Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Spritberoende

Måste finnas lite värme i systemet innan man vänder - även MF-kök spottar och eldbollar innan det finns tillräckligt med värme i brännardelen.

Att köra gasflaskan upprätt i någon halvminut för att köket skall bli varmt innan man vänder på gasflaskan påverkar inte gasblandningen i gasflaskan speciellt mycket.

Med MFkök har du alternativet att ha tuben upponer konstant men använda sprit till förvärmning.

/John
 
Bättre och hoppa spriten så slipper man en grej.
En upponervänd tub som loosat propan/isobutan andel som i starkare kyla trycker ned butan är ju inte hela världen , det kanske sker mot slutet först då förvärmingen är begränsad.

Bottenupp är ju perfekt formad att spilla i lite varmvatten i under matlagningen så byggs det upp lite gastryck
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bättre och hoppa spriten så slipper man en grej.
En upponervänd tub som loosat propan/isobutan andel som i starkare kyla trycker ned butan är ju inte hela världen , det kanske sker mot slutet först då förvärmingen är begränsad.

Bottenupp är ju perfekt formad att spilla i lite varmvatten i under matlagningen så byggs det upp lite gastryck

Jag har med åren blivit van att använda sprit till förvärmning oavsett bränsle. Om tuben är botten upp hela tiden, utsätts den inte för inre avkylning. Och därmed funkar den i mycket kallare väder utan vattenslabb.

/John
 
Det är inte bara kineser som kan sy, min skiljer sig då min är sydd med tanke på värmekuddar i åtanken och dessutom var min betydligt billigare då jag använde överbliven material från ett annat projekt... sen har inte min nät nederst som skulle krångla till det lite extra att sy och sen har nätet ingen funktion heller... (Tjejkompisen har någon liknade som jag använt som förlaga)

Mvh troswe
 
Jag har med åren blivit van att använda sprit till förvärmning oavsett bränsle. Om tuben är botten upp hela tiden, utsätts den inte för inre avkylning. Och därmed funkar den i mycket kallare väder utan vattenslabb.

/John

Jo det är ju sant.

Ett annat sätt och slippa sprit i stark kyla eller iaf sådär en -5 är att köpa en ciggartändar påfyllninsgadapter till gastuben.
Man skruvar på och då med upponervänd tub så fyller man koppen med lite butan , det är ju en vätska vid lägre temperatur och höjd med mycket högre energiinnehåll är sprit.
Tar av och kopplar in gasköket , fjuttar på som vid spritförvärmning och börjar och köra köket.

Har man två tuber med sig blir det ju knappt nått extra moment.

Wurthgas(Finns på Bauhaus) har 88 grams smala gastuber lite tjockare än treorör med den vanliga 7/16 gängan.
Förutom och ta ut förvärmnings butan kan man ha den som reserv/nödtub och tillsammans med nån skitlätt liten brännare som BRS3000 så har man ett komplett nödkök i fickformat.
 
Det är inte bara kineser som kan sy, min skiljer sig då min är sydd med tanke på värmekuddar i åtanken och dessutom var min betydligt billigare då jag använde överbliven material från ett annat projekt... sen har inte min nät nederst som skulle krångla till det lite extra att sy och sen har nätet ingen funktion heller... (Tjejkompisen har någon liknade som jag använt som förlaga)

Mvh troswe

Nu finns det finns det inget nät i botten på nån av varianterna.
Du får ordna till det med den hemliga Tjejkompisen och så.
 
Senast ändrad:
I princip bara kök som har reglernål till centrum av brännaren - dvs. flytbränsle-kök som också är anpassade för gasoldrift samt gasolkök som är byggd för att ta flytande gasol som optimus vega

Försöker man med GB74-brännaren (vilket jag har gjort) och på något sätt försöker dra ned nivån med strypning på gasoltubsventilen så kan det ge väldigt stötig eld och slangen ormar sig av det mycket höga tryckpulserna - som i sin tur beror på stötkokning i förgasarröret. - när man råkar ut för det så öppna ventilen max så att stötarna kan tryckutjämna sig mot flaskan och vänd flaskan rätt!! - stäng _inte_ ventilen - för då blir det snabbt bara värre en kort stund och potentiellt kanske slangens spricker av tryckpulserna.

Jag har tillbringat delar av kvällen med att försöka framkalla detta på hemmafronten för att lära känna fenomenet lite. Har dock inte lyckats. Det är 8-9 minusgrader ute och jag körde först med rumstempererad gas och sedan med gas som stått ute ett par timmar så den bör varit ganska nära utetemperaturen. (Kan tänka mig att det försvårar med kall gas.)

Jag försökte provocera fram det, först genom att minska pådraget till olika nivåer, när det inte gick försökte jag genom att stänga av gasen helt och när jag såg att lågan började ta slut så drog jag på lite. När det inte heller gav en antydan till instabilitet höjde och sänkte jag även behållaren samtidigt. Då kunde man se en variation i styrkan, men inget som närmade sig något okontrollerat.

Jag provade inte köra vätskematat från början med kall brännare, det känns inte motiverat, så gör jag ändå inte.

Någon som har tips eller synpunkter? Är det väldigt sällan det händer, men när det väl kommer blir det en kraftig effekt? Finns det något sätt att framkalla det som funkar nästan varje gång? (Att köra vätskematat från början med kall brännare ger en del problem, men det är inte det case jag letar efter...) Bifogar en bild på min brännare (den av mina två som inte har ventil på själva brännaren) ifall det kan vara av nytta.
 

Bilagor

  • IMG_1871.jpg
    IMG_1871.jpg
    45.6 KB · Visningar: 471
Den brännaren i bilden vet jag inget om - mer än av olika trådar att den är otillräcklig om man försöker använda T-sprit som bränsle :)

Gissar att det är en MF-brännare eller finns i flytbränslekök med samma brännare, och då har man lagt in saker (tex filter som strypning och broms av rörelser) eller utformat röret på insidan (tex lagt in en tråd/spiral/fjäder som agerar 'koksten') som förhindra stötkokning eftersom det också kan ske med både bensin och fotogen om röret är tillräckligt varmt.

GB74 är en ren gasol-brännare och infrastrukturen till denna med flödesbroms och strypning är inte anpassad för flytbränsle och då kan det bli problem om man försöker ändå.

---

När det händer så missar du inte det - det är faktiskt ganska obehagligt när slangarna rycker i spasmer (pga. väldigt hög tryck) och det pulsar och frustar i köket och risken finns helt klart att slangar kan brista av trycken om de inte är i bra skick och utan skador.
 
När man kör vätskematat mer än enstaka tillfälle så finns en viktig regel bland MF-brännare - att kunna rensa brännare!!.

Ju tyngre bränslen, ju mer kan koksa och sätter igen och det kan vara riktigt hårda beläggningar i slutändan, speciellt om man inte håller efter utan kör tills det slutar att fungera..

Bränslen som gasol och möjligen kem.ren bensin/akylatbensin har kolkedjor som är korta och inte så benägna att brytas av i förtid och polymerisera till i slutändan koks i förvärmningsröret, medans diesel och fotogen (helst då också med vax i...) så kan processen gå fort, speciellt för fotogen/diesel i mindre civiliserade och fattigare länder, då de är enklare fraktioner av destillat från råolja (inte lika välraffinerat som tex Preems-raffenaderier) och använder det som går att få tag på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips