Är Sarek ett machoområde?

Eftresom jag inte kan lägga ut kursplanen, kan jag bara kort notera: Att det ingår massor av olika förberedelser, både praktiska och teoretiska inslag på de 9 st. förträffar innan själva Sarkturen. Som bla veckoslutsturer i fjällmiljö med övernattning i tält, vadningövningar, uppsättningoch nedtagning av tält i blåst ( alltså beteendet och handlande ) mm.

Ett av kraven är att vadningen och de praktiska momenten är obligatoriska för att deltaga på turen. De förra turerna jag haft har det bland deltagarna varit en blandning av fjällerfarenheter. Men, alla var väldigt nyfikan och motiverade på just en tältvanding, men saknade de praktiska erfarenheterna och kännde sig osäkra inför detta. Så min fjällkurs uppskattades. Som sagt, nu har jag gjort alltför mycket reklam, men avslutar med ändå kursens målsättning:

Målsättning:
Efter genomgången kurs/cirkel med efterföljande Sarektur ska deltagarna självständigt kunna planera och genomföra en fjällvandring i ledlöst land med tältövernattning. Huvudmålet är att bli sin ”egen fjällguide”.

Tack alla för mycket värdefulla synpunkter som jag självfallet respekterar!

Inge i Göteborg!
 
Det Du planerar verkar seriöst och så långt från kommersiell verksamhet man kan komma. Då återstår bara att önska lycka till och ha en god färd i goda vänners lag!!!
 
Låter som en trevlig kurs. En tanke jag hade om täckning, hur är det med NMT som nu åter igen är i drift... kanske det nätet har täckning?
 
Har för mig det är täckning (SMS iaf) på Sarektjåkkå Nordtopp vid klart väder iaf, i dalarna är det nog mer eller mindre kört(?).
 
Nja, det där låter en aning elitistiskt. "Sarek ska bara vara för oss duktiga." Jag tycker det är fantastiskt roligt att ta med människor till Sarek som aldrig hade klarat det ensamma. Jag har gjort det flera gånger - lugnt och tryggt. Det har blivit deras livs äventyr. Med ditt sätt att tänka hade jag inte kunnat genomföra sommarens drömvandring...

HåkanF

Tja, sen är ju en vandring i Sarek inte speciellt märkvärdig vad gäller säkerhet. Ta en fjälltur med tält så är du förberedd. Vad jag är emot är guidning av totala nybörjare, typ som de gör på normallederna i Alperna. I somras fastnade jag på Mont Blanc bakom ett par italienare som aldrig tidigare haft på sig ett par stegjärn. Daniel och jag svor att aldrig mer ta nån normalled.
 
Njutning!

Då jag började vandra i Sarek på 1970-talet ansåg man området som vår sista vildmark! Den som ger sig in i detta fjällområde måste förlita sig på sin egen förmåga att klara de hinder som vad, jobbiga videbälten, kraftiga väderomslag och liknande. Jag och min kompis hade exempelvis 11 dagars regn på en 12 dagarstur, vilket ställde stora krav på att hålla humöret uppe, samt klara de många vaden som ställde till det på grund av myckna regnandet! Jag har under 1970- och 1980 talet genomför 10 Sarekturer, sommar- och höstturer. Nu planerar jag en längre hösttur nästa år (09), och undrar om man fortfarande anser att en vandring i Sarek kan betraktas som vår sista vildmark, och om det står för ett "machofjäll"? Hur är det förresten med mobiltäckningen?
Inge i planeringstankar
Glöm mobiltäckning! Glöm macho! Att vandra i Sarek är ren och skär njutning!
 
Jo, jag efterlyser inte mobiltäckning, blev något överraskad på senaste turen i Jämtlandsfjällen då vi hade mobiltäckning. Det kändes som man var i civilationen. Så det känns bra om det inte finns mobiltäckning i vår sita vildmark! Det är som på den gamla goda tiden, med andra ord!
Inge
 
mobiltäckning-vadå inte bra!?

Det är väl bara att lämna den hemma eller låta bli att slå på den.
Tycker det vore väldigt bra med bättre täckning i fjällen.Både för att jag tycker det är trevligt att ringa hem ibland och för att det ju kan vara lite "säkerhet" om nåt skulle hända.
F.ö är det en del ställen med full täckning.Det går tex alldeles utmärkt att sitta på Skierfe-klippan och surfa på Utsidan,för att nämna en "mobiltäckt" punkt.
 
Skönt att slippa höra....

Det är väl bara att lämna den hemma eller låta bli att slå på den.
Tycker det vore väldigt bra med bättre täckning i fjällen.Både för att jag tycker det är trevligt att ringa hem ibland och för att det ju kan vara lite "säkerhet" om nåt skulle hända.
F.ö är det en del ställen med full täckning.Det går tex alldeles utmärkt att sitta på Skierfe-klippan och surfa på Utsidan,för att nämna en "mobiltäckt" punkt.
....mobiltelefoner ringa, och höra folk prata högt i telefon när man vill känna friden och tystnaden i naturen. Jag satt uppe på Skierfe i mitten på augusti och njöt i fulla drag av det jag upplevde där utan mobilrigningar och surfande på nätet. Det var ju det jag ville slippa!
Jag känner till att man från vissa toppar kan få kontakt med mobiltelenätet även i Sarek. Detta faktum bidrar dock inte till att höja naturupplevelsen för mig personligen.
 
Senast ändrad:
Klart att det finns de som odlar myten om Sarek som ett machoområde. Så länge det finns någon med intresse av att hålla den myten vid liv, hålls den vid liv.

Sen skiljer det sig förstås från andra områden just genom tillgängligheten till avlastning/hjälp (stugor, spänger, ledmarkeringar, vindskydd etc etc), men det är ju ingen hemlighet.
 
....mobiltelefoner ringa, och höra folk prata högt i telefon när man vill känna friden och tystnaden i naturen. Jag satt uppe på Skierfe i mitten på augusti och njöt i fulla drag av det jag upplevde där utan mobilrigningar och surfande på nätet. Det var ju det jag ville slippa!
Fast det är rätt mycket humor med alla som ringer från Kebnekaise och säger "Hej! Nu är vi på toppen..."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4
janis.garisons Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk Vandringsleder 2
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
omni96 Ticks in Sarek Vandringsleder 10
KaptenKeps Frågor Sarek Vandringsleder 7
omni96 Suorva into Sarek Vandringsleder 5
omni96 Gas flaskor för Sarek Vandringsleder 11
omni96 Sarek, buses summer 2018 Vandringsleder 9
suvirb Any hiking trip to Sarek v30-v31 Vandringsleder 2
kodo Sarek 2012 - möjliga rutter m.m. Vandringsleder 9
daniel80 Sarek, någon som tidigare gjort denna tur? Vandringsleder 11
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Newlin Någon som har ett krypin i Hudiksvall???? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.