Är Telia ett krav på Kungsleden?

Vad e en relästation?
Vet inte om relästation är den gängse benämningen, men det innebär att stationen inte har någon fiber dragen till sig utan bara har trådlös kontakt med en annan mobilmast som i sin tur har kabel dragen till sig. Så egentligen fungerar den isåfall på ett liknande sätt som de mobiltelefonsförstärkare som ibland är monterade i kollektivtrafiken eller i nya byggnader fast med den skillnaden att denna endast är för Telias nät.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Ack och ve....inga insta selfies live när är 08: orna "gör Keb" då ? ;)
Jag ogillar starkt denna typ av generaliseringar baserat på geografi och skriver därför inte detta på allvar, men ryggmärgsreflexen att balansera gjorde att jag tänkte skriva detta:
"och inte heller några 112-samtal när någon lokalbo skadat sig med skotern"
Som sagt, se detta som bara dum-tänkt och inte skrivet på allvar.
Jag hoppas smileyn i förra indikerar samma sak.

/Patrik

Jag ogillar starkt denna typ av generaliseringar baserat på geografi och skriver därför inte detta på allvar, men ryggmärgsreflexen att balansera gjorde att jag tänkte skriva detta:
"och inte heller några 112-samtal när någon lokalbo skadat sig med skotern"
Som sagt, se detta som bara dum-tänkt och inte skrivet på allvar.
Jag hoppas smileyn i förra indikerar samma sak.

/Patrik
Jag håller med dig. Jag ser inlägget du svarade på som ett provokationsförsök.

Men allvar. Det handlar inte om mer och fler ljus, att bli en rullande julgran. Det handlar om ikännbara ljus och att vara lättidentifierad som en cyklist. Och också det jag nämnde tidigare, att inte göra det svårt för bilister att bedöma avstånd till dig genom en massa blinkande trams.

Klickade vidare på deras sajt och tyckte även detta var intressant: https://sitemax.org/sitemax-har-erhallit-egna-kommersiella-frekvenstillstand/ -- 900 MHz torde möjliggöra långräckviddig täckning men med lägre bandbredd.

Tack. Intressant att man inte kör ännu lägre på 800 MHz, detta har också bredast stöd på internationella telefoner bland de lågfrekventa banden. Anledningen kan säkert vara att de traditionella operatörerna lagt tjing på det bandet i fjällområdena även om knappt något är utbyggt där ännu.

Eftersom jag har fått mycket skit eftersom jag uppenbarligen är både dum i huvudet och slut i huvudet så var trådskaparens fråga.

"Eller klarar man sig med Tele2, Tre osv? För att ringa efter båtskjuts och liknande."

Det handlade inte om att kunna få hjälp när man är skadad eller död........ Eller hittar någon som är död.

Det handlade om att kunna få skjuts över vatten med en båt.

Och mitt svar är att jag tyckte att det man hade förr (kankse tom nuförtiden...) att man hissade en flagga, en tom dunk etc i en stång fungerade/fungerar utmärkt utan en mobiltelefon oavsett operatör.

DÄRFÖR tyckte/tyckte jag att det var j*vligt ointressant vilken mobiloperatör man har men Ni alla andra anser att jag är en gammal torkad gubbe som borde sitta på hemmet *L*

Dessutom sover jag alldeles för lite timmar varje natt så snart är jag dement enligt vetenskapen. *L*

Eftersom jag har fått mycket skit eftersom jag uppenbarligen är både dum i huvudet och slut i huvudet så var trådskaparens fråga.

"Eller klarar man sig med Tele2, Tre osv? För att ringa efter båtskjuts och liknande."

Det handlade inte om att kunna få hjälp när man är skadad eller död........ Eller hittar någon som är död.

Det handlade om att kunna få skjuts över vatten med en båt.

Och mitt svar är att jag tyckte att det man hade förr (kankse tom nuförtiden...) att man hissade en flagga, en tom dunk etc i en stång fungerade/fungerar utmärkt utan en mobiltelefon oavsett operatör.

DÄRFÖR tyckte/tyckte jag att det var j*vligt ointressant vilken mobiloperatör man har men Ni alla andra anser att jag är en gammal torkad gubbe som borde sitta på hemmet *L*

Dessutom sover jag alldeles för lite timmar varje natt så snart är jag dement enligt vetenskapen. *L*
Hur mår du egentligen, Björn? Ingen har skrivit något sådant om dig i tråden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips