Är träning en social aktivitet?

Är träning en social aktivitet?

• Ja

Röster: 14 22.6%
  • Vid vissa tillfällen

Röster: 36 58.1%
  • Bara lagsport

Röster: 1 1.6%
  • Nej

Röster: 11 17.7%

• Totala väljare
    62
Kan vara

men är ofta inte socialt då jag mestadels utför aktiviteten ensam.

Men man kan ändå ha socialt utbyte av träningen på det sättet att den blir ett samtalsämne även om man inte tränar tillsammans.

Orientering om man tar samma bana som en kompis och sedan jämför erfarenheterna är kul både under orinteringen och under eftersnacket.

Jag gör ofta friluftsaktiviteter tillsammans med min hund. Känns socialt även om vi förstås inte pratar så mycket med varandra.

Thure

Jag fattar inte folk som orkar nöta mil på landsvägscykel själv. Det är ju mycket effektivare att jobba i grupp, tempot blir högre och man sporrar varandra, det är svårt att kränka sig själv!

Och hannulan, vad tränar du för kampsport?

I kampsporten, är inte det mer en definitionsfråga vad man menar är socialt? Det är väl alltid mer socialt att vara med människor än att vara själv, lära varandra saker kan väl också betraktas som socialt. Bäst utveckling tror jag man får om man fokuserar mycket på sig själv och vad man själv gör hellre än att skojja runt vid fys, teknik och sparring. Dock så innebär väl alla dessa delar ett visst socialt utbyte.

Jag brukar fokusera på motståndaren/sparringpartnern vid sparring. Det gör så himla ont annars! Svårt att känga mitts om jag inte fokuserar på vad mittshållaren gör och inte tar del av hans feedback.

Chok Dee!

men är ofta inte socialt då jag mestadels utför aktiviteten ensam.
Det brukar ju också vara säkraste sättet att det blir av!

Pratar gör man före och efter passet, går igenom hur det gått, samt livet, universum och allting...
Sant men då räcker det egentligen att man känner folk med samma intressen för att det ska bli socialt utan att behöva genomföra aktiviteten tillsammans, eller om man gillar samma tv-serie :)

Jag brukar fokusera på motståndaren/sparringpartnern vid sparring. Det gör så himla ont annars! Svårt att känga mitts om jag inte fokuserar på vad mittshållaren gör och inte tar del av hans feedback.
Truethat, men fokuserar du inte rätt mycket på vad du själv gör i förhållande till partnern? Antar att det är thai eller kickbox det är frågan om?

springer ensam, lyfter ihop och kampsportar utan tvekan i grupp.. det ena utesluter inte det andra.. det är inte så att frågan är svart eller vit, när man lyfter tungt behöver man pass och rättning, feedback och peppning.. samma med kampsporter, det går inte att lära sig ensam.. sammtidigt kan jag köra lätt styrka ensam, jag kör gärna grundtekniker ensam osv.. som sagt, det ena utesluter inte det andra..

det är knappast svårare att gör man något själv så är det inte socialt och gör man det med andra så har det ett mer eller mindre socialt inslag, det varierar självklart mellan personer

Jag fattar inte folk som orkar nöta mil på landsvägscykel själv. Det är ju mycket effektivare att jobba i grupp, tempot blir högre och man sporrar varandra, det är svårt att kränka sig själv!

Men en vettig träningsfilosofi innebär ofta att man periodiserar sin träning något, det vill säga kör lugna pass ibland och intervallträning / hårda pass ibland.

Därmed är det inte bortkastad tid att träna ensam i sitt egna lugna tempo ibland, utan snarare väldigt viktigt. Men om man kan köra även det i grupp så är det självklart roligare. "Snacktempo" blir då liksom mer vettigt än att bara prata med sig själv i flera timmar...
;-)

beror ju på träningen. gymträning har jag ingen lust till att vara social. men när det kommer till lagsproter är det en vettig social aktivitet.

man måste vara disciplinerad för att den ska bli bra. dvs hålla starttider, hålla tempot uppe och inte falla för frestelsen att börja småprata etc

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips