Äter du tillräckligt?

nermander; sa:
boran; sa:
För att hårddra det så är 500g okokt pasta inte samma sak som 500g vattenmelon.
(det ser spydigt ut, men är inte menat så)

Det är så sant så, jag tittar normalt inte direkt på vikten av maten, jag tittar på energiinnehållet och sen tittar jag på om maten verkar onödigt tung i förhållande till energin.

Samma här. Jag är inte så stor från början (väger ca 72-73 kg om jag lägger på mig) och har inga jättereserver att ta av. jag måste maximera energiinnehållet, annars försvinner jag på en 3-veckorstur.

Mitt recept är i enkelhet rejäl musli-frukost med extra torrmjölk, russin, socker och gärna nötter. Digestivekex är energitäta och kan ätas utan att man tröttnar. Riktig lunch, antingen nudlar modell större paket eller dubbelpaket (nudlar innehåller förbluffande mängder fett). Jätteportion av ngt på kvällen. Vintertid lägger jag till efterrätt av ngt slag. Ett dygns torrmat hamnar därför på ca 600-650 gr, vintertid lite högre.

Dessutom vräker jag i mig jordnötter och choklad och tar varje tillfälle att äta ngt jag kan köpa längs vägen eller fiska upp.

Dessutom försöker jag gå så ekonomiskt som möjligt för att ligga på fettförbränning snarare än kolhydratförbränning, det har väl knappast ngn inverkan på den totala energiförbrukningen men gör att man har en reservoir av snabbhet i kroppen om behovet skulle uppstå.

Jag släpper väl iväg ca 2-3 kg på en 14-20 dagarstur.

J
 
Fett...

il Camoscio; sa:
När det gäller fett så är det uppenbart att man inte tar med sig
smör eller liknande till Sydeuropa. Alternativet kan vara
nötmassa och liknande och sådant blir aktuellt åtminstone när
jag tvingas proviantera. Eller fyllda kex, etc.
Jag kan rekommendera nötter och frön. Det finns en uppsjö (nåja) av nötter och frön som innehåller rejäla mängder (huvudsakligen enkel- och fleromättat) fett, ofta mer än 50%. T.ex. gör jag eventuellt "vandrargodis" på sötmandel, russin och (hemma)rostade solrosfrön. 400g skalade, orostade solrosfrön kostar t.ex. 13 spänn och innehåller gott om energi. Om man offrar 10 minuter på att rosta dessa så får man något som är riktigt gott och energieffektivt. Inte för att man (läs: de flesta) behöver något fettillskott för en vandring på 1-3 veckor... ;)
Men de läckraste
såserna, bearnaise och curry, kräver tillsats
av smör och det problemet ser jag just nu ingen lösning på.
Förvånansvärt mycket av allt smör som ingår i diverse recept går att ersätta med olja. Alla berömda kalla emulsionssåser baseras f.ö. på olivolja.
 
Smör

nermander; sa:
Köpa smör på plats? Men det kanske är svårt att få tag på äkta smör där nere? Äkta smör håller sig faktiskt rätt bra, annars finns ju alltid "ghee" (heter det väl) som är väldigt hållbart (håller vad jag förstått månader i rumstemperatur utan att härskna).
*Riktigt* smör är osaltat och det är betydligt lättare att få tag på i Syd- och Mellaneuropa än i Sverige där nästan allt smör som säljs i vanliga affärer (tyvärr) är saltat. Salt tillsätts huvudsakligen för att smöret skall hålla bättre. Lustigt nog så är (och var) härsket smör sällan något stort problem i vårt klimat medan det av klimatskäl varit betydligt knepigare i Sydeuropa.
Sedan kylskåpen blev vanliga så behöver det dock inte vara något problem för någon men av någon underlig anledning så envisas producenterna i Sverige med att salta smöret.
 
Fascinerande...

Jag förstår nog inte riktigt vad alla plockar med sig i matväg. Uppenbarligen innehåller det en hel del vatten eftersom jag själv klarade mig utmärkt med 560g/dygn för min senaste vandring. Detta är inklusive ca 500g "vandrargodis", ca 250g rostade solrosfrön och ett 252g tungt rör med chips. Det bör tilläggas att jag pratar om bruttovikt vilket innebär att matvikten inkluderar ett gäng onödigt tunga Knorr Spaghetteriaförpackningar, drygt 40g plastpåsar samt fem hyfsat lätta tygpackpåsar.
Jag hade med mig för mycket mat. Jag är _inte_ liten i maten vilket de som känner mig kan intyga.
För varje middag såg kolhydratbasen ut enligt något av följande alternativ:

- 200g pasta (Barilla Torsades-Girandole). Med pastan hade jag stora problem att rymma middagen i min enliterskastrull. Till nästa tur går jag nog ner till 175-180g
- 170g couscous. Detta motsvarar normalt 3-4 portioner och var den dos som jag upplevde som mest lagom.
- 144g potatispärlor. Enligt förpackningen motsvarar detta 6 portioner och det var i mesta laget. Till nästa tur så minskar jag till 120g.
- 170g nudlar. Detta upplevde jag som ganska lagom men Barillas pasta är godare så jag håller mig nog till den i fortsättningen... :)

Till middagen så käkade jag torkade grönsaker, torkad kassler, vitlök, soltorkade tomater samt diverse såser och soppor.

Jag upplever att jag utan problem kan kapa upp till 20% på varje middag vilket skulle få ner mitt matbehov till dryga 500g/dygn inkl. godis.
När jag då läser om andra som släpar med sig uppemot 70% mer mat om man ser till vikten så blir jag väldigt nyfiken på vad ni egentligen släpar med er... :)
 
ifall ni nu vill på ett ungerfär vill veta ert Energibehov så ladda ner kostprogrammet från kungsörnen på

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-0.asp

där du kan beräkna ditt energibehovför att göra en kolhydratuppladdning, men även beräkna hur mycket energi du behöver och hur mycket energi du får i dig i maten = Plus/minus i Vikt och hur mycket per dag,ganska bra program faktiskt kan rekomendera det.
brukar köra med det när jag kör Kolhydratuppladdning inför viktiga skidtävlingar.

Äta väl/JH
 
Re: Fascinerande...

haskell; sa:
Jag förstår nog inte riktigt vad alla plockar med sig i matväg. Uppenbarligen innehåller det en hel del vatten eftersom jag själv klarade mig utmärkt med 560g/dygn för min senaste vandring. Detta är inklusive ca 500g "vandrargodis", ca 250g rostade solrosfrön och ett 252g tungt rör med chips. Det bör tilläggas att jag pratar om bruttovikt vilket innebär att matvikten inkluderar ett gäng onödigt tunga Knorr Spaghetteriaförpackningar, drygt 40g plastpåsar samt fem hyfsat lätta tygpackpåsar.
Jag hade med mig för mycket mat. Jag är _inte_ liten i maten vilket de som känner mig kan intyga.


Kanske ska påpeka att mina 660 gram är en uppskattning av
NETTOT; dvs. jag kan räknar snarast med brutto 700 gram per dag
(och, återigen, ett energiinnehåll av 2.700 kcal,
kanske lite mer). Vattenhalt? Döm själv:

http://www.mai.liu.se/~pehac/mat.html

Knappast våtare än din kost.

Är det inte så enkelt som att behoven är individuella?
Åt jag mindre skulle jag till sist bara tänka på mat.


Kanske
aktiviteterna skiljer också. För mig är det viktigt med stora höjdskillnader och passövergångar, så länge kroppen går med
på det; jag är dock inte ens 60. Att höjdskillnaderna
betyder mycket för energiåtgången anser jag fastställt
genom erfarenhet.

Så länge jag minskar i vikt på en vandring så har jag iaf inte
för lite mat. Det kan gå väl fort, någon gång, näsblod kan
vara ett symptom.

il C.
 
nermander; sa:
Köpa smör på plats? Men det kanske är svårt att få tag på äkta smör där nere? Äkta smör håller sig faktiskt rätt bra, annars finns ju alltid "ghee" (heter det väl) som är väldigt hållbart (håller vad jag förstått månader i rumstemperatur utan att härskna).

Smör smälter i sol. Sol är det GOTT OM. Jag
har av samma skäl slutat att ta med choklad.
I fjällen går det kanske bättre.

il C.
 
il Camoscio; sa:
Smör smälter i sol. Sol är det GOTT OM. Jag
har av samma skäl slutat att ta med choklad.
I fjällen går det kanske bättre.

Nja, smörgåsmargarin brukar bli mer eller mindre vätska vid 30 grader, men vanligt smör håller sig tillräckligt fast ganska långt upp i temperatur.

Om man sen förvarar smöret vettigt så håller det sig svalt längre. Man kan packetera smörasken i ett fodral av liggunderlagsbitar så får man en liten "kylväska". Ser man sen till att inte ha grejerna ligga direkt i solen i onödan håller det sig svalt ganska länge. Packa in smöret i sin "kylväska" i en plastpåse inuti sovsäcken?

Man kan ju faktiskt ha smöret i tub också.
 
il Camoscio; sa:
Men de läckraste
såserna, bearnaise och curry, kräver tillsats
av smör och det problemet ser jag just nu ingen lösning på.

il C.

Jag vill nog påstå att smör inte alls är nödvändigt när man gör pulverbearnaise. Jag gör nästan alltid såsen utan att tillsätta smör. Jag tycker att såsen smakar mer. (eftersom såsen inte blir "utspädd"?)

Den enda nackdelen tycker jag är att det blir mindre mängd, men då kan man ju alltid ta två påsar istället.
 
Jakan; sa:
Jag vill nog påstå att smör inte alls är nödvändigt när man gör pulverbearnaise. Jag gör nästan alltid såsen utan att tillsätta smör. Jag tycker att såsen smakar mer. (eftersom såsen inte blir "utspädd"?)

Den enda nackdelen tycker jag är att det blir mindre mängd, men då kan man ju alltid ta två påsar istället.



Då skulle jag nog pröva att, som med de andra såserna,
tillsätta en halv deciliter mjölkpulver (och sedan tillräckligt
med vatten). Onekligen är min egen bearnaise i simmigaste
laget.



il C.
 
il Camoscio; sa:
Då skulle jag nog pröva att, som med de andra såserna,
tillsätta en halv deciliter mjölkpulver (och sedan tillräckligt
med vatten). Onekligen är min egen bearnaise i simmigaste
laget.



il C.

Mjölkpulver i bearnaisen? Av vilken anledning? Menar du för att öka på mängden sås istället för att ta två påsar? Jag tycker gott att man istället kan ta två påsar. Det låter lite skumt att blanda in mjölkpulver i bearnaisen tycker jag.
 
nermander; sa:
Om man sen förvarar smöret vettigt så håller det sig svalt längre. Man kan packetera smörasken i ett fodral av liggunderlagsbitar så får man en liten "kylväska". Ser man sen till att inte ha grejerna ligga direkt i solen i onödan håller det sig svalt ganska länge. Packa in smöret i sin "kylväska" i en plastpåse inuti sovsäcken?

Dessutom kan man blöta fodralet. Ni kommer väl ihåg de gamla fältflaskorna med ylle/vadmal/filt (?) fodral som man blötte för att hålla innehållet kallt längre.

Det medför iofs högre vikt....kanske inget för UL fanatikerna (men de har väl knappast smör med sig).

/mats
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.