Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Tack för researchen, skäms lite eftersom läsning av dylikt ofta ingår i mitt jobb och borde ha legat nära till hands.
Då återstår ev. andra plus, inkl. den som TS varit ute efter: att den funkar säkrare än gas i låga temperaturer, utan vissa av T-spritens nackdelar?
Innehållsförteckningen ger också hopp om en "ren" produkt till en bråkdel av Fuel4:s pris.

Det ligger nära till hands för mig att leta upp svar på mina funderingar på internet...

Två saker:
- Jag skulle verkligen vilja ha en säkerhetsflaska för etanol som bygger på den princip som de kör för alkogelen; all det inte finns någon luft i förpackningen som alkolen kan bli explosiv i genom att förånga sig. Mjuk men tillräckligt stabil flaska med kork där man kan fälla ut en liten pip som på en del shampoflaskor, men med backventil. Man klämmer lugnt ut innehållet i under kontrollerade former, tappar man den rinner det inte ut några mängder. Man fyller den långt borta från all eld och när direkt när man fyllt den klämmer man ur ev luft. Kan väga mindre än en PET-flaska. Får nog googla lite, någon borde ha gjort en sån.

- Det kan tänkas att man kan tillsätta något, t ex de tillsatserna som fanns på produktsäkerhetsbladet så alkoholen blir lite mer trögflytande, är inte så mycket för den typen av joxande själv, men man löser i alla fall problemet med flygtransporten.

@CampDavid
Säkerhet får man ju av kombinationen av produktsäkerhet och säkerhetsrutiner. Båda behövs, men är produktsäkerheten hög så behövs mindre rutiner och tvärtom. Generellt är konsumentprodukter anpassade till att folk är värdelösa på att följa rutiner ifall ingen tvingar dem, i yrkeslivet måste man ofta i högre grad lita på rutiner. Beträffande säkerhetsflaskan kan man konstatera att behovet är mindre om man har en rutin som gör att man aldrig har bränsleflaskan öppen när man har eld. Problemet är att göra det även när det stormar och man är våt, frusen, trött, hungrig, orolig för att tältet ska blåsa bort och osams med den man det ar tält med. Det är då det är viktigast. Generellt bör man nog antingen göra som det står i bruksanvisningen eller tänka igenom riskerna omsorgsfullt och känna att man förstår och kan hantera de tänkbara konsekvenserna av att göra annorlunda.
Apropå välta spritkök så ska man nog ha ganska mycket otur för att det ska bli riktigt dramatiskt - det finns ju ingen förångad alkohol, det är flaskan som är allra farligast. Men det kan ju börja brinna på helt fel ställe.

@Nordiska Motorcyklister
Tag ett kort på det välta gasköket så kan du förgylla tråden med det. Det beter sig onekligen annorlunda när det ligger ner än när det står upp. var utomhus och ha ordentliga avstånd till allt brännbart...
 
Kaffekittel

Jag har faktisk börjat använda en låg bred kaffepanna med mina toppmonterade och en liten mattermos. Idén är att vid eventuellt överkok skall vattnet slungas ut via pipen och inte träffa gaspatronen. All tillagning sker i termosen. Kaffepannan kokar bara vatten. Termosen är både tallrik, mugg och kastrull.
Det blir inget ultralätt kit. Men inte heller speciellt tungt.
Jag vet inte om strategin fungerar. Har varit på min vakt och inte fått några överkok.
/John
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Olika tänk

@CampDavid
Säkerhet får man ju av kombinationen av produktsäkerhet och säkerhetsrutiner. Båda behövs, men är produktsäkerheten hög så behövs mindre rutiner och tvärtom. Generellt är konsumentprodukter anpassade till att folk är värdelösa på att följa rutiner ifall ingen tvingar dem, i yrkeslivet måste man ofta i högre grad lita på rutiner. Beträffande säkerhetsflaskan kan man konstatera att behovet är mindre om man har en rutin som gör att man aldrig har bränsleflaskan öppen när man har eld. Problemet är att göra det även när det stormar och man är våt, frusen, trött, hungrig, orolig för att tältet ska blåsa bort och osams med den man det ar tält med. Det är då det är viktigast. Generellt bör man nog antingen göra som det står i bruksanvisningen eller tänka igenom riskerna omsorgsfullt och känna att man förstår och kan hantera de tänkbara konsekvenserna av att göra annorlunda.

Ditt resonemang låter lite som, att ha skyddsskor och hjälm och sedan kliva ut i vägen utan att se sig för.
Mitt är mera som, gärna skyddsskor och hjälm men först och främst se dej för.
/John
 
Ja det händer att jag åker 70-100 mil mc på en dag. Stannar kokar kaffe. Kör vidare. Stannar fixar lunch. Kör vidare. Stannar kokar kaffe. Kör vidare. Stannar fixar middag Slår upp tältet.

Nästa dag alltsammans i omvänd ordning. Och i spöregn hela tiden.

Det kallar jag en lyckad helg.

/John



Använder du Facebook, John?

Vi har ganska många medlemmar i Nordiska Motorcyklister med din inställning (även om inte alla varit på Kristallträffen :).

Brukar iofs inte köra din distans, chansar lite här, men gissar att jag oftast kör mycket mindre vägar, helst grus, så jag kommer sällan mer än 30-40 mil på en dag, även om jag kör 10-12h.

Chansning 2: Du åker BMW GS 1200!
(Fördomsgeneratorn har startat)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Ditt resonemang låter lite som, att ha skyddsskor och hjälm och sedan kliva ut i vägen utan att se sig för.
Mitt är mera som, gärna skyddsskor och hjälm men först och främst se dej för.
/John

Resonemanget blev kanske lite invecklat (yrkesskada) men det var verkligen inte så jag menade. Mer i så fall att det är viktigt att förstå vad man håller på med när det kan vara farligt och veta hur man ska bete sig. Däremot tycker jag man kan göra en egen bedömning, t ex använda ett vettigt vindskydd till ett kök fast tillverkaren skriver i bruksanvisningen att man inte ska göra det.
 
@joanna

Word!

@CampDavid

Ang. Toppmonterade kök:
Haha!

@qy

Du borde kunna använda vattenpåsarna jag har till mitt Sawyerfilter..?

"Havererat Gaskök": Ska se om det finns tid att fota... ;-)

@CampDavid

Mattermos har fler fördelar; du behöver inte diska den före du kommer hem så länge du inte glömmer att skruva dit locket...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Intressen

Använder du Facebook, John?

Vi har ganska många medlemmar i Nordiska Motorcyklister med din inställning (även om inte alla varit på Kristallträffen :).

Brukar iofs inte köra din distans, chansar lite här, men gissar att jag oftast kör mycket mindre vägar, helst grus, så jag kommer sällan mer än 30-40 mil på en dag, även om jag kör 10-12h.

Chansning 2: Du åker BMW GS 1200!
(Fördomsgeneratorn har startat)



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Nej, det visade sig att jag inte var bra på fejsbook, Jag tyckte inte det var intressant att skriva vad jag ätit till lunch. Jag lade inte ut bilder, för jag hade läst deras regler (alla bilder man lägger ut får dom copyright på). Så efter några veckor kände jag mig som en fluktis.
Det slutade med att jag tog bort min användare.

Vad gäller kördistansen, så har den sjunkit betänkligt på senare år.
Jag bor i Umeå, så det tenderar att bli långt vart jag än åker.
Andra aktiviteter tävlar numer med mc tex fiske, kajak, skoter eller utflykter på några dagar med ryggsäck.

Jag gissade vilken typ av hoj du körde när du nämnde hasplåten.

På fördomen högg du i sten. Jag har ännu inte haft en BMW. Nästa hoj kanske?
Just nu har jag en Honda CX 500, en Suzuki LS 650 och en Ural 750 sidvagn. En V twin, en stonka och en pannkaksmotor.
När jag var till kristallen hade jag en Honda XL 600, crossdäck rallydubb med 7 millimeters utstick, snacka om fäste.
Bil har jag aldrig haft, inte ens körkort för en...och inget intresse.
/John
 
VARNING!! Längsta OT-tråden 2017.

Det slutade med att jag tog bort min användare.







På fördomen högg du i sten. Jag har ännu inte haft en BMW. Nästa hoj kanske?

Just nu har jag en Honda CX 500, en Suzuki LS 650 och en Ural 750 sidvagn. En V twin, en stonka och en pannkaksmotor.

När jag var till kristallen hade jag en Honda XL 600, crossdäck rallydubb med 7 millimeters utstick, snacka om fäste.

Bil har jag aldrig haft, inte ens körkort för en...och inget intresse.

/John


Prejudice is good! [emoji2]

FBs största fördel är, precis som du insåg, inte att lägga upp "snygg mat", utan precis som härinne, ibland fantastiska grupper med folk från hela världen som samlas runt ett intresse. Må det vara Rallyhojar, vinprovning eller Bushcraft. Dock är ofta kunskapsnivån på många ställen galet låg om man jmfr. exempelvis med alla ni som skrivit bara i denna tråd. Ganska skönt ibland att före n gångs skull vara den som vet absolut minst!! [emoji106][emoji23][emoji23]

CX 500? Nu talar vi tidigt 80-tal, vattenbuffeln, eller hur? Mer eller mindre samma maskin som Silver Wing. Den är ball [emoji106]Man ser Turbon några gånger varje sommar, men den hette väl CX 85 Turbo (?).

LS 650, har den möjligtvis tilläggsnamnet Savage och är något så udda som en enstånka i Cruiserfodral?

Åhh, Ural 750! Sidovagn. Kan vi gissa på 2WD med tanke på dina äventyr..? Frågan är väl vem som gjorde den minst smickrande BMW-kopian, Ural eller Dnepr..? Finns en Kines också som jag glömt namnet på, men där hela drivlinan verkar vara gjord i "Kinesium" med tanke på hållfastheten :)

XL 600 har jag själv, fast min har tillägget VK (-89) d.v.s. en Transalp som jag har som Daily Driver, men i ditt fall gissar jag på den tidiga 80-talsstånkan som nog är mest känd i 500-tappning d.v.s. XL600R (vad är de stora skillnaderna mellan XL600R & XR600R?)
0dabd89f467bc79ec371bf3f174e1fca.jpg
, korrekt?

Min stora kärlek är min KTM 950 Super Enduro, men min Yamaha Tricker har förtjänat en plats för alltid i mitt hjärta. Transalpen var ett "lyckligt misstag". Hittade en 24 år gammal hoj som hade stått i ett uthus de senaste 16 åren med endast 2250 mil på mätaren.

acc75b61592f63e2b7159cd8ef4a9e2c.jpg
18afa58a043db15e2cb7f857472a5e0c.jpg


Köpte henne på en torsdagkväll, på fredagen byttes olja/filter & smorde upp oket. Har länge haft en tanke om att runda Östersjön och pröva Via Karelia, så letade upp passet, packade väskorna & körde gamla banvallar, stigar & grusvägar till Polenfärjan. Väl i Polen var det "kallt", och jag hade inga varma kläder, så det blev några veckor i Östeuropa istället.

Efter det var jag fast. Hon var inte bäst på något, men klarade precis allt med bravur, från leråkrar & bergsstigar till trappor i staden när jag tog en genväg. ❤️❤️❤️

6b843127241c02d547aedb5077a204b8.jpg






Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Utsidan är till för icke-motoriserade friluftsaktiviteter. Vill ni prata motorcyklar i detalj så får ni vänligen göra det annorstädes - åter till den intressanta diskussionen om bränsle till köken om jag får be.

/Patrik
 
Utsidan är till för icke-motoriserade friluftsaktiviteter. Vill ni prata motorcyklar i detalj så får ni vänligen göra det annorstädes - åter till den intressanta diskussionen om bränsle till köken om jag får be.



/Patrik



Hej Patrik,

sorry, trodde vi delvis gjorde det då mina motorcyklars tankinnehåll är mitt starkaste argument för Multifuelkök under den varma delen av året, ber om ursäkt, insåg inte att här rådde "frilufts-Apartheid" och att friluftsliv från skoter, motorcykel, vattenskoter, 4x4 eller exempelvis UL-flygplan var exkluderat & inte ansågs tillräckligt puristiskt för Utsidans, i mina ögon, eklektiska kunskapsbank av "evidensbaserad" kunskapsdelning [emoji106][emoji23][emoji23][emoji23]

Nu kan du väl ha rätt i grunden då vi fokuserat på Gas vs. T-doja i första hand, men lite förvånad måste jag tillstå att jag är (jag måste missat det stycket nånstans [emoji33][emoji33]).

Skönt att du dock godkänner smulpajsrecept m.fl. utsvävningar ifrån ämnet, personligen uppskattade jag precis som du hur tråden lyftes till nästa dimension då jag i skrivandet utgick ifrån den upplevda kunskapsnivån generellt på Facebook, men härinne varmt välkomnades av folk med en gedigen & närmast enorm kunskapsbas.

Och det absolut bästa tecknet på det är faktiskt att jag kunna torgföra min åsikt & uppfattning utan att SHTF och att vi i stället har haft en förlåtande inställning till mitt tillkortakommande kunskapsmässigt.

För egen del har jag lärt mig MASSOR; Tack alla!

Ps. Inspirerad av Joannas tankar & Johns upplysning om Soto Windmaster som känns som ett steg framåt, känner jag nu ett mycket stort behov av några 100 gr gaskartuscher & en dylik brännare, och ev. idéer på inte bara en "grytmysare" för Trangia 28:ans kastrull, utan jag skulle vilja även göra en "Gas Cosy" för att inte tappa gastryck i min kroppsuppvärmda 100 gr kartusch när det börjar bli minus, väl medveten om risken vid ev. överkokning av strömmande, kokhett vatten, allt enligt Johns devis "om att aldrig lämna köket med ögonen" så länge det körs (vilket är en av anledningarna till att jag gillar sprit så oerhört mycket; hinner ofta sätta upp tält OCH blåsa upp liggunderlag precis lagom till att vattnet kokar, lugnt & fint.

Ps2. Vem för & säljer 100 gr gaskartuscher förutom Naturkompaniet & specialistbutiker i storstäderna, endast sett 230 & 450 gr förpackning IRL?

Ps3. Om det finns en regel ang. "Icke-motoriserade" aktiviteter, förlåt, men har du lust att visa stycket, för jag har helt ärligt missat den då jag är både motorcyklist, nybörjarvandrare & så småningom kajakpaddlare (Alpinist blir jag aldrig även om jag älskar idén, prövat att klättra, men är höjdrädd nåt så djävulskt, bara skakar tillslut).


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Finns 85gr behållare från Rothenberger på Bauhaus.

Längsmala behållare men kan stagas upp med tältpinnar och köras även med toppmonterat.Bra som reeservgas eller för två-tre dagars sommarturen.Väger ju inget med en 40gr toppbrännare.

P.s

Var ingen som tjöt när diskuterades stallfarter,startaträckor,hinderavstånd och sådant för små amfibieplan och lämpliga sjöar och att operara i
 
utan motor

Hej Patrik,

sorry, trodde vi delvis gjorde det då mina motorcyklars tankinnehåll är mitt starkaste argument för Multifuelkök under den varma delen av året, ber om ursäkt, insåg inte att här rådde "frilufts-Apartheid" och att friluftsliv från skoter, motorcykel, vattenskoter, 4x4 eller exempelvis UL-flygplan var exkluderat & inte ansågs tillräckligt puristiskt för Utsidans, i mina ögon, eklektiska kunskapsbank av "evidensbaserad" kunskapsdelning [emoji106][emoji23][emoji23][emoji23]

<klipp>


Här står att utsidan.se är icke-motoriserat enligt:
http://www.utsidan.se/cldoc/about.htm

/Patrik, gillar också vissa specifika motordrivna ekipage men de diskuterar jag på andra forum
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips