Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek

dels vet du ju ännu inte riktigt, vad du kommer att behöva/uppskatta på sikt,.

Ah, det är detta som är så svårt!
Mina gamla grejer som mest använts på festival/backpacking/enkla övernattningar vet jag redan nu inte håller måttet (som gammal syntetsäck jag fryser i vid allt under typ 12 plusgrader), jag har inte något kök, ryggsäcken är för stor och tung för stugturer/kortare turer (och ev längre turer också, beroende på hur duktig jag blir på att packa) -så jag behöver köpa nytt. Och då känns det ju himla mycket bättre att satsa på att köpa något bra, lätt och värt direkt, än att köpa nåt halvdant som jag sen vill byta om ett år eller två. Men kruxet är då att försöka ta reda på snabbt som attan vad jag gillar för att kunna göra rätt val...

Om du vantrivdes med Exos p g a att den kändes alltför smal kring höfterna, så kan det finnas skäl att testa den kvinnliga versionen av Mammutsäcken.

Skavet satt vid nacken/halsen -men tack för tipset, det ser ut som en intressant säck! Hittar den bara på internetåterförsäljare, har du nån aning om den finns att prova på affär någonstans?

Stenblock:
Ah, tack, bra poäng!
Jag är nog helst en sällskapsvandrare också. Hur länge är ni ute tillsammans så att det räcker med varsin säck i den storleken?
 
Hej! När jag och min flickvän är ute på fjället med tält och mat (för upp till 7 dagar ) använder jag en exos 46 och hon en north face prophet 40 liter. Vikten ligger på runt 1 kg och hon är väldigt nöjd med den säcken. Vi får plats med allt utan problem men det bygger på en slimmad dunsovsäck, litet tält samt minimalt med extra-utrustning. Maten tar upp ungefär 30 % av volymen. Vi packar lätt och minimalt och startvikter för en veckas tur ligger på 10 kg för mig och 8 för henne. 3-4 kg mat / person. En mindre säck kräver därmed betydligt mer planering och eftertanke.

Andra ryggsäckar som var aktuella när hon letade ryggsäck var:
- Bergans 46 rondane
- Fjällräven friluft 45

Lycka till!

/Slif
 
Hej! När jag och min flickvän är ute på fjället med tält och mat (för upp till 7 dagar ) använder jag en exos 46 och hon en north face prophet 40 liter. Vikten ligger på runt 1 kg och hon är väldigt nöjd med den säcken. Vi får plats med allt utan problem men det bygger på en slimmad dunsovsäck, litet tält samt minimalt med extra-utrustning. Maten tar upp ungefär 30 % av volymen. Vi packar lätt och minimalt och startvikter för en veckas tur ligger på 10 kg för mig och 8 för henne. 3-4 kg mat / person. En mindre säck kräver därmed betydligt mer planering och eftertanke.

Andra ryggsäckar som var aktuella när hon letade ryggsäck var:
- Bergans 46 rondane
- Fjällräven friluft 45

Lycka till!

/Slif

Mycket hjälpsamt, tack!
Väldigt intressant och värdefullt att höra hur mycket vikt och volym olika personer bär (särskilt när det ligger inom det spann man själv är sugen på, heh).

Kollade in prophetsäcken (1190g för 42 liter), storleken strax under Friluften som jag kollat på, saknar några fickor men ser väldigt smidig ut!

Börjar känna att 45 liter känns bra, inte minst som komplement när jag har en större säck som "utväg" om jag inte klarar det i en mindre. Men att bära så lite onödiga prylar det bara går prioriterar jag gärna när det gäller vandring! Dunsäck som ersättning för min kalla syntetsäck står också på önskelistan framöver.
 
Skavet satt vid nacken/halsen ...)
Aha - var det den nya versionen med ett fläskigare bärsystem, som du provade? Jag provade nyligen och upplevde samma - onödigt klumpigt och nackskav. Generellt IMHO klart nerköp jämfört med det ursprungliga utförandet.
(...) det ser ut som en intressant säck! Hittar den bara på internetåterförsäljare, har du nån aning om den finns att prova på affär någonstans?
Jag köpte min på Spejder Sport i Köpenhamn (bor i Lund). Hittar tyvärr inget uppåt landet. Danskarna har dock 14 dagars fri retur, om man köper på nätet.

EDIT: sorry, ser nu när jag kollar, att de bara har 32-litersversionen. Trekkinn.com är tyvärr det närmaste jag hittar, som har 45:an.
 
och svältkost?

Hej! När jag och min flickvän är ute på fjället med tält och mat (för upp till 7 dagar ) använder jag en exos 46 och hon en north face prophet 40 liter. Vikten ligger på runt 1 kg och hon är väldigt nöjd med den säcken. Vi får plats med allt utan problem men det bygger på en slimmad dunsovsäck, litet tält samt minimalt med extra-utrustning. Maten tar upp ungefär 30 % av volymen. Vi packar lätt och minimalt och startvikter för en veckas tur ligger på 10 kg för mig och 8 för henne. 3-4 kg mat / person. En mindre säck kräver därmed betydligt mer planering och eftertanke.
/Slif

.....och svältkost?

Hur kul är det med 500g mat /dag?
 
.....och svältkost?
Hur kul är det med 500g mat /dag?
En matsedel som snittar på 600 - 650 kcal/100 g torrvikt är inte svårt att åstakomma (exempel: valnötter, 670 kcal/100g). 500 g motsvarar då dryga 3000 kcal/dag - rätt långt från" svältkost", och för min egen del mer än jag orkar få i mig under en vandringstur.
 
nemorosa sa:
Om jag i dagsläget på tredagarstur fyller ca 30-32 liter, har jag alltså 10-15 liter till godo att fylla med 4-5 dagars extra mat, sovsäck, tält och liggunderlag (får väl surras utanpå). Låter det rimligt?

Allt hänger på vad du har för utrustning och om du ska ut ensam eller inte. Är du ensam så kommer mat, sovsäck, tält och liggunderlag att vara det som tar mest plats, så om du bara har 1/3 av ryggsäcken kvar till det så bör du nog tänka om. Det är så klart inga konstigheter att få detta under 15 liter, men tält, sovsäck och liggunderlag som är små och lätta brukar också kosta därefter tyvärr.

Jag hade sagt att runt 60 liter är ganska lagom för en tur på upp till en vecka. Lite större ryggsäckar brukar även ha ett bättre bärsystem och dom kan nästan alltid göras mindre genom diverse remmar och annat (medans en för liten säck kan aldrig göras större). Viktmässigt bör det inte heller vara några problem, det finns flertalet ryggsäckar runt 60 liter som väger dryga kilot.

Sen kan du så klart välja något mindre allt eftersom du lär dig mer och bantar bort eller skaffar bättre utrustning, men till en början så tror i alla fall jag att 60 liter är ganska lagom.

Har du funderat något på tält, sovsäck eller liggunderlag?
 
Svåra tider

Dagens i-lands problem.

Ska jag ha en rygga på plus eller minus 15 liter.

Med 15 liter till finns ju alltid möjlighet att packa in de problem som inte skulle rymmas i en mindre säck.

Men vad vet jag, en norrländsk surgubbe.
 
Jag hade sagt att runt 60 liter är ganska lagom för en tur på upp till en vecka.

Efter flera röster för 60 liter för en veckas tälttur så värderar jag upp min gamla säck i den storleken alltmer också, den finns där som en bra "utväg" när/om jag behöver den storleken. Nackdelen är som sagt att den bjässar in på 3 kg, och sitter inte perfekt på mig. Men att börja vandra med denna (när jag behöver den storleken) för att lära mig vad jag gillar och vill ha känns som en bra idé -om jag upptäcker att 60 liter är det som passar mig bäst för veckovandringar med tält och jag då vill köpa en ny säck i den storleken kan jag satsa på det.

Anledningen att jag ens funderar på en mindre säck redan nu är upplevelsen av att jag kan packa på så mycket mindre volym än 60 l, och drömmen att kunna kombinera olika behov i en enda grej... Det vore grymt fint att kunna hitta en säck som passar både för stugturer av varierande längd och egna utflykter hemmavid (=säcken känns smidig och lätt nog att gå med även när den inte är fullpackad, nåt jag verkligen inte vill göra med min stora 60-liters), och som även skulle funka för tältturer tillsammans med andra (=dela på tält). Men tja, när olika behov ska fyllas gör man väl alltid någon form av kompromiss!

Har du funderat något på tält, sovsäck eller liggunderlag?

Tält: nej, absolut svåraste frågan. Där kommer jag definitivt försöka låna/hyra mig fram tills jag vet vad jag vill ha.

Sovsäck: Har inte köpt någon, men det står på listan inför nästa säsong då det blir en längre tur (troligtvis i tält). Är inställd på en dunsovsäck från Roberts, hittade tipset på forumet och tycker att man verkar få väldigt bra grejer till rimligt pris! Eftersom jag är kort (155 cm) gör det väldigt mycket att kunna köpa en säck anpassat till det snarare än för någon som är 20-30 cm längre.

Liggunderlag: Check, det har jag. Thermarest z-lite sol.
 
Dagens i-lands problem..

Självklart är det ett i-landsproblem, precis som man kan klassa alla typer av prylinköp/livsfrågor som. Jag har med andra ord mängder av i-landsproblem.
Det verkar du också ha -ilandsproblemet att folk skriver dumma/onödiga saker på forum.

Tycker du att frågan är irrelevant -låt då bli att svara. Ditt svar lär inte tillföra mycket om du skiter i frågan.
 

avslutad210712

Gäst
45 liter räcker hur långt som helst. Bara att hänga allt som inte ryms utanpå säcken eller i snören runt halsen. Fördelen med det är att de som vandrar efter dig kan plocka på sig grejor som du tappar och när du tappar grejor så blir din packning lättare.

Typiskt exempel på win-win.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 9
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...