Är Sarek ett machoområde?

Jag ledde en fjällkurs genom Sarek 1985 och fick en del kritik för det, mest av dem som ville ha Sarek för sig själva! En sådan 12-dag fjällkurs genom Sarek ska jag reprisera hösten 2009. Jag föreställer mig idag att inte bli kritiserad för det den här gången!?
Inge, blivande Hälsingbo!


Är det en önskan, ett önskemål eller en fråga?

Berätta gärna vem som stod för kritiken, jag antar att tolkningen om vad som ledde till kritiken är din och inte delas av kritikerna. Viktorjonsson har helr rätt - komersiell verksamhet är förbjuden i Sarek, kan det ha varit en anledning till kritik?

Eftersom Du har fört ämnet på tal och uppenbart vill ha respons på dina planer så kan Du väl utveckla resonemanget lite, tar Du betalt för fjällkursen, bryr Du dig om vad lagen säger, varför just Sarek?

Min filosofi var och är: Att många ska få uppleva fjällen, ju mer som upptäcker fjällens möjligheter och dess skönhet, ju mer press kan man sätta myndigheter och bilda opinion!

Vilken press vill Du se mot myndigheter, och opinion för eller emot vad?
 
Jag upplever det som att olika delar av Sarek är olika "macho" om man nu vill använda det uttrycket. "Tuffare" är ett bättre ord. Att gå genom de stora, välbesökta dalarna anses problemfritt om man bara har de grundläggande kunskaperna om fjällvandring, men kommer man ifrån dem anses det som tufft.
 
Kurser och annan kommersiell verksamhet får väl förresten inte bedrivas i Sarek?
Men... men... men...? Ordnar inte STF vinterkurser i Sarek? Jag träffade Jan Lundhag i Tjäktjastugan vintern 2002, och han berättade då att han brukar/brukade hålla kurser i STF:s regi. Och visst 17 var det väl Sarek han sa...?

HåkanF
 
Verkar med åren ha blivit mindre macho och mera måste, dvs. för en del har man inte varit i fjällen på riktigt förrän man varit där. Jag har läst en siffra som säger att Sarek har lika många besökare på ett år som Österrikes högsta topp Großglockner. Områden som inte är lika omtalade kan nog förefalla vildare; kanske Padjelanta väster om sjöarna eller det "inre Padjelanta" mellan lederna;
Arjeplogsfjällen, speciellt om man håller sig väser om Mavasleden; och en del områden i Norge som Børgefjell (i norr) eller Reinheimen (i söder). Skulle väl i det senare fallet säga att jag iaf inte gått något vildare och ogästvänligare än Skarvedalen mellan Lordalen och Føysa - f ö magsjuk och i dimma, vilket gjorde orienteringen till ett mindre äventyr.

Just i Norge kan man f ö vara hur ensam som helst om man väljer turerna med omsorg. I juli rundade jag Hardangerjøkulen, och på lederna närmast glaciären finns inga bemannade stugor, men i gengäld ett och annat vad. Jag tror jag på tre dar endast träffade på fyra nederländare,
två schweizare och - på det lättaste avsnittet, söder om glaciären, två norrmän. Skarvheimen är också hur ensamt som helst bara man kommit förbi Iungsdalshytta (söderifrån), och i sydligaste Jotunheimen härskar också friden. I Breheimen gick jag nästa tre dar utan att träffa ngn och på sex dar kan jag inte ha stött på mer än ett dussin människor.

Huruvida det ligger ngn prestige i regn och kämpig vegetation kan man undra; själv tycker jag det gör området mindre intressant! Jag vill ha vackert väder, helst varenda dag som på min 31-dagarsvandring i Pyreneerna 2005, eller mina tre 18-dagarsvandringar i Västalperna,
1994, 2003 och 2006. På mina båda 21-dagarsvandringar hade jag väl 2000 duggregn en förmiddag; 2004 en regnigare förmiddag och åska under etappen sista dagen så de drar ned betyget lite. Och vada tycker jag inte heller om.
 
Vår sista vildmark eller inte - är självklart en klassisk slogan för att locka turister!


Inge, blivande Hälsingbo!


Men vem tjänar pengar på Sarek-turister?


(Turister, förresten. Minns när jag var i Mavas och omtalades som "turist", tyckte inte om det.
I Spanien har jag blivit kallad montañero, det låter nåt!)
 
Kommande kurs/tur kan knappast definieras som kommersiell verksamhet. Det handlar om kompistur. Däremot vet jag att det förekommer kommersiella vinterturer som bland annat STF bedriver. Den så kallade igloturen. Om det gör det nu vet jag faktiskt inte (har inte kollat deras vinterprogram) med att det har gjorts tidigare, det vet jag!
Inge
 
Är det en önskan, ett önskemål eller en fråga?

Berätta gärna vem som stod för kritiken, jag antar att tolkningen om vad som ledde till kritiken är din och inte delas av kritikerna. Viktorjonsson har helr rätt - komersiell verksamhet är förbjuden i Sarek, kan det ha varit en anledning till kritik?

Eftersom Du har fört ämnet på tal och uppenbart vill ha respons på dina planer så kan Du väl utveckla resonemanget lite, tar Du betalt för fjällkursen, bryr Du dig om vad lagen säger, varför just Sarek?



Vilken press vill Du se mot myndigheter, och opinion för eller emot vad?

Hoppas detta förklarar en del, och jag tar inget betalt!

Den första frågan jag själv ställde mig inför detta uppdrag, var: Varför initiera en så här exklusiv fjälltur som Sarek innebär? Jag funderade en hel del kring frågan och kom så småningom fram till: Att skapa förutsättningar för de fjällintresserade att få uppleva och ta del av Sareks specifika egenart, samt ta del av de värden som denna ståtliga och obrutna fjällvärld står för.
Inte för att locka dit människorna, ”utan för att ge en möjlighet för många, utan att minska dess värden för de få”!

Sarekturen var oerhört krävande och ställde höga krav på oss alla, inte minst på mig själv, som initierat den. Arbetsgruppens förarbete var väl genomtänkt. Ett riktigt skolexempel, som också fungerade i verkligheten. Detta på grund av att alla var motiverade från början till slut, vilket är grundbulten i en väl genomförd grupptur där alla har ett ansvar!
Det negativa som jag själv upplevde var att vi borde ha varit två ledare. Då hade jag kunna bilda två sexmanna-grupper, vilket hade varit en klar fördel både för gruppen och mig själv.
Inge
 
Jag är allmänt emot guidning när det gäller säkerhet. Kan du inte klara dig på egen hand har du inget där att göra. Sen kan man ju tycka att även nybörjare ska få ta del av naturen. Men varför inte göra en enklare tur först? Det är så mycket roligare att göra saker på egen hand.
 
Jag är allmänt emot guidning när det gäller säkerhet. Kan du inte klara dig på egen hand har du inget där att göra.
Nja, det där låter en aning elitistiskt. "Sarek ska bara vara för oss duktiga." Jag tycker det är fantastiskt roligt att ta med människor till Sarek som aldrig hade klarat det ensamma. Jag har gjort det flera gånger - lugnt och tryggt. Det har blivit deras livs äventyr. Med ditt sätt att tänka hade jag inte kunnat genomföra sommarens drömvandring...

HåkanF
 
Hur är det förresten med mobiltäckningen?

En detalj i sammanhanget. Vad jag vet anses det inte finnas någon täckning överhuvudtaget i Sarek. Men en del har kanske som jag upptäckt att det kan finnas täckning på vissa platser ändå. I år ringde jag från Pårtes södersluttning, då såg man Kvikkjokk i klart väder 1½ dagsmarsch därifrån.

För övrigt har jag, liksom Majjen, flera gånger haft med mig ovana eller helt nya fjällvandrare in i Sarek och det har gått utmärkt. Handlar mycket om deras egen inställning och förberedelse. Riskerna får färdledaren minimera. Men jag skulle inte rekommendera en icke fjällerfaren grupp att gå i Sarek på egen hand. Det kan ju naturligtvis gå bra, och gör det väl oftast också, särskilt om gruppen har god friluftsvana på andra sätt. Men det kan ju också sluta med motgångar som tar glädjen från alltihop. Men samma sak gäller ju fler områden i fjällen än bara Sarek.

För övrigt finns det så mycket att se och uppleva i fjällen att man snart tröttnar på att gå omkring känna sig "macho" hela tiden. Chanserna är goda att man får andra intressen istället! ;)
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4
janis.garisons Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk Vandringsleder 2
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
omni96 Ticks in Sarek Vandringsleder 10
KaptenKeps Frågor Sarek Vandringsleder 7
omni96 Suorva into Sarek Vandringsleder 5
omni96 Gas flaskor för Sarek Vandringsleder 11
omni96 Sarek, buses summer 2018 Vandringsleder 9
suvirb Any hiking trip to Sarek v30-v31 Vandringsleder 2
kodo Sarek 2012 - möjliga rutter m.m. Vandringsleder 9
daniel80 Sarek, någon som tidigare gjort denna tur? Vandringsleder 11
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Newlin Någon som har ett krypin i Hudiksvall???? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.