Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är Telia ett krav på Kungsleden?
- Trådstartare Rävsax
- Start datum
Naturligtvis måste man inte vara uppkopplad om man inte vill. Även om det finns mobiltäckning kan man avstå från att använda det. Jag tycker det är bra att det finns mobiltäckning för de som vill ha det. En telefon kan stängas av eller sättas på flygplansläge. Fantastiskt!!Man? Det är väl högst individuellt.
Jo, börsen vill jag ha koll på även på semestern, men klarar mig rätt bra utan täckning de få ggr jag vandrar, men det e trevligt om det finns.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Om mobiltäckning behövs eller inte är väl inte den fråga som är av interesse för den som har startat denna diskussion, skall prova att hjälpa med den fråga som han har.
Du kan kolla på de olika täckningskartor som finns hos de flesta operatör.
Jag kom strax nu över denna sida https://mobilbredbandkarta.se/tackningskartor där har du länkar till många (eller kannske alla).
Just Hallon verkar inte vara en bra val längs Kungsleden, verkar saknar täckning mellan Aktse och Sitojaure...
Henning
Du kan kolla på de olika täckningskartor som finns hos de flesta operatör.
Jag kom strax nu över denna sida https://mobilbredbandkarta.se/tackningskartor där har du länkar till många (eller kannske alla).
Just Hallon verkar inte vara en bra val längs Kungsleden, verkar saknar täckning mellan Aktse och Sitojaure...
Henning
Hallon kör väl säkert på nån annans nät precis som Vimla och halebob. Jag hade telenor förut vilket knappt hade täckning i Sörmland så bytte till halebop som kör på telias som jag tycker har bäst både i fjällen och skärgården. Hade täckning iaf en mil ut i trosa skärgård förra helgen, men ganska dålig.
Hallon använder 3s nät. Det sämsta av de sämsta.Hallon kör väl säkert på nån annans nät precis som Vimla och halebob. Jag hade telenor förut vilket knappt hade täckning i Sörmland så bytte till halebop som kör på telias som jag tycker har bäst både i fjällen och skärgården. Hade täckning iaf en mil ut i trosa skärgård förra helgen, men ganska dålig.
Nu har jag inte läst genom hela tråden eftersom jag redan vid trådstarten frågade mig
VARFÖR i H*E
måste man fråga om mobiltäckning i fjällen?
Jag är fruktansvärt glad när jag stoppar ner min mobil i en vattentät påse vid starten och sen kommer den fram när jag avslutar vandringen. Och sen njuter jag av att vara offline och inte behöva irritera mig på vad "han med frisyr" lyckats kläcka ur sig idag.
Så nu blir det såklart en temporär avstängning eftersom någon såklart stör sig på mig.
VARFÖR i H*E
Jag är fruktansvärt glad när jag stoppar ner min mobil i en vattentät påse vid starten och sen kommer den fram när jag avslutar vandringen. Och sen njuter jag av att vara offline och inte behöva irritera mig på vad "han med frisyr" lyckats kläcka ur sig idag.
Så nu blir det såklart en temporär avstängning eftersom någon såklart stör sig på mig.
Nu skrev ju tråd startaren i sitt korta inlägg varför han ville ha mobiltäckning i fjället. Du kunde kanske i alla fall läst det inlägget?Nu har jag inte läst genom hela tråden eftersom jag redan vid trådstarten frågade mig
VARFÖR i H*E
(förövrigt finns det flera orsaker om varför folk vill ha mobiltäckning som inte handlar om att läsa och bli irriterad av nyheter, väderprognoser, aktuell information om vad och sånt, till kallning av hjälp om något händer, ha kontakt med oroliga släktningar var några saker jag kom på nu).
(förstår inte heller varför mobil i fjället ska vara så kontroversiellt. Om någon vill titta på tiktok varje kväll så får de vel göra det om det går också. Om man inte vill använda telefonen så gör man inte det.).
OT-inlägg.Nu har jag inte läst genom hela tråden eftersom jag redan vid trådstarten frågade mig
VARFÖR i H*E
Nu skrev ju tråd startaren i sitt korta inlägg varför han ville ha mobiltäckning i fjället. Du kunde kanske i alla fall läst det inlägget?
(förövrigt finns det flera orsaker om varför folk vill ha mobiltäckning som inte handlar om att läsa och bli irriterad av nyheter, väderprognoser, aktuell information om vad och sånt, till kallning av hjälp om något händer, ha kontakt med oroliga släktningar var några saker jag kom på nu).
(förstår inte heller varför mobil i fjället ska vara så kontroversiellt. Om någon vill titta på tiktok varje kväll så får de vel göra det om det går också. Om man inte vill använda telefonen så gör man inte det.).
Så båtöverfarter och annat har slutat att fungera sedan mobilerna gjorde sitt intåg i fjällvärlden. Shit då måste jag se till att alltid ha med mig en mobil för annars kommer jag att bli sittandes på stranden.
Men nu finns det ju inte mobiltäckning i fjällen så tiktoken ska kanske fort sätta att vandra på Stureplan.
Ja det är kontroversiellt eftersom folk uppenbarligen KRÄVER att det ska fungera för annars blir deras anhöriga otroligt oroliga och ringer fjällräddningen. DET ÄR ETT JÄVLA PROBLEM. Som har inträffat ett antal gånger med stora kostnader för fjällräddningen.
Är det du som avgör det. Du brukar vara ganska OT i dina inlägg men inte dömmer jag dig för det.OT-inlägg.
Hallon är kanon. Du har inte ens Hallon så hur kan du dömma ut dem?Hallon använder 3s nät. Det sämsta av de sämsta.
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 698
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar