Är märkeskläder så mycket bättre?

Sömmar skiljer sig i a f

Jag besökte för ett tag sen en skjortfabrik i Bangladesh, och man tittade med rätt stor beundran på min märkesskjorta (dyr men inhandlad på rea på NK).

Elller närmare bestämt tittade man på sömmarna, "excellent" som man sa, täta och fina stygn.
Fick uppfattningen att dom hade en del kunskap där om i a f skjorttillverkning.

Och efter nära tio års användning i fyra världsdelar med en hel del ovanliga tvättmetoder funkar den fortfarande fint.

Sen har jag två par shorts från ICAMaxi för 49:- st (halva-halva reapriset typ).
Ena paret ser lite trista ut i färgen numera men funkar bra sen flera år.
Det andra paret saknade både passform och fungerande blixtlås efter första tvätten.

Känns som märkeskläder är lite mer säkert kort, mot extra betalning.
 
För att kunna besvara frågan ställer jag en motfråga; Bättre på vad?

Jag vill ju gärna tro att kvaliteten är bättre hos märket än den namnlösa produkten. Det utgör naturligtvis inte hela prisskillnaden så då får man börja titta på andra faktorer:

CSR är en av dem som jag hoppas jag betalar för när jag köper märkesprylar, men det är svårt att veta som tidigare nämnts i tråden.

R&D är en annan punkt där jag tror att märkesföretagen lägger mycket pengar, medan de namnlösa nöjer sig med att kopiera från konkurrenterna i varierande utsträckning.

Sist men inte minst är det service och kundvård. Jag ser den delen lite som en försäkring, alla betalar lite och bara några få behöver använda den. Jag förväntar mig att "det dyra märket" ska hantera eventuella problem på ett bra sätt, med det namnlösa alternativet utgår jag ifrån att det inte ens är idé att försöka.

Förhoppningsvis är den del som är kvar, nämligen den jag betalar för själva märket, tillräckligt liten för att det ändå ska kännas värt det, men det är ett individuellt avgörande i varje enskilt fall så klart.

Själv har jag en salig blandning av dyra märken likt Lundhags och Fjällräven, och billiga märken som ITAB och Everest, och är på det stora hela nöjd med de köp jag har gjort.

Men visst, det är inte alltid som "fina märket" är bäst eller ens rent av bra. Jag simmar 2x90 minuter i veckan och har sedan länge gett upp märket speedo. Jag tyckte deras badbyxor slets ut lite för fort och fick till svar att de inte var gjorda för att tåla klor...
 
I många fall betalar man mycket för märket. Någon nämnde t ex Rolex. Men i många fall får man faktiskt något förutom just ett märke. Jag känner flera i konfektionsindustrin och ska du ha japansk ull i skjortan så får du banne mig betala för det. Att generalisera över "dyra märken" är alltså helt idiotiskt eftersom dessa är helt olika.

Problemet är att det folk ska betala en tia för sina bacon, köpa mjölken för intet, stödja H&M eller andra prisförstörare. Priserna trollas nedåt så att folk kan konsumera mera. En släkting kom nyligen och stoltserade med en motoriserad grensåg han köpt för 700 kr på Lidl. Stolt. Det är den typen av konsument vi inte borde ha någon tolerans för. Ett par bra skor bör kosta en fjärdedels månadslön. Ett bra tält en halv månadslön osv. Slit, laga, slit, laga.

Att det fortfarande finns Jante-människor som yrar om Lidl-kvalitet och att det inte finns ansvar i konsumtion borde ställa sig i skamvrån och skämmas.
Jag har utrustning av hög kvalitet (många sorters kvalitet). Dyr. Jag har ett tält, en tarp, ett par byxor, en jacka, en anorak, en duntröja, ett kök, en ryggsäck, ett par kängor. Dessa har jag haft i flera år. Kängorna har lagats, byxorna lappats och sytts om i gren och fickor, jackan lagats, köket reparerats, tältet har lagats, delar bytts. Rycksäcken lagats.

Har bekanta som ryggar inför t ex Hillebergs priser. Dom köper på sig prylar rea efter rea. Deras utrustning är aldrig reparerad och dom har flera av varje sort. Min åsikt är alltså att man bör välja tillverkare med god tillverkningsetik och köpa precis det man vill ha. Men köp sen för helsike inte flera av samma! Slit och reparera. Bra utrustning behöver inte vara dyr. Men ofta kostar "bra" pengar oavsett vad det rör sig om.

Glöm inte att det kan vara värt mycket att betala extra i en lokal butik för den hjälp och det kunnande man får.
 
I många fall betalar man mycket för märket. Någon nämnde t ex Rolex. Men i många fall får man faktiskt något förutom just ett märke. Jag känner flera i konfektionsindustrin och ska du ha japansk ull i skjortan så får du banne mig betala för det. Att generalisera över "dyra märken" är alltså helt idiotiskt eftersom dessa är helt olika.

Problemet är att det folk ska betala en tia för sina bacon, köpa mjölken för intet, stödja H&M eller andra prisförstörare. Priserna trollas nedåt så att folk kan konsumera mera. En släkting kom nyligen och stoltserade med en motoriserad grensåg han köpt för 700 kr på Lidl. Stolt. Det är den typen av konsument vi inte borde ha någon tolerans för. Ett par bra skor bör kosta en fjärdedels månadslön. Ett bra tält en halv månadslön osv. Slit, laga, slit, laga.

Att det fortfarande finns Jante-människor som yrar om Lidl-kvalitet och att det inte finns ansvar i konsumtion borde ställa sig i skamvrån och skämmas.
Jag har utrustning av hög kvalitet (många sorters kvalitet). Dyr. Jag har ett tält, en tarp, ett par byxor, en jacka, en anorak, en duntröja, ett kök, en ryggsäck, ett par kängor. Dessa har jag haft i flera år. Kängorna har lagats, byxorna lappats och sytts om i gren och fickor, jackan lagats, köket reparerats, tältet har lagats, delar bytts. Rycksäcken lagats.

Har bekanta som ryggar inför t ex Hillebergs priser. Dom köper på sig prylar rea efter rea. Deras utrustning är aldrig reparerad och dom har flera av varje sort. Min åsikt är alltså att man bör välja tillverkare med god tillverkningsetik och köpa precis det man vill ha. Men köp sen för helsike inte flera av samma! Slit och reparera. Bra utrustning behöver inte vara dyr. Men ofta kostar "bra" pengar oavsett vad det rör sig om.

Glöm inte att det kan vara värt mycket att betala extra i en lokal butik för den hjälp och det kunnande man får.

Japansk ull? Det var nytt.

Lidlkvalitet är ju rätt subjektivt, i ett test i GP hade lidl mest kött och minst vatten i sin falukorv, och var dessutom näst billigast, billigast om man såg till kött per krona. Det var dessutom svenskt kött. De sålde dessutom en singer overlock (ja, lidl har lite udda sortiment) till nästan halva priset vad den kostar i symaskinsbutiken. Så man ska inte såga lidl. Även om jag inte skulle köpa en grensåg där. Matindustrin är ju ganska lustig, finns ju ingen lobbyingorganisation som varit så effektiv som swedish meat, lrf, arla mm. Vi har ju blivit matade med att svensk mat är så överlägsen och att alla andra EU-länders bönder är djurplågare etc. Vilket naturligtvis är ren propaganda.

Nu blev det insnöat på en skitsak i sammanhanget. Jag köper ditt resonemang rakt av. Tycker också folk i allmänhet har en rätt sjuk syn på konsumtion. Det enda som räknas är priset. Beklagligt.
 
Sen kan man ju handla bra grejor på reor, begagnat och till helt andra priser via företagsoutlet än vad de som vill betala fullpris får ge. Service brukar man kunna få i alla fall de få gånger den behövs.
Man kan t o m ha utrustning för olika säsonger och storleksbehov.
Men konstaterandet att de som handlar billigt konsumerar dyrt stämmer nog över tiden.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12
redrobjem Villken utr är viktigast? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...