Är Telia ett krav på Kungsleden?

Eller klarar man sig med Tele2, Tre osv? För att ringa efter båtskjuts och liknande.

Känns som Telia borde vara givet men har inte sett någon guide som tar upp det.

Det varierar beroende på var du befinner dig. På vissa fläckvisa platser främst i östra kanten av fjällkedjan funkar täckningen med olika operatörer, men räkna samtidigt med att du inte har täckning alls på stora sträckor i fjällkedjan oavsett operatör.
Kolla resp operatörs täckningskarta för den sträcka du tänkt vandra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag ville säga i mitt tidigare inlägg för att undvika missförstånd att inte heller med Telia har du täckning på stora delar av Kungsleden, speciellt inte i fjällkedjan. Med "olika operatörer" i mitt inlägg ovan inkluderar jag alltså Telia.
De enda platser jag upplevt att Telia är unika pga att de satt upp en egen lokal mast där är kring Ritsem och Kebnekaise fjällstation (men inga av dessa platser är på Kungsleden).

Det är fläckvis täckning uppe på kalfjället. Vilken båtskjuts är det som är aktuell? Går du norrifrån så utgår väl skjutsen på rätt sida på de tre båtpassagerna/ roddlederna i världstoppen land från Abisko ned till Kvickjokk? Undantaget är Saltoluokta men där går det att ta reda på tidtabellen som passar busstrafiken eller kolla på deras hemsida. https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/saltoluokta-batbiljett-m-s-langas/

Går du söderifrån finns det skyltar åtminstone på något ställe på kalfjället där du kan ringa till båtskjutsen.

Ro tycker jag är trevligt. Större chans att det ligger två roddbåtar på södra sidorna eftersom de flesta går norrifrån.

Angående täckning så är det rätt komplicerat. Mobilmodell har betydelse. Vissa nät stängs ned så täckningen med en operatör kan förändras från år till år. Sms fungerar ofta bättre än tal. Tidigare har Telia generellt varit bra i Norrland.

I fjälldalar på Kungsleden är det oftast dåligt med nätkontakt.

Du kan sannolikt få utmärkt info om täckning hos stugvärdarna.

Thure

Senast ändrad:
De enda roddleder som är kvar på Kungsleden mellan Abisko och Kvikkjokk är Teusajaure och Laitaure (vid Aktse). Alla andra kräver båtskjuts som vid Sitasjaure och Kebnats-Saltoluokta.
Laitaure är en längre sträcka och vid kraftig sidvind kan det vara problem eller rentav omöjligt att hålla kursen utan att driva iväg sidledes, så man kan både där såväl som vid Teusajaure tvingas avvakta lugnare väder om man vill ro över. Skall man dessutom ro Laitaure tre gånger med båt på släp tillbaka har man göra rätt länge och slipper sakna gymträningen den dagen ;)
Teusajaure är annars en lättare och kortare roddtur, men även den sjön kan snabbt blåsa upp vid sidvind och hindra överfart.

Jag ville säga i mitt tidigare inlägg för att undvika missförstånd att inte heller med Telia har du täckning på stora delar av Kungsleden, speciellt inte i fjällkedjan. Med "olika operatörer" i mitt inlägg ovan inkluderar jag alltså Telia.
De enda platser jag upplevt att Telia är unika pga att de satt upp en egen lokal mast där är kring Ritsem och Kebnekaise fjällstation (men inga av dessa platser är på Kungsleden).
När jag var i Ritsem förra året hade jag som använder Telia täckning. Jag stötte dock på en man som använde Telenor och han hade ingen täckning alls.

När jag var i Ritsem förra året hade jag som använder Telia täckning. Jag stötte dock på en man som använde Telenor och han hade ingen täckning alls.
Korrekt, Telia har en mast i Ritsem som de andra operatörerna inte har. Bra när det funkar, men ett år jag var där hade åskan slagit ut den masten och det verkade inte vara en prioriterad reparation då den inte funkat på lång tid.
Ser du på Kungsleden som sådan har jag inte noterat någon stor skillnad mellan olika operatörer, för det är hyfsad fri sikt i östra kanten funkar de flesta. Men där det är skymd terräng funkar ingen. Ibland finns skyltar var man kan ringa båtförarna, på andra platser finns andra lösningar som ex hissa flaggor eller plastdunkar för att påkalla att man vill ha skjuts över.
På Ritsem vägen funkar de flesta operatörerna på sträckan fram till Vakkotavare som är västra gräns för Kungsleden.

Vad är problemet, varför måste man vara uppkopplad till nåt nät?
Hur många tusen personer har inte genom åren, vandrat delar av Kungsleden,
t om innan mobilen var uppfunnen.
Så varför denna hysteri ang att vara digitalt uppdaterad när man är i vildmarken?
Är det inte lugnet, förhoppningsvis ensamheten, och att få vara ett med naturen som är målet?

För inte kollar man väl upp "börsen/räntor" under sin vandring...

Hur många tusen personer har inte genom åren, vandrat delar av Kungsleden,
t om innan mobilen var uppfunnen.
Så varför denna hysteri ang att vara digitalt uppdaterad när man är i vildmarken?
Är det inte lugnet, förhoppningsvis ensamheten, och att få vara ett med naturen som är målet?

Denna typ av inlägg dyker mycket ofta upp när mobiltelefoni diskuteras på Utsidan. För egen del så blir inte min naturupplevelse sämre av att ha mobiltäckning. Den blir inte heller sämre av att använda GPS. Svaret på din första fråga hittar du i trådens första inlägg ( om du nu ids läsa det ). Är det bara mobiltelefoner du är emot, eller är det annat också? Man skulle också kunna säga "Varför måste man ha Gore tex-kläder? Hur många tusen människor har inte vandrat Kungsleden innan Gore Tex fanns?" "Varför måste man använda GPS? Hur många tusen människor har inte vandrar Kungsleden innan GPS fanns?" Varför denna hysteri över att man inte skall få fråga mobiltäckningsrelaterade frågor på Utsidan?

Man? Det är väl högst individuellt.

Jo, börsen vill jag ha koll på även på semestern, men klarar mig rätt bra utan täckning de få ggr jag vandrar, men det e trevligt om det finns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips