (läs pulvermat och tubost).
Tappar garanterat i vikt bara på dessa 3-4 dags-turer.
En riktig långtur borde ge riktig fettförbränning...
 
kontrollera känslan

Nermander skrev att hjärnan luras, håller med.Var på ett föredrag annordnat av överviktsenheten på Huddinge sjkh.3500kcal är0,5kg fett oavsett om det kommer från socker,fett,alkohol kolhydrater.Fakta är, förbrukar du 3500 kcal på en dag utan att inmundiga 1kcal så försvinner 0,5kg kroppshydda, vatten ej inräknat.Läkarna har inte påträffat någon människa som producerar egna eller intar kalorier via porerna.Den individuella metabolismen skiljer sig inte så mycket från andra. det handlar om debet och kredit,det stora problemet är hjärnan, som har åsikter, medans kroppen fungerar efter befintliga naturlagar
 
il Camoscio; sa:
Jag tror vad vågen visar.

En viktig detalj: Vågen kan inte skilja på fett, muskler, vatten och de andra beståndsdelarna som vår kropp består av.

Boxare tillbringar ju timmar i bastun för att gå ner i vikt, men det är ju bara vatten de blir av med då (vilket ju nedsätter prestationsförmågan, så jag ifrågasätter ju det intelligena med att göra så... fast å andra sidan ifrågasätter jag det intelligenta med att boxas öht så.....:).

Men sen kan det ju vara så att du trots att du vandrar hårt så kanske du tar det lugnare "i lägret". Det påverkar ju då den totala energiförbrukningen.
 
nermander; sa:
il Camoscio; sa:
Jag tror vad vågen visar.

Men sen kan det ju vara så att du trots att du vandrar hårt så kanske du tar det lugnare "i lägret". Det påverkar ju då den totala energiförbrukningen.

Vi håller på att tappa bort ursrpungsfrågan. Moden hävdar
att han kan hålla till godo med 600 gram om dagen
p g a den lätta packningen. Jag hävdar att jag mina 660
gram vore i minsta laget om jag så gick utan packning,
eller med bara dags- eller stugpackning, i Sydeuropa.
Lite skillnad är det nog på Lake District (jag har åtminstone
traskat runt lite i trakten av Ambleside) och Pyreneerna.

Att jag inte har större matportioner med i syd
än jag har i fjällen (än så länge, jag
kanske ändrar på detta) beror på att mina sydliga
turer är så långa att det aldrig är tal om rena tältturer.
Jag tar alltså igen en del i stugorna.

Ingen tvekan om att de större höjdskillnaderna, och
kanske också det varmare vädret, kräver mer energi.

Så vet jag inte om jag går så "hårt". En sjutimmarsetapp
i Alperna blir sällan mer än 15 km, i fjällen 20 km.
Sen kan det bli en mindre promenad runt lägret
efter maten.

Den smärte ynglingen påminns ibland om att han faktiskt
är 59 år.

il C.
 
Att gå i värmen

kräver en hel del energi då kylapparaten får arbeta hårt. Vi la märket till att vi inte bara behövde dricka efter tabell, men väl äta efter tabell, då lusten var ringa, för att orka med nästa dag. Att hålla kroppstemperaturen nere var ett vida större arbete än vi föreställt oss. Dagsetapperna blev mycket enklare att göra på nätterna även om det krävde belysning ibland!

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.