Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Gel

Största problemet är väl tillgänglighet, utan att ha kollat gissar jag att alkogel är svårt att hitta l lämpliga förpackningar när man stannar till på OKQ8 i Gällivare i taxin på väg från flygplatsen till busshållplatsen vid järnvägsstation. Och jag vill helst inte välja färdsätt pga vilket kök jag har.

Jag håller med om tillgängligheten på gel. Men just OKQ8 kan tänkas ha Kemetyl T-Gul Gel hemma, dom har säkert Kemetyl T Tenol i hyllan också.

/John
ps
när jag googlade såg jag att clas ohlsson och jula kan vara tänkbara också
ds
 
Senast ändrad:
Tycker jag känner igen mina barns storfavorit. Stämmer det, så hittar du receptet här (nermander får lägga in veto om jag tog fel).

Nä, receptet vi kör är enklare, men jag hittar ingen kopia hemma. Vi brukar ofta köra det när vi är ute med scouterna men det brukar vara en annan ledare som förbereder ingredienserna så jag har mest koll på själva tillagningen...

Jag googlade fram nån annan scoutkårs kokbok och där fanns ett recept med
100g margarin
2-3 msk socker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn

Jag är inte helt hundra på att det är exakt det vi brukar köra, men det är liknande. Man smälter margarinet i stekpanna, blandar ner de torra ingredienserna så det blir en fin deg, plattar ut den och sen får man sänka värmen så den gräddas och blir knaprig. Det kan ta uppemot 15-20 minuter att grädda bottnen, och det är ett väldigt finlir med lågan för att det ska vara lagom varmt. När scouterna gör själva så bränner de alltid botten...

Och sen lägger man som sagt var på fyllningen (rivet äpple med socker och kanel, nyplockade blåbär eller nåt liknande). Sen brukar vi fuska med vaniljvisp på tetra (vi är ju oftast bara ute över helgen).
 
(...) Största problemet är väl tillgänglighet, utan att ha kollat gissar jag att alkogel är svårt att hitta l lämpliga förpackningar när man stannar till på OKQ8 i Gällivare i taxin på väg från flygplatsen till busshållplatsen vid järnvägsstation. Och jag vill helst inte välja färdsätt pga vilket kök jag har. (...)
Nej precis, och där har gas ytterligare en nackdel för den, som måste ta flyget till ställen där tillgången är osäker. Vad jag hoppades på var just att "flaskpåsarna" med Fue4 (eller för den delen alcogel, om den är lika bra) skulle lösa även det problemet. Är det någon som vet, om de går de att flyga med?
Sedan är även ett vickat toppmonterat gaskök en ganska läskig upplevelse, även om risken för spridning är annorlunda och inte kan ge en explosion förutom om man har ett rejält felkonstruerat hemmagjort vindskydd. Men vill man vara på säkra sidan så bör man undvika toppmonterade gaskök och kan ju då även få något mer vinteranpassat gaskök. Allt är som bekant en avvägning.
Usch, känner igen mig. Så länge det fanns små barn med i tältet var det bara Trangia som gällde. Men jag drog faktiskt en lättnadens suck efter att jag bytt till gasbrännare i den, för spriten med sin spillrisk och osynliga låga kändes som en betydligt större säkerhetsrisk.

Steget från Trangia till lätta markstående brännare var inte så svårt på det mentala planet, de köken var visserligen lite mer oskyddade men stadiga och avsedda för ensamturer, där jag hade kontroll över hanteringen.

Däremot tog det mig ytterligare 20 år att våga testa en toppmonterad brännare, och jag är fortfarande nästintill paranoid med hur noga jag riggar ett sådant kök. Men det sjunker långsamt in, att det går att göra det på ett acceptabelt säkert sätt. Hade ändå inte vågat utan min låga gryta, bredfotade brännare, små platta gasbehållare och markförankring med tältpinnar.
Jag försöker också tänka, att det faktiskt är färre rörliga delar som kan läcka/gå sönder på en toppmonterad brännare.

Vindskydd kan, som du påpekar, utgöra en svårkontrollerad fara för överhettning av gaspatronen, så även där gäller det att veta vad man gör. Mina egna inkluderar normalt inte patronen, men på snöigare senhöstturer, när jag vet att jag kommer att behöva hålla den lite varm, har jag haft med ett som gör det, med reglerbar öppning (när jag räknar med ännu kallare väder, blir det spindelkök med förvärmningsslinga = möjligheten till vätskematning).


Det finns en bra tråd om säkerhetsaspekter med sprit resp. gas.
Orkar man inte läsa hela, är xxargs inlägg #23, #25 och #27 en bra sammanfattning.
 
qy kande bero på att jag sedan vpl ogillat gummipackningen till brännaren och låtit lågan brinna ut. I det läget kan ju brännarens mineralullsinsats mätta sig själv med fukt till att börja med. Speciellt som ego burit spritkök och bränsle i yttersta fickan på ryggsäcken.

Jo när man ser felet är det lätt nog att åtgärda men Primus 123 och 71 har aldrig vägrat lämna värme.

go tur
 
Toppmonterad risk

Däremot tog det mig ytterligare 20 år att våga testa en toppmonterad brännare, och jag är fortfarande nästintill paranoid med hur noga jag riggar ett sådant kök. Men det sjunker långsamt in, att det går att göra det på ett acceptabelt säkert sätt. Hade ändå inte vågat utan min låga gryta, bredfotade brännare, små platta gasbehållare och markförankring med tältpinnar.

Jag är inte så rädd att köket skall välta. Köket kanske står i absiden ibland. Men jag är utanför tältet när det är tänt.
Den större risken som jag ser det, är vad som händer om/när ett toppmonterat kök kokar över.

Någon som vill experimentera? Kokkärl fyllt till brädden. ställ på köket, lämna platsen, återvänd efter smällen :)

MAO. ALDRIG göra två saker samtidigt. Stirra på köket tills du stängt av det.
/John
 
Olycklig namngivning

T-Gul får man tydligen ha med sig. Det verkar hänga på om det är klassat som farligt gods enligt säkerhetsdatabladet. Så då måste man ha ett sådant för produkten till att börja med.

T-Gul = petroleumbaserad tänvätska ( typ fotogen )
T-Gul Gel = alcoholbaserad tändgel (typ sprit)

/John
 
Alchogel skall betraktas som spritbränsle rent riskmässigt - det är fortfarande spritbränsle rent formellt och det som är farliga är ångorna över gel/vätskeytan i tex. en flaska, behållare och har en blandning i luft som är explosivt från några plusgrader till typ 30 grader C. När det smäller i en sluten flaska så kan trycket momentant bli uppemot 8 Bar. - dock risken att den spontanbränner inne i en sluten flaska är inte så stor, däremot när korken är öppen och innehållet flyttas över mellan olika behållare - så är det stor risk i samband med brännare, fotogenlampa, tältspis etc. i närhet att en låga hittar in och tänder på luftbränsleblandningen inne i flaskan/dunken med resultatet att det mesta av innehållet trycks ut och sprids ut utanför och eldhavet är ett faktum. - det har hänt flertal allvarliga olyckor med just denna mekanism (i främst militärtält) och med omfattande brännskador på flertal personer samtidigt som resultat.

Se också upp för alkogel avsedd för desinfektion då dessa oftast har mer eller mindre stor andel IPA - Isopropanol istället för etanol-metanol-blandning.

IPA brinner lysande gul, sotande och branden kan eskalera fort då vätskan behöver inte lika mycket förångningsvärme som metanol/etanol samt den lysande lågan gör att värmetillförseln till vätskan är mycket högre.

Säkerhetsflaskor med säkerhetspropp är byggda för att tåla en sådan händelse med intern explosion med 8 Bars övertryck (de är ofta konstruerade att tåla uppemot 20 Bar innan de spricker upp) medans flaskorna/dunkarna med produkten man köper i affären gör det inte och är inte tänkt att användas i en mekanisk tuff och skavande miljö som camping utan mer att stå i en hylla i garaget (eller hellre ett kem-skåp inne i bostaden) typ.

Så snälla - när ni jämför vikter mellan kökssystemen så skall det vara med (vikt-angiven) säkerhetsflaska med säkerhetskork för flytbränslen för de olika bränslena - _inte_ någon PET-flaska.

Dessutom är det högst olämpligt - ja om inte tom. förbjudet att förvara farliga ämnen i förpackningar som associeras med dryck/födoämnen oavsett hur bra de känns rent viktmässigt.

PET (och dess fyllnads och mjukmedel) reagerar också olika med olika bränslen över tiden och mekaniska styrkan och hållbarheten kan vara helt annorlunda och mycket skörare om det tex. har stått med akylat-bensin i ett halvår, eller metanolhaltig-bränsle, som kan ha synnerligen nedbrytande verkan på vissa plaster, som blir vita och köra. etc.

---

Det som folk i räddningstjänsten är mest oroliga över vid en trafikolycka - är fordonens vindrutespolarvätska och att spritbaserade innehållet rinner ut över den varma motorn - då detta kan producera stora mängder med luft/bränsleblandning som kan explodera. Dessa personer ser det som en mycket större (personlig)risk än att det läcker bensin in i motorutrymmet...
 
Senast ändrad:
Tack igen, xxargs, skönt att kunna luta sig mot din sakkunskap.
Uppskattar att du tar detta om PET- resp.säkerhetsflaskor även in till denna tråd; det är inte alla som orkar följa länkar.

Detta med gel är helt okänd terräng för mig (och antagligen många andra, eftersom den inte är så spridd), och jag hittar i brådrasket inte heller mycket till feed-back från användare IRL.
Är den här rätt dyra produkten bättre optimerad som just bränsle, än diverse varianter av alkogel, som ju primärt framställs för annan användning? Tillverkaren framhäver hur "ren" och miljövänlig den är; ligger det något i påståendena, eller är det bara ett sätt att kunna ta mycket betalt för en gammal billig produkt?

Ang. säkerhet: Fuel4 säljs i enliters plåtdunkar, som det är meningen att man ska fylla på i de platta mjuka plastfickorna, innan man ger sig av. De verkar också ha tänkt på att anpassa resp. öppning så det kan göras spillfritt. Ingen aning om hur "säkert" det är att sen hantera dessa plastfickor ute på vandring.
Är det till fördel att de fungerar som klämtuber, dvs det bildas ingen spritångmättad luftficka allt eftersom de töms?
Man hoppas ju också på mindre risk för spill vid brännarpåfyllning, men jag kan faktiskt föreställa mig motsatsen.

Gelen sägs låta mer, brinna med en lite "oroligare" låga än flytande spritbränsle, och kunna flamma högre upp när man lyfter av kastrullen.
 
Kul med någon som har koll!

Jag har redan en vana att skruva på korken innan jag tänder. Ska komplettera den med att aldrig skrvua av den så länge det brinner, det kan nog ha hänt även om jag är mycket noga med att se till att det är släckt innan jag vid behov fyller på brännaren.
 
Jag är inte så rädd att köket skall välta. Köket kanske står i absiden ibland. Men jag är utanför tältet när det är tänt.
Den större risken som jag ser det, är vad som händer om/när ett toppmonterat kök kokar över. (...)
Bra exempel på att riskbilderna kan se olika ut för olika personer och omständigheter. Med mitt sätt att laga mat (inga soppor/drycker/pastavatten, högst 1/3-dels kastrullfyllning, sjudning i högst någon minut) är överkokningsrisken i praktiken obefintlig, medan vältrisken de gånger jag tvingas laga mat i min trånga tältabsid känns påtaglig.
Då vill jag ha stenkoll, alla ingredienser och redskap framlagda i förväg och nåbara utan att jag rör mig ur fläcken eller behöver sträcka mig nära/över köket. Och naturligtvis
ALDRIG göra två saker samtidigt. Stirra på köket tills du stängt av det.
:)

Ett vältande gaskök stänker åtminstone inte en massa flytande bränsle omkring sig, så man får lite större chans att hinna reagera utan panik, innan eldhavet är ett faktum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.