Är detta spår av lo?

Tror också på lo. Stämpeln är inte för symmetrisk, den är precis så osymmetrisk som det bör vara för lo. Det brukar vara bättre med en snusdosa eller tändskicksask än en hand som referens, vilket gör det lite svårt att få en uppfattning om stämpelns storlek.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Spåret av ett lodjur brukar ju vara mycket karakteristiskt på håll. Det brukar ju gå mycket rakt genom terrängen, inte alls så slingrande som t ex ett rävspår.

Min kontorsgranne, som spenderar mer tid i jaktskogen än med sin fru (nåja, nästan iallafall) sa "LO" redan borta i dörröppningen.

/BAX

Det kan vara lo. Men är ändå osäker. Du får nog leva i ovisshet. Men det är definitivt inget ovanligt att dom rör sig nära bebyggelse. Och dom är extremt nyfikna med så om det är nu en lo så har den säkert kollat in något hål vid din altan eller så.

Synd att du inte har på hela löpan.

Aardwolf; sa:
Det kan vara lo. Men är ändå osäker. Du får nog leva i ovisshet. Men det är definitivt inget ovanligt att dom rör sig nära bebyggelse. Och dom är extremt nyfikna med så om det är nu en lo så har den säkert kollat in något hål vid din altan eller så.

Ett möjligt, sannolikt lo alltså :) Få andra tydliga alternativ har framkommit. Och jag har fått lära mig en massa om lo. Hade ingen aning om att de fanns i Östergötland eller kunde dyka upp i bebyggelse.

Ja. Speciellt som jag inte räknar med att det ska hända igen i min livstid ... Men det är roligt att ha fått nå't foto iallafall.
Får väl diskutera med dottern om vi ska sätta ut kaninen igen som lockbete ;-)

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik

HansErik; sa:
Aardwolf; sa:

Ett möjligt, sannolikt lo alltså :) Få andra tydliga alternativ har framkommit. Och jag har fått lära mig en massa om lo. Hade ingen aning om att de fanns i Östergötland eller kunde dyka upp i bebyggelse.

Ja. Speciellt som jag inte räknar med att det ska hända igen i min livstid ... Men det är roligt att ha fått nå't foto iallafall.
Får väl diskutera med dottern om vi ska sätta ut kaninen igen som lockbete ;-)

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik

Det kommer att hända igen. Dom är på spridning söderöver så spår kommer du att få se. *L*

Här är utbredningsområdet för lo:

resize.asp

Från: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/utbredning/index.asp

Raskesven

Katt

Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.

peter

Re: Katt

ping; sa:
Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.

peter

Hur säker är du?

Att ett tamkattsspår skulle kunna bli sådär stort genom smältning tycker jag verkar osannolikt. (Det är ju större än handflatan! Kattspår är ju som femkronor i vanliga fall.)

I våras hittade jag några spår som jag inte vet vad det var, men de liknade dessa lite, om än lite mer avlånga.

Jag har aldrig sett lospår, så jag kan inte avgöra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips