Är detta spår av lo?

För några veckor sedan när det kom en smula snö på oss här i Linköping hittade jag dessa spår på altanen. Tyckte det såg ut som katt, men aningen stor :) Är det faktiskt ett lodjur eller vad kan det vara?

spaarvu8.th.jpg



Vi bor i ett tättbebyggt område, vilket jag tycker gör det hela mer intressant. Hade inte väntat besök av (fridlysta) rovdjur. Om det är lo var det ju också tur att inte kaninen var i trädgården just den natten :)

/Hans-Erik
 
Shit pommes-frittes! Lodjur i Ryd??!

Det vore ju fantastiskt, om så vore fallet. Nu bosätter jag mig i rydsskogen tills jag sett ett! När jag cyklar till jobbet på universitetet så brukar jag nästan falla över styret pga alla de harar (och understundom rådjur) jag ser på på parkmarken mellan cyklevägen och skogen, så det kan ju tänkas att det är maten som lockat lon.

Hittade nåt att jämföra med:
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/index.asp

Hoppas, hoppas, hoppas..
/Richard, Skäggetorp. :)
 
HansErik; sa:
För några veckor sedan när det kom en smula snö på oss här i Linköping hittade jag dessa spår på altanen. Tyckte det såg ut som katt, men aningen stor :) Är det faktiskt ett lodjur eller vad kan det vara?

spaarvu8.th.jpg



Vi bor i ett tättbebyggt område, vilket jag tycker gör det hela mer intressant. Hade inte väntat besök av (fridlysta) rovdjur. Om det är lo var det ju också tur att inte kaninen var i trädgården just den natten :)

/Hans-Erik

Intressant spår! Det är ofta svårt att avgöra vilket spår det rör sig om utan att se fler avtryck, som visar hur djuret har rört sig.

Jag har sett t ex sett harspår som ser ut exakt som avtrycket på din bild.

Kan du visa en bild på löpan?

//J
 
Tumbleweed; sa:
Shit pommes-frittes! Lodjur i Ryd??!

Det vore ju fantastiskt, om så vore fallet. Nu bosätter jag mig i rydsskogen tills jag sett ett! När jag cyklar till jobbet på universitetet så brukar jag nästan falla över styret pga alla de harar (och understundom rådjur) jag ser på på parkmarken mellan cyklevägen och skogen, så det kan ju tänkas att det är maten som lockat lon.

Inte omöjligt :) Möjligen är det surt för de två rådjursfamiljer som huserar i och kring Rydsskogen. Ibland möter man dem på gatan, de är litet halvtama.

Tyckte nog också det var lite fascinerande, så jag skickade samma fråga till Länsstyrelsen för en vecka sedan, men de har inte brytt sig om att svara.

Hittade nåt att jämföra med:
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/index.asp

Hoppas, hoppas, hoppas..
/Richard, Skäggetorp. :)
Tack, intressant länk! Du vet ingen motsvarande om rävar, händelsevis?
/H-E
 
joru; sa:
Intressant spår! Det är ofta svårt att avgöra vilket spår det rör sig om utan att se fler avtryck, som visar hur djuret har rört sig.

Jag har sett t ex sett harspår som ser ut exakt som avtrycket på din bild.

Kan du visa en bild på löpan?

//J
Tyvärr inte, tog bara den bilden och nå'n dag senare smälte snön.
Men jag trodde först att det var en katt som hade gått där innan jag började fundera över _hur_stor_ katt det då borde röra sig om :)
/H-E
 
Aardwolf; sa:
Svårt att säja bara på den bilden. Men det ser inte ut som ett lospår. Är för symmetriskt. Men kan vara det ändå.
Precis min reaktion. Spåret ser också för avgränsat ut av trampdynorna, där behåringen på lo går en bit utanför trampdynorna. Det kan vara spår från något med spåret förstorat när snön har smält ut avtrycket.

Raskesven
 
Om det vore en hund/räv skulle man se klomärken, lon kan dra in sina klor.
Haren har ju sina typiska en-en-två-spår.

En vanlig katt...nä.

Så, vad skall det då vara? Jag håller på Lo.

/BAX
 
Om jag jämför med min gamla spårbok så ser det ut som lo-spår.

BAX; sa:
Så, vad skall det då vara? Jag håller på Lo.

/BAX

Vafan. jag röstar också på lo. Och varför inte där. De har ju setts nära civilisation förut. För några år sedan hade de ett i ett träd strax söder om uppsala och för 10 år sedan såg morsan ett nattetid i Upplands-Väsby.

Christian
 
Själva lokaliteten motsäger inte lo. Jag har sett ett lodjur i skogen i Roslagen, och min mor såg ett i Roslagen precis utanför sommarstugan. De kan komma nära civiliserade trakter, in på tomter.

Har kollat i min spårbok nu, "Djurens spår" av Aronson och Eriksson. Och jag tycker spårstämpeln ser lite skum ut. Om snön var lös är det nog inte ett lodjursspår. Då borde lodjurets hårbeklädnad runt tassarna markerat spåret utanför själva trampdynorna. Nu avgränsar trampdynorna spåret väldigt markant. Var snön hård, kanske. Ser lite för perfekt runt ut med trampdynan bara.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Själva lokaliteten motsäger inte lo. Jag har sett ett lodjur i skogen i Roslagen, och min mor såg ett i Roslagen precis utanför sommarstugan. De kan komma nära civiliserade trakter, in på tomter.

Har kollat i min spårbok nu, "Djurens spår" av Aronson och Eriksson. Och jag tycker spårstämpeln ser lite skum ut. Om snön var lös är det nog inte ett lodjursspår. Då borde lodjurets hårbeklädnad runt tassarna markerat spåret utanför själva trampdynorna. Nu avgränsar trampdynorna spåret väldigt markant. Var snön hård, kanske. Ser lite för perfekt runt ut med trampdynan bara.

Raskesven

Snön var inte speciellt lös, temperaturen låg runt nollan. Jag valde också ut den tydligaste spårstämpeln för att underlätta identifieringen.

Om det inte är lo, vad kan det vara?
/H-E
[Ändrat av HansErik 2006-11-23 kl 07:15]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Igy Vad är detta djurspår? Vilda djur 2
Redlinefoto Vad är detta för spår? Vilda djur 4
ellahoff Nån som vet vad detta är för spår? Vilda djur 5
camhed Vad är detta spår efter? Vilda djur 9
Skärgårdsbo Vilket djur är detta ? Vilda djur 3
plaskdaja Vad är detta för kryp? Vilda djur 8
stefan.svard Vad är detta ? Vilda djur 4
HajHI1231 Vad är detta för ibsekt på min säng? Vilda djur 0
NickeSkog Vad är detta för spillning? Vilda djur 5
Vivarium Vad är detta för spillning? Vilda djur 12
Beatles Vad är detta för skalbagge? Hittar flera inomhus.. Vilda djur 5
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Mullersten Vilka insekter är detta? Vilda djur 1
Kierkai Vilket djur är detta? Vilda djur 5
Posse Vad är detta för insekt? Vilda djur 1
Mad-Man Vad är detta för djur? Vilda djur 4
annakari Vilken fågel är detta? Vilda djur 6
bobby_rimshot Vad i hela friden är detta för slags "bagge"? Vilda djur 2
Jeppe1 Vad är detta för kryp? Vilda djur 3
erik8 Vad är detta för fjäril - klädmal?! (inte batman!) Vilda djur 1
Christheblizz Vad är detta för fågel samt insekt (varning för creepy bild på insekten) Vilda djur 1
Nykomlingen Vad är detta för kryp? Vilda djur 6
Fjäder Vad är detta för en fjäril? Vilda djur 5
lud909 Är detta en järv? Vilda djur 5
Swiborgh Är detta en Ormvråk? Vilda djur 3
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
egh01 Vilket djur är detta? Kronhjort? Vilda djur 1
medium85 Vad är detta för bagge? Vilda djur 3
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
Muttley Vad för typ av fågel är detta? Vilda djur 3
Systertove Vad är detta för en fågel? Vilda djur 4
awad Vad är detta för kryp? Vilda djur 15
vogelvogel Vad är detta för en fågel? Vilda djur 2
Brune Vad är detta för djur? Vilda djur 10
Västkustbo Är detta en bofink tro? Vilda djur 5
Osterberg Vad är detta för fälla? Vilda djur 8
Elina83 Vad är detta för fågelart? Vilda djur 7
mnmn Vad är detta för fågel? Vilda djur 2
Karpaterna.se Vad är detta för djur? Vilda djur 2
FruC Nån som vet vad detta är för fåglar? Vilda djur 2
björnröjarn Är detta björnspillning? Vilda djur 8
gunnar-f Vilka fåglar är detta ? Vilda djur 3
whatbird00 Vad är detta för fågel? Vilda djur 8
Johan_O Vad är detta för hår? Vilda djur 16
Sofie_W Vad är detta för spillning? Vilda djur 4
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
Trikåmannen Vad är detta för djur? Vilda djur 8
jose_haga Vad är detta för larv? Vilda djur 4
schroder Vad är detta för konstig insekt? Vilda djur 10
Fredrik Andersson Vilken fågel är detta? Vilda djur 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.