Är nyfiken på Seagull Ocean

Jag har beställt en Seagull Ocean tills efter årskiftet.
Finns någon som har erfarenhet av den?
Hur går den i sjön. Nåt man behöver känna till?
Tacksam för allt/ Johnny
 
Keepers

Ocean har som standard keepers medan både Offshore och Elite har tvärpinne.
Prova båda och fundera på om du inte ska ha tvärpinnen.
Keepers sitter i för att man ska kunna sova i den.

Det finns flera som har beställ "Offshore inredning", dvs. tvärpinne och främre skottet placerat utan hänsyn till ligglängd.
Låsen som sitter på luckorna måste man öppna med nyckel, det går inte att ha dom upplåsta hela tiden så jag har vänt på låsen och har dom alltid olåsta, dom ser ju ändå låsta ut och jag slipper lägga igen hålet.

Tänk på att du kan beställa lite som du vill, vill du ha fler fästpunkter på däck är det lika bra att ta det på en gång som att ställa sig och borra det första man gör, mät ut var du vill ha dom.


mvh
Johan Lorin, Offshore
 
Apropå fästpunkter m.m.

Låter som en vettig idé att beställa med sitt eget arrangemang direkt. Har du prövat något speciellt arrangemang själv?
Verkar som om keepers inte är standard om man beställer med luckor som i off-shore.
Har du paddlat ocean själv? Är den mycket lik off-shore i sjön? /Johnny
 
slippa låsa

Enklare än att vända låsen är att fila bort den lilla tappen på en av nycklarna. Då kan man låsa upp och ta ut nyckeln. Det går alltså att stänga luckan olåst men möjligheten att låsa vid behov finns.
Hälsningar
Anders/Seugull elite ägare
 
Tyvärr ingen erfarenhet.....

.... men glöm inte att den skapades för expeditioner som kräver övernattning.

Jag funderade på Ocean när jag skulle välja kajak. Delvis pga tanken på expeditioner med möjlighet att sova i den, men också för att jag som nybörjare tilltalades av den stora stabiliteten.

Jag valde slutligen Eliten istället, vilket jag aldrig ångrat. Jag kan vid behov få Oceanens stabilitet genom att sätta på SeaWings, men har i vanliga fall en snabb havsracer.

Oceanen kommer nog, efter ett tag, att uppfattas som pråmig vid den vanliga söndagspaddlingen. Så har du normal balans och inte är ovanligt nervös, så trivs du nog bättre med Offshore eller Eliten.
 
Kanske har du rätt

Möjligen är det rätt att Ocean blir väl trög. Måste fundera vidare på det och skall snacka vidare med Ankervik. Vem vet. Kanske OffShore blir bättre./Johnny
 
Jag har haft en Offshore och jag tyckte definitivt inte att jag behövde den extra stabilitet som en Ocean erbjuder. Visst kan den kännas lite "vickig" olastad vid stora vågor snett bakifrån men det är egentligen ingen fara..
 
Ocean eller Offshore?

Jag har testat båda (bl a paddlat en hyrd Ocean en vecka), och äger nu en Offshore. Jag tycker inte att jag känner så stor skillnad i stabilitet och snabbhet. Det är större skillnad mellan Offshore och Elite. Den största skillnaden är att Ocean i originalutförande är mindre praktisk för en "normalpaddlare". Keepers (utan fast fotstöd), mindre skott fram och mycket stor sittbrunnsvolym. Kan man beställa en Ocean med "offshoreinredning" så slipper man ju de nackdelarna.

För övrigt är jag mycket nöjd men min Offshore (kolla recensionsbanken), och eftersom Ocean är väldigt lik Offshore så har jag väl ungefär samma synpunkter på den.

Har du testat om dina fötter får plats i Offshore? Jag har inga problem (stl 43-44), men det beror väl lite på hur man vill sitta och hur ofta man har skor på sig.

Peter
 
Japp, jag har testat

Jo jag ska få plats med fötterna. Ocean är 3 cm högre än den Lisa jag har idag vid fötterna.
Har beställt den med Offshore-inredning, efter tips här på sidan (tack förresten för den idén). Skälet till att jag valde ocean istället för offshore är att jag är en bit över 1.90 och väger runt 100 med kläder. Detta är ju då mest muskler förstås ;). Tydligen enligt Ankervik så lägger sig Ocean djupare och går väldigt likt offshore om man är stor och tung.
Är hemskt sugen, men får den inte förrän efter års-skiftet :(/Johnny
 
Seagull Ocean

Hej till er alla som är på Utsidans paddlingsforum! Jag är Lill-Klas från Finland. Jag köpte min Seagull Ocean från Welhonpesä (www.welhonpesa.fi) i slutet av juni denna år. Här är mina erfarenheter av Seagull Oceanen efter att padlat ca. 400km med den.

Jag är enligt nicknamnet :) 198 cm lång med långa ben och stora fötter, sko nr.48. Vikten är 103kg varav 10 kg är sk.levnadsstandard :). Det finns inte många kajaker som jag ryms i, så att jag valde Oceanen beror närmast på att den är stor och har möjlighet till stabilisatorer med utriggare. Jag använder min Ocean närmast till fritids fiskeresor, naturfotografering, konditionspaddling och har experimenterat kitesegling i Sibbo skärgården österom Helsinki.

Min Ocean är standard modell med keepers och utan mellanvägg i förskeppet. Som extra utrustning har jag stabilisatorsats med tvådelade utriggare och Vitudden paddeln.

Första gången jag provpadla Oceanen så kändes den extremt rank, jag kom bara 300m från klubbens brygga och genast när det kom större svallvågår från båtar, så var jag med kölen uppåt.

Jag tänkte att det här kan inte vara sant, det är något grundläggande fel i kajaken, en 63cm bred kajak kan inte vara så här rank. Efter "hårt" tänkande kom jag på att eftersom jag är lång och tung så ligger tyngdpunkten för högt. Efter lite mätning, när jag satt i kajaken vid bryggan, så konstaterade jag att jag sitter nästan helt ovanför vattenytan, orginal sitsen med therm-a-rest dynan är ganska hög. För att Oceanen är liggbar så har orginal sitsen inte sidostöd och därmed är också kontrollen av kajaken dålig.

Nästa experiment var att jag tog bort orginalsiten och satt mig på en campingmadras som var direkt på botnet av kajaken. Nu gick det mycket bättre och jag klara provturen som var 5km. Jag kände fortfarande att kajaken var instabil och kontrollen över kajaken var dålig.

Jag beslöt att montera i Oceanen en tillbehörsits från finska Kajak Sport (www.kajaksport.com). Jag köpte den största Ergo sitsmodellen med Extra Large ryggstöd. Att Oceanen blev nu utan liggegenskaper hade ingen betydelse för mig för att mina 48 nrs. fötter ryms inte i förskeppet, det är lite trångt redan vid keepers pedalerna. Monteringen av Ergo sitsen var jobbig. Jag måste omforma sitsen med varmluftblåsare och göra av 12mm vattentålig plywood en adapter som passade i aluminium skenan som är i bottnet av kajaken. Nu passade nya sitsen direkt i gamla fastsättningar utan att modifiera eller borra hål i kajaken.

Med den nya sitsen sitter jag direkt på aluminiumskenan och således kommer tyngdpunkten många cm lägre. Nya sitsen hade också bra höftstöd och vid provpaddling kändes kajaken mycket bättre, den var riktigt bra. När tyngdpunkten var lägre och sitsen hade höftstöd så var också kontrollen över kajaken helt i en annan klass.

Ända problemet var ryggstöden som kommer fast i sitsens sidor. Ergo sitsen är ursprungligen menad att den ska fastsättas med skruvar från sidorna och ersätta orginalsitsen i kajaker som har sitsen laminerad i övredelen av skrovet. Jag hade sitsen fast från fram och bakkanten i adaptern och sitsen gav efter när man luta mot ryggstöden. Prolemet löste jag med en bilsitstillbehör från Recaro. Jag monterade en pumpbar luftkudde bakom ryggstöden mot mellanväggen. Nu ger inte sitsen efter och jag kan också under paddlingsturen lätt ändra lutningsvinkeln på ryggstödet.

Efter dessa modifieringar är Oceanen en toppen kajak för mina ändamål, den går bra att padla utan last och med stabilistorer och utriggare kan jag fiska och fotografera eller fika i kajaken, har t.o.m. kokat kaffe med trangian i kajaken, när det var helt stilla på havet. Att min Ocean är utan mellanvägg i förskeppet är bra om man använder aktivt stabilsatorerna, liksom jag. Jag har båda stabilisatorsaterna och utriggarna alltid med på paddlingsturer och när jag behöver dem så drar jag dem med snören från förskeppet, blåser dem full och monterar dem i fästen.

Efter modifieringen har jag paddlat ca. 400km med Oceanen och jag är mycket nöjd med den. Den går bra att paddla utan last, det ryms mycket utrustning med på längre turer och när den är lastad (ca. 150kg inkl. paddlare) så går Oceanen i hög sjögång som en tåg på skenor.

Till sluten kan jag säga att utan last är Oceanen primert lite "livlig" men när man har bra sits och därmed bra kontroll över kajaken så har den också stor sekundär stabilitet. Med andra ord, en kanon bra kajak.

Jag satt bilder om min sitsmodifaktion på min hemsida, kolla http://www.icon.fi/~mobi/ocean

Med VKV Seagull Ocean hälsningar,

Lill-Klas

Sibbo Kanot Klubben http://www.pp.clinet.fi/~sibbe (även på finlandssvenska).

[Ändrat av Lill-Klas 2002-09-23 kl 23:42]
 
Sitstankar

Tack för alla dina synpunkter. Intressant. Har efter diskussioner här i forumet och med VKV beställt min Ocean i Off-Shore utförande, med större packutrymme fram. Vad fick dig att inte välja det? Finns det fördelar med det rena Oceanutförandet du valde? Om man nu ändå inte ska sova i den?
Går det annars bra att fiska från den? Hade tidigare en Yoo-A-Kim. Den var kanon för fiske.
Men tillbaka med det här med sitsen. Verkar som om många har åsikter på sitsen. Har idag i min VKV Lisa standardsätet (det anatomiska) som är lågt, men utan sidostöd. Varit ute i stormbyar (kollade inte radion) och inte saknat sidostödet. Låter kajaken följa vågorna och tycker då det är skönt med lite plats runt sitsen.
Men jag får se när jag får den. Har beställt samma sits i nya. Annars får jag väl bygga själv som du ;)
Avslutningsvis så tycker jag Seagull är sanslöst vackra. Hör ofta inte det argumentet. Men när jag hämtade min Lisa, låg en nytillverkad Elite framme. Tyckte det var det vackraste jag sett i kajak-väg. Men smaken är ju olika ;)
 
Härligt att någon reflekterar över Seagulls vackra linjer. Jag har alltid undrat varför många paddlar omkring i farkoster som ser ut som näbbstövlar?

Stefan
Seagull Offshoreägare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.