Är Telia ett krav på Kungsleden?

Så båtöverfarter och annat har slutat att fungera sedan mobilerna gjorde sitt intåg i fjällvärlden. Shit då måste jag se till att alltid ha med mig en mobil för annars kommer jag att bli sittandes på stranden.
Jag vet inte hur det fungerar. Han hade i alla fall ett skäl som du ignorerade.

Men nu finns det ju inte mobiltäckning i fjällen så tiktoken ska kanske fort sätta att vandra på Stureplan.
Finns väl i några områden. Tycker väl bara att folk kan få göra vad de vill.

Ja det är kontroversiellt eftersom folk uppenbarligen KRÄVER att det ska fungera för annars blir deras anhöriga otroligt oroliga och ringer fjällräddningen. DET ÄR ETT JÄVLA PROBLEM. Som har inträffat ett antal gånger med stora kostnader för fjällräddningen.
Finns också fall där man måste leta efter folk som faktiskt har problem eller som är döda till stora kostnader.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller klarar man sig med Tele2, Tre osv? För att ringa efter båtskjuts och liknande.

Känns som Telia borde vara givet men har inte sett någon guide som tar upp det.

Tre kan du nog räkna bort. Är OK E4 till finska gränsen, Umeå -Hemavan, Arvidsjaur (möjligen Arjeplog också), Gällivare, Kiruna, Pajala och Abisko, däremellan vitt vitt . Kollat 16 augusti 2025.

Tre kan du nog räkna bort. Är OK E4 till finska gränsen, Umeå -Hemavan, Arvidsjaur (möjligen Arjeplog också), Gällivare, Kiruna, Pajala och Abisko, däremellan vitt vitt . Kollat 16 augusti 2025.
Stämmer inte. Jag har Hallon som använder tre. Och det funkade utmärkt i Lappland testades vecka 31 2025.

Jag har 3 på min vanliga mobil och en "skräpmobil" (superenkel dumtelefon med underbar batteritid och fm-radio) med Telia kontantkort. När jag jämfört täckning på dessa har med inga undantag Telia spöat 3, med bred marginal. Säger inte att det omvända inte finns, men jag har inte upptäckt det. Primärt vandrat i Dalarna, Jämtland och nu senast i och runt Sarek.

Stämmer inte. Jag har Hallon som använder tre. Och det funkade utmärkt i Lappland testades vecka 31 2025.
Blev nyfiken och såg på täckningskartor. Telia har väldigt mycket bättre täckning än 3 i Lappland men 3 fungerar runt Kebnekaise och en bit utanför andra områden där folk bor eller ofta är.

1755418616235.png
1755418667618.png

Så båtöverfarter och annat har slutat att fungera sedan mobilerna gjorde sitt intåg i fjällvärlden. Shit då måste jag se till att alltid ha med mig en mobil för annars kommer jag att bli sittandes på stranden.

Men nu finns det ju inte mobiltäckning i fjällen så tiktoken ska kanske fort sätta att vandra på Stureplan.

Ja det är kontroversiellt eftersom folk uppenbarligen KRÄVER att det ska fungera för annars blir deras anhöriga otroligt oroliga och ringer fjällräddningen. DET ÄR ETT JÄVLA PROBLEM. Som har inträffat ett antal gånger med stora kostnader för fjällräddningen.
Jag ser ett helt annat problem än du, säg att någon faktiskt skadar sig och behöver larma efter hjälp - ju bättre täckning desto större chans att kunna larma tidigt och få hjälp, som dessutom är skattefinansierat i Sverige.

Vill man inte använda sin mobil är det bara att ta befälet över sin egen telefon och slå av den. Då kan man se den som en nödsändare som går att aktivera vid behov, om täckning finns.

Såklart får den som ger sig av utbilda sina anhöriga att man befinner sig i område där täckning kan saknas eller väljer att gå med mobilen avslagen och vara överens om när det ska larmas hemifrån och inte.

Att larma vid utebliven kontakt fanns ju redan då man skrev i fjällstationers gästböcker så det är inte strikt kopplat till mobilerna..

/Patrik

Bara att konstatera att 3 och dess underhuggare mest vänder sig till urbaniserat asfaltfolk.

Telia abonnemanget får stanna i min mobil.

Jag ser ett helt annat problem än du, säg att någon faktiskt skadar sig och behöver larma efter hjälp - ju bättre täckning desto större chans att kunna larma tidigt och få hjälp, som dessutom är skattefinansierat i Sverige.

Vill man inte använda sin mobil är det bara att ta befälet över sin egen telefon och slå av den. Då kan man se den som en nödsändare som går att aktivera vid behov, om täckning finns.

Såklart får den som ger sig av utbilda sina anhöriga att man befinner sig i område där täckning kan saknas eller väljer att gå med mobilen avslagen och vara överens om när det ska larmas hemifrån och inte.

Att larma vid utebliven kontakt fanns ju redan då man skrev i fjällstationers gästböcker så det är inte strikt kopplat till mobilerna..

/Patrik
Precis! Vill man inte använda telefonen så måste man inte. Att det finns mobiltäckning är inte det samma som att telefonen måste användas. Det är märkligt att just telefoner är så provocerande.

Jag skulle vilja tillägga att bara för mobiler bara varit vanliga i några decennier betyder inte att man nödvändigtvis måste avstå nu. Ingen teknik har funnits för alltid och man kan alltid hävda att innan just den tekniken fanns så gick det bra ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips