Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS?

Min drömlur med GPS vore...

... denna Sonimtelefon fast i nästa version med GPS och bättre upplösning! Att dom inte fattar där på Sonom att dom sitter på världens möjlighet med en stryktålig lur som även skulle kunna funka som gps - http://cdon.se/hemelektronik/sonim_xp3.2_quest_ip67_yellow-6043153

Annars finns trevliga smartphones med operativ som klarar att köra Garmin Mobile XT, programmet som gör din smartphone också till en (fulländad?) GPS-apparat - http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3283 och som man (snart) gratis kan ladda ned och sedan köra Friluftskartan Pro v2 (som väl kommer att kosta ca 1800 kr per kartdel). Någon som har några stalltips om stryktåliga lurar i den här gruppen?

Eller läckra men kanske mindre hållbara HTC Hero http://www.htc.com/www/product/hero/overview.html som kör Android med en uppsjö av olika appar att ladda ned gratis och mot betalning. Tveksamt där hur Friluftskartan ligger till. Luren ska komma i en ny version i februari liksom Android. Kommentarer, någon?

Håller på att skola in mig i GPS-världen med en Nuvi 500. Fridens!
 
Vilka telefoner finns med (bra) GPS?

HTC Touch HD
Nokia N97
Iphone
...?

/M

Beror på vad just du menar med bra.

- Vad ställer du för krav på hårdvaran? T ex skärmupplösning, robusthet, mottagarkänslighet, mm.
- Vad kräver du av mjukvaran?

Jag själv är kartdåre. Dvs detaljerad kara är för mig ett absolut krav. GPS på MC är viktigt och där finns inget alternativ till Garmin. Ruttplanering på PC är ett krav och mina rutter & waypoints måste funka i alla mina GPS:er.

Slutsats: För mig duger bara Garmin. Dvs Garmin Mobile XT för mobilen. Då begränsas jag till mobiler som stöds av GMXT. T ex Symbian. Det finns många Symbian telefoner på marknaden. HTC, Ericsson och Nokia. Tyvärr stöds inte iPhone.

Andra krav jag ställer är utbytbart batteri och högupplöst skärm. Hade jag köpt mobiltelefon idag hade jag köpt en Nokia 5800. Annars så är den N97 jag har nu den bästa bil- och skogspromenads-GPS jag ägt hitintills.
 
Det finns ju "ruggade" varianter oxå, dock med relativt liten skärm och med frågetecken om läsbarhet i starkt ljus, en fördel som jag ser det är att den är utrustad med Windows Mobile som medger att ett antal olika kartprogram kan laddas in typ GMXT, OziCe mm
http://www.expansys.se/d.aspx?i=156777

Skärmen är bara på 240x320. Jämför med Nokia 5800 som har 360x640. Dvs Nokian visar 3 ggr mer karta. Det är inte försumbart.

Eller jämför med HTC HD som har 480x800. Den visar 5 ggr mer karta!
 
Beror på vad just du menar med bra.



Jag själv är kartdåre. Dvs detaljerad kara är för mig ett absolut krav. GPS på MC är viktigt och där finns inget alternativ till Garmin. Ruttplanering på PC är ett krav och mina rutter & waypoints måste funka i alla mina GPS:er.

.

Hmm.. utan att penetrerat frågan särskilt mycket men med tex OziCe (Win Mobile) och LM:s terrängkarta så har man väl en hyfsad ersättare till Fripro, visserligen en rasterkarta med dess inskränkningar men ändå
 
Beror på vad just du menar med bra.

- Vad ställer du för krav på hårdvaran? T ex skärmupplösning, robusthet, mottagarkänslighet, mm.
- Vad kräver du av mjukvaran?
...
.

Jag funderar på en "jakt- och svamptelefon", dvs jag måste kunna ladda in en karta med hyfsad upplösning och vill veta var jag är på den kartan (+/- 10m), kunna lägga in passens placeringar via dator... kommer inte på mer...

/M
 
Jag funderar på en "jakt- och svamptelefon", dvs jag måste kunna ladda in en karta med hyfsad upplösning och vill veta var jag är på den kartan (+/- 10m), kunna lägga in passens placeringar via dator... kommer inte på mer...
/M

Garmin & FriPro & MapSource är bra till detta. Jaktmarksgränser kan enkelt skapas på PCn som spår eller med hjälp av gratisverktyg som andra typer av linjer.

MEN - det finns hakar som gör att eTrex eller 60 Cx kan vara bättre val. Dom har Waas/Egnos som ger mer nogrann positionsbestämning och dom kan visa spår (jaktgränser) mycket tydligare.

Att ha stora högupplösta kartbilder som mobilerna har är kanske mest viktigt när man förflyttar sig långa sträckor?
 
Både Ozi och Fugawi, om man hittar ett ex har fördelen att du kan kalibrera in precis vilken karta som helst. Och därmed kan du rita in vilken info du vill.
Nackdelarna är att dessa vill ha en Windows Mobile telefon att bo i och att precisionen blir lidande av egenhändig kalibrering. PocketKartex kommer jag inte ihåg på rak arm om man kan göra andra manipulationer än att lägga in spår som gränser.
Overlay till terrängkartan kan ju göras, info finns i trådar här, men det är en omständlig process inbillar jag mig. Det finns ju skoterleder och liknande så omöjligt är det ju inte.
 
Lantmäteriets kartor till iPhone

Inom 1 - 2 veckor kommer du att kunna köpa programvara och Svenska lantmäreriets kartor till din iPhone.

Programmakarna hos Northport System Inc (Fugawi) har tagit fram en programvara för iPhone och anpassat våra svenska rasterkartor till den.
Följande raster kartor i Lantmäteriets originalutförande finns med i de paket som kommer att kunna köpas via iTunes.

Sverigekartan skala 1:1000 000, Översiktskartan skala 1:250 000, Terrängkartan skala 1:50 000, Fjällkartan skala 1:100 000 samt Vägkartan som täcker in områden som varken Terrängkartan eller Fjällkartan täcker.

Du kan välja att köpa hela Sverige eller också finns sverige uppdelad på fyra områden Götaland, Svealand, Södra Norrland och norra Norrland.

Programvara och hjälpfiler är på svenska.

Se några bildexempel nedan.
 

Bilagor

  • fjällkartan.jpg
    fjällkartan.jpg
    174.8 KB · Visningar: 865
  • terrängkartan.jpg
    terrängkartan.jpg
    150 KB · Visningar: 842
  • översiktskartan.jpg
    översiktskartan.jpg
    154.5 KB · Visningar: 811
Jag kan nu se att det Soltek varslade om i förra inlägget var sant och landade på iTunes Appstore den 23/12.

Det hela verkar kalasintressant, och man har ju 4 olika stora delar så man inte måste köpa hela Sverige om man inte vill och behöver, vilket sparar några kronor.

Här en länk till det hela: http://itunes.apple.com/se/app/fugawi-imap-hela-sverige/id347390088?mt=8

Men, jag är jäkligt sugen att klappa till på hela Sverige, men har faktiskt inte riktigt fattat exakt hur det fungerar. Därför en klase frågor.

1. Det står att det ska ladda ner kartorna man behöver när man har WiFi eller kanske annan internetuppkoppling, och lagra dessa på iPhonen för senare bruk. Betyder det att man i förväg kan välja vilka områden man vill ladda ner och lagra och sen vid behov byta ut dessa mot andra kartor?

2. Hur funkar det sen när man väl är ute i busken då? Jag förutsätter att man använder iPhonens GPS och kompassfunktioner på ett bra och intelligent sätt? Och alltså i realtid ser var man befinner sig, riktning, spår, planlagd rutt och annat som är brukligt på t ex en Garmin 60CSx, ja i alla fall det som kan anses vara basic?

3. En dröm vore ju om man kunde ange att t ex programmet Geocaching (Groundspeak) ska använda dessa kartor.

4. Om man väl bladar upp 999 kr för hela Sverige, är det då en licens för tid och evighet med reservation för ev större uppgraderingar som kan kosta en slant, eller är det bara för ett år och sen måste man betala för en förlängning av licensen?


MVH Tony
 
Ruggade

Det finns ju "ruggade" varianter oxå, dock med relativt liten skärm och med frågetecken om läsbarhet i starkt ljus, en fördel som jag ser det är att den är utrustad med Windows Mobile som medger att ett antal olika kartprogram kan laddas in typ GMXT, OziCe mm
http://www.expansys.se/d.aspx?i=156777

Jo, den luren ser ju trevlig ut, men jag undrar om MS´s och andra operativ för mobiler i längden kommer att kunna mäta sig mot det öppna Android. Det ska i så fall vara om de publicerar källkod till utvecklare.

En parallell på browsersidan är MS IE versus Mozilla Firefox. Den senare har en uppsjö av gratis tillägg, plug-ins och liknande programgodis. Android liknar Firefox och är redan där med ett öppet system för mobiler och en uppsjö av gratis program för din androidlur.

Jag tror att lurens operativ mer och mer kommer att bli avgörande för den insatte och medvetne användarens val av mobiltelefon. Alltså, fabrikat, utseende, pris och andra variabler kommer att komma i andra hand, Bara en gissning.
 
Jag fattar inte hur någon kan vara intresserad av att använda och mer eller mindre förlita sig på Iphone som navigator i fält - det går ju för sjutton inte att byta batteri på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.