Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Du har byggt en frys hödu.
Den fungerar sämre då gasavgång kyler tuben och du kapslar in den.

Kompositflaskor som husvagnstuber ala P11 fungerrar också sämre än stålflaskorna då.dom isolerar gasen från att avge kyla

Annars var den fin iaf.....

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du har byggt en frys hödu.
Den fungerar sämre då gasavgång kyler tuben och du kapslar in den.

Kompositflaskor som husvagnstuber ala P11 fungerrar också sämre än stålflaskorna då.dom isolerar gasen från att avge kyla

Annars var den fin iaf.....

Fungerar bra med kök där man kan ha behållaren upp och ned.

Kylskåp haha så sant så... glömde att skriva lite mera text! Den är till för att köras tillsammans med en typ av värmekudde och det funkade mycket bra, en vän har kört ner till -20

Mvh troswe

Värmekuddar kan fungera men det är stora mängder kyla som uppstår vid stora gasuttag - en behållare blir ju helt vit av frost sommartid.

Sedan måste du ha luftcirkulation där du har värmekudden så.du får göra lite hål där.Värmekuddar slocknar lätt , dom kan tom kvävas av att läggas mere i höga kängor.Du måste ju i praktiken alltid ha en vämekudde där inne under en vandring och det blir ju en del på en veckotur.
Du kan inte peta in en värmekudde där och värma upp en 20 minusgradig tub.

Det finns värmekuddar som inte inne behöver luft , dom som innehäller vätska och kan återanvändas men dom har nog för lite effekt.

Ändrat inlägg!
Sorry, länkade till fel inlägg. Menade att jag inte själv skulle våga mig på de hemtillverkade "värmeslingor" med direkt anliggning mot gaspatronen, som qy länkar till:
Här är lösningen ner till minus jättemycke för er toppkokare. Glöm inte touchtestet bara för att försäkra er om att behållaren är under 50C:
https://backpackinglight.com/forums...t-to-the-test-butane-canister-use-at-21f-29c/
https://backpackinglight.com/forums/topic/moulder-strip-directions/
(Det finns fler trådar om det)

Ändrat inlägg!
Sorry, länkade till fel inlägg. Menade att jag inte själv skulle våga mig på de hemtillverkade "värmeslingor" med direkt anliggning mot gaspatronen, som qy länkar till:

Förstår det, även om det verkar fungera bra och ingen har haft problem med skenande temperaturer, men ska naturligtvis bara användas vid låga temperaturer. Annars behövs det ju inte heller. Dessutom går det att få feedback på att allt är ok, till skillnad från t ex kolmonoxid som diskuterars tidigare i tråden. Jag skulle nog kunna tänka mig att testa lite om det inte var för att jag känner att jag vill ha ett vintergaskök som kan vätskematas för att kunna behålla proportionerna i gasblandningen hyfsat. Även om ett sådant kök är lite tyngre.

Är den här vännen verklig - finns på riktigt?

Hon använde Primus vintergas och gasmysare med värmekudde, huruvida hon körde vätskematning eller gasmatning minns jag inte! Men om det är viktigt för dig kan jag ju alltid fråga?

Men tydligen har du ju egen erfarenhet ner till -25°C med butan. Om än tvivelaktigt ...

"Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...', "Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar."

#18: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78998&page=2

Mvh troswe

Du kan gasa ur tuber om du bara ligger på nån plus.
I början på en tub kan du få ut gas vid nästan -40 då
propanet gasar.Det är 20% av tubvikten.Sedan ryker isobutanet ned till -12 grader nått.Sedan har man Butan o de gasar av vid sådär lite plus.
En ny tub är alltid pigg i kyla på grund av detta.

Jag kör med 100% butantuber i -25 då jag sover med dom och flamberar upp dom o värmer med vatten när jag lagar mat när jag går och det är kallt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips