Är inlines ute?

Var in i en sportbutik (Go, f.d. Intersport) för att köpa nya inlines. Nu fanns inga och när jag frågade så svarade de att inlines-marknaden är död.

Salomon slutar att tillverka inlines.

Tävlingen "Stockholm region inline" har lagts ned. Finns det några tävlinga kvar som inte bara riktar sig mot eliten?

Vore synd om fitness-åkningen försvann och inlinesåkandet reduceras till en liten tävlingsinriktad grupp med egna specialbutiker. Det är ju en fantastisk träningsform.
 
Intresset från

butiker och industrin går lite i vågor. Så många miljoner par Inlines har sålts så att marknaden är relativt mättad. Tycker allt att man ser rätt många åkare ute nu på våren.

Marknaden för motionstävlingar är inte stor. Naturligt att inte så många vill betala flera 100 kr för att åka en sträcka man säkrast åker i egen regi.

Thure
 
Re: Intresset från

thureb; sa:
butiker och industrin går lite i vågor. Så många miljoner par Inlines har sålts så att marknaden är relativt mättad. Tycker allt att man ser rätt många åkare ute nu på våren.

Marknaden för motionstävlingar är inte stor. Naturligt att inte så många vill betala flera 100 kr för att åka en sträcka man säkrast åker i egen regi.

Thure


Ovanstående konstateranden är ju helt logiska, men gäller inte för en lång rad andra sporter...
 
Re: Re: Intresset från

Mezzner; sa:
Ovanstående konstateranden är ju helt logiska, men gäller inte för en lång rad andra sporter...

Tror kanske att du tolkar det jag skrev annorlunda än jag gör själv.

Just nu verkar cykel vara mera inne än Inlines. Skaderisken och svårigheten att bromsa tror jag är det som ligger Inlines i fatet.

I en tävlings/motionsloppssituation så ökar risken för fall och olyckor på Inlines. Det gäller faktiskt på cykel också. Undantagandes Vätternrundan och några till lopp så är det inte speciellt många cyklister som deltar i motionsevenemang trots att cyklingen ökar som transport och motionsaktivitet hos många svenskar.

Detta att det är svårt att räkna hem motionslopp utom för de allra största typ Tjejmilen, Vasaloppet, Lidingloppet, Göteborgsvaravet är faktiskt rätt generellt. Och alla bygger på stora idéella insatser från frivilliga funktionärer.

Thure
 
tryffelsvinet; sa:
Tävlingen "Stockholm region inline" har lagts ned. Finns det några tävlinga kvar som inte bara riktar sig mot eliten?
Japp! I senaste Vasalöparen finns det en annons om Alliansloppet (56km) på vägarna mellan Trollhättan och Vänersborg den 18/8. Du får väl komma ner och hälsa på din nyaste "släkting" så kan vi både köra Alliansloppet och käka ost! ;)
Om man inte vill åka inlines så kan man åka rullskidor också men jag är helt klart mer sugen på att åka inlines eftersom jag har så tröga hjul på rullskidorna...

Jag pratade f.ö. med en snubbe i HC Andersen Marathons monter på Göteborgsvarvets sportmässa eftersom jag funderat ett par gånger på att åka deras inlineslopp. Tyvärr så har de ingen inlinesklass i år pga. en del vägarbeten och på frågan om den kommer tillbaka nästa år så kunde han inte ge något klart besked utan han konstaterade att inlinesåkningen var på "dekis" med minskande deltagarantal. :(
Vi får hoppas på det bästa.

Skate Bornholm (f.d. Bornholm Rundt) är ju annars ett arrangemang som lockar. Tyvärr så krockar det med Vertex Fjällmarathon för min del. :(
http://www.skatebornholm.dk/
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Boots; sa:
Jag är generellt för ett ökat plingande i trafiken.
Hej! Jag har satt en liten cykelplingklocka på handledsskyddet, bra att ha när man vill köra om två cyklister i bredd... eller att få hundägare att hålla in sina pitbullar.
Jag travesterar den gode Frank Zappa genom att hävda att "Inline skating is not dead, it just smells funny" vilket ni får tolka som ni vill...
(Zappa menade jazzen, men det visste ni väl !)
// Bengt
 
Boots; sa:
Inte om man ger dem en pling i lagom tid. Då brukar de hålla undan. Samma sak med andra cyklar förresten. Jag är generellt för ett ökat plingande i trafiken.

Alltså, det där har jag undrat mycket över - vad har landsvägscyklister emot ringklockor?
Jag har ingenting alls emot att hala in benen och göra mig smal som en fotgängare under den lilla tid det tar för en cyklist eller grupp av cyklister att passera - så varför är det så få cyklister som ger mig den möjligheten?
Är det ett utslag av "kan själv-mentalitet", eller är det nån skruvad värdering om att fina, lätta racercyklar inte skall besudlas med nåt så orejsigt som en ringklocka?
Som det nu är så blir cyklisterna irriterade för att jag inte lämnar plats och jag blir förskräckt när de oannonserat svischar förbi - en situation som inte gagnar nån av oss.
Fast ännu värre än de oannonserade omkörningarna är nog omkörningarna som föregås av odefinierade blandade läten. Även om cykelringklockor kan låta rätt olika så är ljudets innebörd rätt klart och lättolkat - men vad betyder det när man hör ett allmänt ylande i stil med "UÄÅUÅÄU!" bakom sig? Det kan ju vara allt från "jäklar, nu är jag på väg ner i diket" till plötslig framhjulspunka till insekt innanför hjälmen/glasögonen eller just vad som helst.
Nä, ge mig ett tydligt pling så ska vi nog kunna samsas på cykelbanorna utan problem!

T.o.m. klassikern "ur spår!" från skidspåren vore ju att föredra om man nu inte på några villkor kan acceptera att sätta en ringklocka på cykeln.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips