Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om?

Jag har googlat runt här på forumet och försökt hitta en bra setup för vård och impregnering av mina Lundhags Pro (High). På flera platser läser jag "Nikwax Burkvax". Vad är detta? En snabb sökning på friluftsbutikerna på nätet ger nämligen inga riktiga klockrena träffar...

Är det detta vax ni menar?
http://www.outdoorexperten.se/p-14450-nikwax-waterproofing-wax-leather.aspx

Tanken är att jag ska köra detta tillsammans med ett fåtal applikationer av. Lundhags lädersmorning. Sen finns ju även Meindl Sportwax och Fibertec (http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=104239). Någon som har erfarenhet av dessa? Är det likvärdiga NIkwax-alternativen?

Tack för hjälpen och gott nytt år!

Senast ändrad:
Nikwax i burk

nikwax_waterproofing_wax_leather_shoes.jpg

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Nja, den Lundhagsburken du länkar till är ju smorning - dvs fett. Det är ju inte samma sak som vax eftersom det mjukar upp lädret.

Men tack för tipset om att burken ersatts med tub!

Nja, den Lundhagsburken du länkar till är ju smorning - dvs fett. Det är ju inte samma sak som vax eftersom det mjukar upp lädret.

Men tack för tipset om att burken ersatts med tub!

Helt rätt, jag var lite för snabb. Du har helt rätt att vax är bättre och behåller lädrets stadga bättre.

Någon som vet om man kan få tag på Nikwax plåtburken någonstans?? har läst lite här och var att tuben waxet ska vara mycket sämre....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips