Är detta spår av lo?

Tror också på lo. Stämpeln är inte för symmetrisk, den är precis så osymmetrisk som det bör vara för lo. Det brukar vara bättre med en snusdosa eller tändskicksask än en hand som referens, vilket gör det lite svårt att få en uppfattning om stämpelns storlek.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Spåret av ett lodjur brukar ju vara mycket karakteristiskt på håll. Det brukar ju gå mycket rakt genom terrängen, inte alls så slingrande som t ex ett rävspår.
 
Min kontorsgranne, som spenderar mer tid i jaktskogen än med sin fru (nåja, nästan iallafall) sa "LO" redan borta i dörröppningen.

/BAX
 

Aardwolf

Avslutat
Det kan vara lo. Men är ändå osäker. Du får nog leva i ovisshet. Men det är definitivt inget ovanligt att dom rör sig nära bebyggelse. Och dom är extremt nyfikna med så om det är nu en lo så har den säkert kollat in något hål vid din altan eller så.

Synd att du inte har på hela löpan.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Aardwolf; sa:
Det kan vara lo. Men är ändå osäker. Du får nog leva i ovisshet. Men det är definitivt inget ovanligt att dom rör sig nära bebyggelse. Och dom är extremt nyfikna med så om det är nu en lo så har den säkert kollat in något hål vid din altan eller så.

Ett möjligt, sannolikt lo alltså :) Få andra tydliga alternativ har framkommit. Och jag har fått lära mig en massa om lo. Hade ingen aning om att de fanns i Östergötland eller kunde dyka upp i bebyggelse.

Synd att du inte har på hela löpan.

Ja. Speciellt som jag inte räknar med att det ska hända igen i min livstid ... Men det är roligt att ha fått nå't foto iallafall.
Får väl diskutera med dottern om vi ska sätta ut kaninen igen som lockbete ;-)

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik
 

Aardwolf

Avslutat
HansErik; sa:
Aardwolf; sa:
Det kan vara lo. Men är ändå osäker. Du får nog leva i ovisshet. Men det är definitivt inget ovanligt att dom rör sig nära bebyggelse. Och dom är extremt nyfikna med så om det är nu en lo så har den säkert kollat in något hål vid din altan eller så.

Ett möjligt, sannolikt lo alltså :) Få andra tydliga alternativ har framkommit. Och jag har fått lära mig en massa om lo. Hade ingen aning om att de fanns i Östergötland eller kunde dyka upp i bebyggelse.

Synd att du inte har på hela löpan.

Ja. Speciellt som jag inte räknar med att det ska hända igen i min livstid ... Men det är roligt att ha fått nå't foto iallafall.
Får väl diskutera med dottern om vi ska sätta ut kaninen igen som lockbete ;-)

Tack för all hjälp!
/Hans-Erik

Det kommer att hända igen. Dom är på spridning söderöver så spår kommer du att få se. *L*
 
Här är utbredningsområdet för lo:

resize.asp


Från: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/utbredning/index.asp

Raskesven
 
Katt

Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.


peter
 
Re: Katt

ping; sa:
Det är ett avtryck från en vanlig huskatt,
avtryck 'växer' när det har töat ett tag.

Lo skulle dessutom vara större än så färskt.


peter

Hur säker är du?

Att ett tamkattsspår skulle kunna bli sådär stort genom smältning tycker jag verkar osannolikt. (Det är ju större än handflatan! Kattspår är ju som femkronor i vanliga fall.)

I våras hittade jag några spår som jag inte vet vad det var, men de liknade dessa lite, om än lite mer avlånga.

Jag har aldrig sett lospår, så jag kan inte avgöra.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.