Är nyfiken på Seagull Ocean

Där fick du till det

Något säger mig att du kommer att få äta upp det där med näbbstövlar. Men jag skrattade i varje fall högt.
/Johnny
 
Fler sitstankar

Det finns flera sitsalternativ till Måsen. Jag har provat några olika, och det jag har fastnat för är höftstödssitsen med thermarestkuddar. Jag har den gamla höftstödssitsen där höftstöden är lika långa som sitsen. Följden blir att man inte kan spärra ut knäna (t ex vid eskimåsväng). Jag har därför sågat av höftstöden så att de mer liknar de på den nya sitsen.

Höftstöd är skönt tycker jag. Det ger bättre kontakt med kajaken och gör att det känns stabilare. Jag har dessutom limmat liggunderlag på insidan av mina höftstöd så att man verkligen får bra kontakt. Känns bra tycker jag.

När det gäller dyna så tycker jag att thermarest är överlägset den gråa kudden. Jämfört med den formgjutna sitsen ("anatomisk skumsits") kommer man också längre ner med en thermarestkudde, i alla fall om man praktiserar Cliffords metod (vilket jag gör): Sätt dig och värm upp dynan, och släpp sedan ut luft så att du precis känner sitsen igenom kudden. Längre ner kommer man nog inte med någon originalsits från VKV. Bekvämt är det också.

Som ryggstöd har jag en likadan thermarestdyna. Även där skönare än den gråa kudden.

När det gäller utriggare, stabilisatorer etc så tycker jag att det fungerar bra att ha dem på akterdäck. Visst hade det väl varit bra att lätt kunna stuva ner dem under däck, men jag skulle inte vilja offra mitt främre skott för den sakens skull.

Härligt att någon reflekterar över Seagulls vackra linjer. Jag har alltid undrat varför många paddlar omkring i farkoster som ser ut som näbbstövlar?

Tja, smaken är olika. Trots att jag har en Seagull själv, så tycker jag inte att det är den vackraste kajaken. När den ligger i vattnet ser den lite fegt hyenalik ut med det korta akterskeppet som bara slutar i ingenting. Själv har jag i alla fall ett isroder som hjälper upp akterprofilen en aning.

Peter
 
Sits och smak...

Hyenalik! Ja det var en av de värre kopplingar jag kan tänka mig ;) Stiliserad albatross i flykt, ett spjut i havet eller vad som helst men hyena......

Ja ja. Du verkar ju trots allt trivas med den enligt din recension.
Pratade en del med Ankervik efter ditt inlägg och jag kommer att pröva både den anatomiska och den med sidostöd för att avgöra själv.

Försökte få Ingvar och flytta akterluckan bakåt för att på så sätt kunna ha en s.k. fika-lucka direkt bakom sittbrunnen. Men det gick icke. Han föreslog istället en liten lucka i mitten av den stora bakre, men det ser jag inte vitsen i.
 
Man kan faktiskt använda den bakre luckan som fikalucka som den är. Man når nämligen låsvreden från sittbrunnen och luckan öppnas ju åt rätt håll eftersom gångjärnet sitter akterut. Prova själv, det funkar faktiskt! Enda nackdelen som jag kan se är om det kommer in en skvätt vatten i samband med öppnandet och man har sovsäck där el.dyl.

Stefan
 
Luckan i luckan

Helt säkert en fråga om produktionsteknik. Bakluckan är plan och därmed lätt att täta om man bygger in en liten lucka till.

Formarna för skroven är säkerligen inte anpassade för att flytta den stora luckan hit och dit, vilket innebär att det blir en faslig massa handarbete.
 
Om du väljer sitsen med höftstöd kan du stoppa matsäck och termos mellan höftstödet och skrovet, det brukar jag göra. Prylarna brukar ligga still i det utrymmet vilket dom inte gör när jag har skumsitsen monterad.

Stefan
 
Visst!

Som jag sade tidigare så är fikastunderna ibland de viktigaste. Bara ligga och guppa i båten och fika. Härligt! Idag lägger jag termos vid sidan av skumsitsen, men blir då irriterad på att den ligger och klämmer ibland.
Tänkte inte på att sidstöds-sitsen skapar en vägg mot termosen.
 
Re: Sits och smak...

Hyenalik! Ja det var en av de värre kopplingar jag kan tänka mig ;)

Missförstå mig rätt. Jag tycker inte att Måsen är en ful kajak, men inte heller den vackraste. En kajak som P&H Eskimo ligger högt på min skönhetslista, men jag skulle aldrig vilja byta min Måsen mot en så hopplöst opraktisk kajak.


Pratade en del med Ankervik efter ditt inlägg och jag kommer att pröva både den anatomiska och den med sidostöd för att avgöra själv.

De utesluter väl inte varandra? Man kan väl sätta den anatomiska dynan i en höftstödssits? Det är en kombination som jag inte har provat. Thermarestkudde på den platta sitsen har jag däremot testat.


Försökte få Ingvar och flytta akterluckan bakåt för att på så sätt kunna ha en s.k. fika-lucka direkt bakom sittbrunnen. Men det gick icke. Han föreslog istället en liten lucka i mitten av den stora bakre, men det ser jag inte vitsen i.

Där håller jag med dig. Det skulle bli en dålig kompromiss. Det där med att öppna akterluckan ute på havet har jag testat, men det är inget som jag känner för att göra ofta. Skulle det slå in en våg så är det ju inte så roligt. Helst vill jag ha stabilisatorer i när jag öppnar på det viset. Det kan vara lite svårt med balansen när man skll sträcka sig bakåt och vrida alla små vred. Välta med akterluckan öppen är nog ingen hit... Dessutom har jag ofta min extrapaddel med flottörer (används som "vingar") fastsatta på akterdäck. Då blir det jobbigt att öppna.

Jag skulle också kunna tänka mig en liten fikalucka. Den behöver inte ha ett speciellt skott, utan kan leda rakt ner i akterskottet. Det skulle vara praktiskt, men det krävs nog en omkonstruktion av hela akterdäcket för att lösa det.

I min kajak har jag (precis som nämnts) lite mat och en 1,5 l dricksflaska instoppad mellan skrov och höftstöd. Man kan också ha en liten torrsäck under knäna med kamera, mat etc. Platta saker kan man ha framför fotstödet. Lite knöligare att få fram under tvärpinnen när man sitter i kajaken, men det brukar gå.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.