Va glad jag blir att du har roligtGyllengahm; sa:Denna tråd blir allt roligare för varje inlägg!![]()
~Paul~
Va glad jag blir att du har roligtGyllengahm; sa:Denna tråd blir allt roligare för varje inlägg!![]()
dePaul; sa:Va glad jag blir att du har roligtGyllengahm; sa:Denna tråd blir allt roligare för varje inlägg!![]()
Men allvarligt, allt beror på originalfrågan
~Paul~
mipert; sa:...om att vara vuxen innebär ett avskärmande från barnsliga upptåg och ”onödiga” sysslor, ja då vill jag inte vara vuxen.
Ja, konsekvenserna går ju inte att ta miste på. En dyr kniv som jag hade, av ett känt finskt märke (och om någon kan göra 'niivar så är det finnarna!) gick rakt av (bladet gick i två delar) när jag tappade den på en träbrygga, från midjehöjd. Efter det känns det inte så häftigt att kasta kniv. Fast det är klart, om jag hade ett lager obrukbara jätteknivar, som Patric beskrivit, så kanske...Nordesjö; sa:Så det är klart att man får kasta kniv om man är beredd på att ta konsekvenserna.![]()
Nja, en kniv hur hårt härdad den än är borde inte gå av under de här förhållandena. Jag gissar på en spricka eller ett fatalt fel i värmebehandlingen. Så jäkla skört är inte ens det sköraste pulverstålet.Karl-Johan; sa:Väl härdad!
dePaul; sa:Nja, en kniv hur hårt härdad den än är borde inte gå av under de här förhållandena. Jag gissar på en spricka eller ett fatalt fel i värmebehandlingen. Så jäkla skört är inte ens det sköraste pulverstålet.Karl-Johan; sa:Väl härdad!
~Paul~
Christopher, jag är säker på att om du skulle vilja upprepa den här händelsen med en annan kniv av samma fabrikat så kommer du inte att lyckas.Gyllengahm; sa:Vill inte verka vara en besserwisser nu, men lyckas kniven gå efter sin absoluta självresonans så kan nog detta inträffa. Denna svängning kan den fått just från att falla från denna höjd, och inte högre/lägre.
dePaul; sa:Ett tillägg. Anders skriver exakt såhär: "gick rakt av (bladet gick i två delar)".
För att bladet på en normalstor finskdesignad kniv skall gå av i två delar (således inte intill handtaget eller spetsen) så krävs en ganska extrem kraft plus ett ojämnt underlag. Helst en massa stenar i passande storlek.
Men Anders beskriver händelsen på ett annat sätt. Han tappade helt enkelt kniven från midjehöjd mot en vanlig träbrygga. Återigen; det är helt omöjligt att en finsk kniv (oftast tillverkad i Sandvikstål eller Bonpertuisstål) skulle kunna gå i två bitar när man tar i betraktande alla dessa parametrar.
~Paul~