Är jag ett geni eller ...

Slut tjatat !

Tjenare !

OK ! Vi säger väl då att det är telis du åker.................

Jepp, jag menar faktisk att det går att åka så, det är dessutom otroligt givande och bra som kantningsövning d.v.s. som övning för skärande sväng. Man åker alltså varannan sväng telemark (normalt) och varannan "slalom" (parallelsväng), i stort sätt betyder detta att man håller skidorna på samma ställe hela tiden, alla de andra momenten som belastning (i längs och djupled) kantning, rytm o.s.v. gör att man får flyt i det hela..........

BRA ! kommentar till eh förövrigt.

För alla oss som vill förbättra på teknik och annars också ha roligt finns ju otroligt med övningar, just för t.ex. att förbättra kantning. Jag vill ju som sagt dock inte kalla det för telisåkning..........Att t.ex. endast åka på skidornas innerkant, d.v.s innarskidans innerkant till andra skidans innerkant från sväng till annan. Åka på en skida från kantställd skida till kantställd. Att åka parrallelt i hård fart och i slutet av varje sväng göra svängen till telemark i stället och gå in i den nya parallelsvängen direkt från telisposition o.s.v.

M.v.h.
Herman

P.S. Det är bra med diskussioner, det är ju dylika forum tillför eller hur ?...........
 
Andra övningar

"Telisåkning" är en lite vag term. Ibland skulle man kanske behöva använda telemarksvängåkning eller telemarkutrustningåkning för att förklara vad man menar, men det känns lite knöligt.

Oftast spelar det väl ingen roll, men eftersom det är kul att snacka telis så får vi väl bjäbba om vad vi håller på med egentligen nu innan snön kommer.

En annan kul men skitsvår övning, som jag tror är en klassisk skidskole-ditto: Charleston-svängar.

Åk sakta rakt fram i en platt flack pist. Sväng nu vänster genom att kasta upp höger fot utåt uppåt samtidigt som du lägger vänsterskidan på ytterkant.
För ihop fötterna och upprepa åt höger med vänsterfoten upp i luften och högerskidans utsida på kant.

Tänk 20-tal och dansgolv med folk som står och viftar med fötterna för att få en bild av hur det ska se ut.

Det är inte lätt och det gäller att få vikten precis rätt i varje sväng för att man inte ska tappa balansen.

För stilpoäng ska man göra korta och så pass kraftiga svängar att det blir en liten sladd i varje riktining
samtidigt som skidorna bildar ett tydligt V.

/Björn

--

http://basecamp.foobar.tm/
 
Torrsimm?

Hej Herman & Co!

Som ni säkert förstått redan från början har mina inlägg avseende telepassväng inte varit 110% seriösa och gjorts med "glimten" i ögat! ;-)

Men jag tycker det har varit en riktigt kul debatt även om det med tanke på möjligheterna att åka skidor just nu i Sverige kan ses som en avancerad variant på "torrsimm". Med tanke på antalet läsare av detta inlägg tycks det ju som det roat en och annan... men det kanske är den uppstudsiga rubriken som lockat.

Men faktum kvarstår att det går att åka ruskigt fort och lägga kliniskt rena skärande svängar i en välpistad backe med telepassväng. Något som ytterst få klarar med traditionell telemarkssväng!

MVH/MM
 
tråkigare?

mountainman: jag försökte ge ett tips som skulle berika din och andras tillvaro på berget. Jag fick intrycket att du - i jakten efter roligare åkning och den perfekta tekniken- glömt bort att ha ett öppet, förutsättningslöst förhållande till din åkning. Om du trivs med att lattja runt med skidorna kors och tvärs så är jag den sista som tänker hindra dig.

mvh
erik
 
Re:Tråkigt

Hej Erik!

Vad jag reagerade på var din mening:

Jag kom till en punkt i min åkning då jag i princip behövde midjedjupt puder och 40 graders lutning för att ha riktigt "roligt" på telisar.

Dagarna med dessa förutsättningar lär ju vara ganska få, åtminstone är gångerna jag har haft möjligt att åka brant i en meter puder lätt räknade. Men jag antar att du överdrev något! ;-)

För övrigt tycker jag precis som du att man skall vidga sina vyer och inte låsa sig i ett fast beteende.

MVH/MM
 
Vart? Vart? Vart?

Har aldrig sett någonting med midjedjupt puder som lutar 40 grader. Snälla berätta vart du åker så flyttar jag dit på stört
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0663 Är jag helt lost? Telemark 6
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
Lars_P Vad är fördelen med tele? Telemark 23
skovsus Finns någon som är intresserad i arrangera telemarktur Telemark 1
samme83 Vad är rätt? Telemark 8
Jätte Micke Pjäxor: Hur är dem? Telemark 7
rjmh Hur är snön vid Storulvån just nu? Telemark 2
wass Är de nya bindningarna farliga Telemark 10
fenrisulven vad är det för fel? Telemark 9
Johanna81 Är det svårt? Telemark 16
thfc Vad är skillnaderna? Telemark 3
mountain master sist ner är en skit Telemark 0
elsa var är spadarna/sändarna Telemark 7
niduri Är mina lagg för långa? Telemark 4
Hur lång är säsongen i Stryn? Telemark 1
markanthus Vilken bindning skall jag ha? Telemark 9
Ego Jag ger mig!! Telemark 15
thfc Vilken midja ska jag välja? Telemark 4
pagren Vad ska jag ha? Telemark 2
BAX Arrgh! Jag vill åka skidor... Telemark 45
Vandrare Hur korta skidor kan jag ha? Telemark 3
Mountain Man Skall jag ta fram sågen ... Telemark 17
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
Var hittar jag en snö och lavin kurs Telemark 2
dan_pet söker ett par pocket rocket Telemark 3
pfhreak Hur sköna ett par Garmont Ener-G g-fit? Telemark 6
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
Masse Skidlängd - ett dilemma. Telemark 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.